10 667 läst ·
50 svar
11k läst
50 svar
Festool HKC 55 som bordssåg, cirkelsåg, sänksåg OCH kap-/gersåg?
Jag tror att du tänker på det på fel vis. Cirkelsågen ”kan göra” allt som sänksågen kan. Det blir dock en skala och beroende var du kapar(!) den så kan det bli en löjlig jämförelse. Du kan med samma logik säga att en cirkelsåg kan göra allt som en bordssåg kan göra.Hep skrev:
Väcker den här gamla tråden för att få hjälp att tänka.
En gång i tiden var en cirkelsåg en cirkelsåg. Sedan kom någon på det där med sänksåg och skena. Annorlunda på flera sätt och gav ett antal fördelar. Sedan kom det cirkelsågar som kunde använda samma skenor och då blev det lite lurigare. Nu kan de bara mer och mer och det är nu det blir svårt på riktigt.
När Festool skriver om fördelarna med sänksåg så skriver de om skena, variabel hastighet, olika sågblad man enkelt kan byta, såga nära en vägg, möjlighet att börja såga mitt på en skiva, utbudet av tillbehör, fina sågsnitt med hjälp av skeva med flärp etc. På en annan sida skriver de om sina cirkelsågar som kan precis alla de sakerna och använder samma tillbehör. Plus kapskena.
De enda sakerna som cirkelsågen är sämre på enligt Festool är dammuppsamlingen och att cirkelcågen ger "rougher cuts" medan sänksågen ger "professional splinter-free finish". Det där med dammuppsamling stämmer säkert, men varför skulle sågsnitten bli bättre med sänksågen? Samma klinga med samma rotationsriktning mot samma gummiflärp på samma skena.
Jag kan inte förstå hur det blir fulare snitt med den ena eller andra sågen - kan någon av er?
Jag har båda varianterna och jag använder båda vid olika tillfällen för det är smidigare med den ena eller den andra.
Blir det bättre snittyta med sänksågen än cirkelsågen? Det borde inte bli det i teorin men i praktiken upplever jag det så, framförallt för att jag inte använder cirkelsågen om snittytan är så viktig. Så det blir en självuppfyllande profetia 😎
Det jag menar är att om du bara ska köpa en så är troligen cirkelsågen den du ska köpa, om du inte arbetar väldigt mycket med skivor på ett MFT-bord. Då kanske den med ritsklinga kan vara ett alternativ eftersom den också fungerar med kapskenorna.
Anledningen att (idag) ha båda är smidighet, inte snittytan.
Största frågan är dock varför vi diskuterar om att köpa färre verktyg? 😉
Jag vill ju egentligen inte bidra till en sån trend, men efter att ha kört nya cirkelsågen till diverse olika material, riktningar, vinklar och djup har jag bestämt mig. Nu åker sänksågen ut på blocket. Det är inte bättre på något. Jo förresten - den har marginellt bättre spånhantering, men det lilla räcker inte för att det ska få ta upp plats hemma.
Jag tror inte att jag använt min sänksåg heller efter att jag köpt både HK55, och sedan HKC, när jag kom på att jag redan hade batterier och alla tillbehör till systemet. HKC55 har använts mest, utan tvekan.Hep skrev:
Jag vill ju egentligen inte bidra till en sån trend, men efter att ha kört nya cirkelsågen till diverse olika material, riktningar, vinklar och djup har jag bestämt mig. Nu åker sänksågen ut på blocket. Det är inte bättre på något. Jo förresten - den har marginellt bättre spånhantering, men det lilla räcker inte för att det ska få ta upp plats hemma.
Klicka här för att svara