10 667 läst ·
50 svar
11k läst
50 svar
Festool HKC 55 som bordssåg, cirkelsåg, sänksåg OCH kap-/gersåg?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Den nya sänken har "rits" klinga så man slipper köra två snitt för att få helt splitterfria snitt. Men jag tror inte det är så många som gått på den nya sänken...Hep skrev:
Väcker den här gamla tråden för att få hjälp att tänka.
En gång i tiden var en cirkelsåg en cirkelsåg. Sedan kom någon på det där med sänksåg och skena. Annorlunda på flera sätt och gav ett antal fördelar. Sedan kom det cirkelsågar som kunde använda samma skenor och då blev det lite lurigare. Nu kan de bara mer och mer och det är nu det blir svårt på riktigt.
När Festool skriver om fördelarna med sänksåg så skriver de om skena, variabel hastighet, olika sågblad man enkelt kan byta, såga nära en vägg, möjlighet att börja såga mitt på en skiva, utbudet av tillbehör, fina sågsnitt med hjälp av skeva med flärp etc. På en annan sida skriver de om sina cirkelsågar som kan precis alla de sakerna och använder samma tillbehör. Plus kapskena.
De enda sakerna som cirkelsågen är sämre på enligt Festool är dammuppsamlingen och att cirkelcågen ger "rougher cuts" medan sänksågen ger "professional splinter-free finish". Det där med dammuppsamling stämmer säkert, men varför skulle sågsnitten bli bättre med sänksågen? Samma klinga med samma rotationsriktning mot samma gummiflärp på samma skena.
Jag kan inte förstå hur det blir fulare snitt med den ena eller andra sågen - kan någon av er?
Annars är väl en fördel med sänk att man kan backa och såga. Det brukar inte bli så lyckat med en cirkel.
Något jag tycker skiljer Festools sågar är att det är mycket enklare att byta klinga på cirkeln.
Den med ritsklinga fick jag googla fram. Den kan väl ge ännu bättre snitt om den använder en annan teknik och blad, så den köper jag att det kan bli "finare". Fast lite utanför jämförelsen med deras vanliga sänksåg.R Robert-san01 skrev:Den nya sänken har "rits" klinga så man slipper köra två snitt för att få helt splitterfria snitt. Men jag tror inte det är så många som gått på den nya sänken...
Annars är väl en fördel med sänk att man kan backa och såga. Det brukar inte bli så lyckat med en cirkel.
Något jag tycker skiljer Festools sågar är att det är mycket enklare att byta klinga på cirkeln.
Jag hittade en sida från Festool där de jämför. Intressant att de har en fin tabell som visar hur en sänksåg är bättre på precis allt om man jämför med en riktig skitcirkelsåg. Senare i texten står att just de sakerna inte gäller för deras fantastiska cirkelsåg, men de framhåller ändå det där finare snittet. Det snitt som inte i min hjärna borde vara annorlunda. Åtminstone inte så länge de inte byggt i ett dolt litet vobblande i cirkelsågen eller liknande.
https://www.festool.com.au/news/plu...qICVM1VVcPvNQNod_nUL3tr0Ag7JF9eKyomT4irXdjGbP
Edit: Det där med att backa kanske jag borde prova för att se hur spännande det blir. På vilket sätt skulle det skilja menar du?
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Har för mig att det kan kan hugga och att det inte ska bli så med en sänk, men vid närmare eftertanke borde det inte bli någon skillnad det då klingan borde rotera åt samma håll med båda typerna, dvs ned i bak och upp i fram och båda har kniv. 🤔Hep skrev:
Den med ritsklinga fick jag googla fram. Den kan väl ge ännu bättre snitt om den använder en annan teknik och blad, så den köper jag att det kan bli "finare". Fast lite utanför jämförelsen med deras vanliga sänksåg.
Jag hittade en sida från Festool där de jämför. Intressant att de har en fin tabell som visar hur en sänksåg är bättre på precis allt om man jämför med en riktig skitcirkelsåg. Senare i texten står att just de sakerna inte gäller för deras fantastiska cirkelsåg, men de framhåller ändå det där finare snittet. Det snitt som inte i min hjärna borde vara annorlunda. Åtminstone inte så länge de inte byggt i ett dolt litet vobblande i cirkelsågen eller liknande.
[länk]
Edit: Det där med att backa kanske jag borde prova för att se hur spännande det blir. På vilket sätt skulle det skilja menar du?
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Lite äpplen mot päron nu, men sänksågen ger ett mycket stadigare intryck jämfört med makita battericirkeln. Vinkeljusteringen låser fram och bak, paralellanslaget är gjort av solid stång och en aluminiumprofil istället för pressad plåt osv...Hep skrev:
Någon direkt skillnad i kvalité på snitten har jag inte reagerat på! (Bortsett från att olika klingor ger olika resultat)
Samma fråga hade jag för något år sen, fick aldrig nåt bra svar. https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-saenksag-budgetvariant.507290/page-4#post-5548097Hep skrev:
Det är väl lite det jag vill få fram, eller åtminstone utmanat. Att det finns argument för att köpa cirkeln om man har sänksågen är jag med på, och det är väl det vanligaste scenariet för just de två Festoolsågarna.Rickard. skrev:
Fast om de ska motivera cirkelägarna till att köpa sänken krävs nog lite bättre än bara att "det blir lite finare". Fast folk (givetvis inte jag själv) verkar bli beroende av grå plastlådor, så det kanske inte krävs tyngre argument.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 424 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 424 inlägg
Jag tycker spånsituationen är anledning nog att ha båda, sänksågen är den enda cirkelsågen som tillåts i mitt garage 😉
Sänksågen har flera för och nackdelar men i grund och botten är det ju samma sak, tillbehören runt är nog det som gör den stora skillnaden.
Sänksågen har flera för och nackdelar men i grund och botten är det ju samma sak, tillbehören runt är nog det som gör den stora skillnaden.
Använder är kanske väl starkt ord, men jag har en sänksåg för att med ojämma mellanrum grovdela skivor o laminat o annat. När den inhandlades fanns det inga finare cirkelsågar med skena. Sänkfunktionen har jag nästan aldrig haft nytta av....Jo, kanske när jag använt sågen för att göra nån fräsmall. Har en halvkass cirkelsåg också men den använder jag än mer sällan, och vid dom tillfällena uteslutande till fulsnickrande.Hep skrev:
Jag använder sänkfunktionen, i stort sett, varje gång för att slippa starta utanför materialet (som en behöver göra med en såg där klingan låses i höjdled innan start).Ola C skrev:
Använder är kanske väl starkt ord, men jag har en sänksåg för att med ojämma mellanrum grovdela skivor o laminat o annat. När den inhandlades fanns det inga finare cirkelsågar med skena. Sänkfunktionen har jag nästan aldrig haft nytta av....Jo, kanske när jag använt sågen för att göra nån fräsmall. Har en halvkass cirkelsåg också men den använder jag än mer sällan, och vid dom tillfällena uteslutande till fulsnickrande.
Redigerat:
Olika från olika tillverkare hur deras sänk- resp cirkelsågar centreras på skenan. Cirklarna tenderar ofta att ha enklare/inget system för det varvid det kan uppstå visst glapp i sidled —> potentiellt sämre snitt.Hep skrev: