4 780 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Festool fräs OF1010 gnisslar illa, vad kan man göra?
Fick du nåt svar från servicekillarna?
Har samma fräs of1010 som är ett år gammal, sparsamt använd och nu har den typ dött. Gnisslade illa och började lukta bränd el. Lät som kolen gått sönder.
Nu har jag fortfarande garanti men den stannade mitt i ett jobb och det känns jäkligt irriterande att en proffsmaskin ska stanna hur som helst efter ett års sporadiskt användande.
Har samma fräs of1010 som är ett år gammal, sparsamt använd och nu har den typ dött. Gnisslade illa och började lukta bränd el. Lät som kolen gått sönder.
Nu har jag fortfarande garanti men den stannade mitt i ett jobb och det känns jäkligt irriterande att en proffsmaskin ska stanna hur som helst efter ett års sporadiskt användande.
Service i världsklass. De hämtade den hos mig dagen efter, skickade på reparation i malmö o tillbaka på tre dagar.
Det som däremot bekymrar mig är att de bytt ankaret (hela centrala rotorn och axeln i motorn), kolen och några lager.
Troligen har lagren gått sönder och då har kolen o ankaret tagit sidorna så de också pajat. Känns inte superbra att lagren hållit bara ett år och delarna som byttes kostar mer än en ny fräs...
Pajar lagren om två år nu så blir det att kasta hela fräsen o köpa ny!
Hade räknat med bättre kvalitet
Det som däremot bekymrar mig är att de bytt ankaret (hela centrala rotorn och axeln i motorn), kolen och några lager.
Troligen har lagren gått sönder och då har kolen o ankaret tagit sidorna så de också pajat. Känns inte superbra att lagren hållit bara ett år och delarna som byttes kostar mer än en ny fräs...
Ankare, kol och båda lagerna kostar 1310 kr ink moms. Sen kanske de hade byt mer än det? Festool har sina brister precis som alla andra. Dyra reservdelar är dock inte en av dem i mitt tycke.gårdetsågårdet skrev:Service i världsklass. De hämtade den hos mig dagen efter, skickade på reparation i malmö o tillbaka på tre dagar.
Det är otroligt dåligt att lagerna bara har klarat ett år. Det stämmer inte alls med min erfarenhet. Fräser du mycket i MDF? Använder du dammsugaren? Dammig förvaring?
Fick du ingen förvarning att lagerna var dåliga innan allt annat gick sönder? Vet att Pär H som fräser mkt MDF med sin 1010a ofta får byta kullager, men jag har aldrig hört om något totalhaveri på detta sätt från hans sida. Input Pär?
Att lagerna pajar beror inte på att jag fräser i MDF utan mera att jag tar mycket per pass. Och 1010 är egentligen alldeles för liten för det jobb den gör. Men det är fixat sedan 1 1/2 sedan då införskaffades en 1400. Och det är värdens bästa fräs oavsett (jag vet daniel jag har ingen 2200)
Jaha, jag trodde att det var MDF-dammet som var problemet. Har själv aldrig behövt byta lager på någon av mina 1010or (jo en, fast det var dåliga lager när jag köpte den). Fast då fräser jag inte så vildsint med dem iofs. Har det inte skrikit och låtit otrevligt när du har fräst?pär h skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden