En Festool fräs OF 1010, drygt 3 år gammal, mycket sparsamt använd, har nog gått totalt ett par timmar på dessa åren. Tog fram den häromveckan på nytt och fräste med en notfräs i trä. Gick bra ett tag men efter en stund så låter den riktigt illa, främst vid start innan den fått upp farten, men även på fullvarv ibland.

Ljudet är ett slags gnisslande, hög ton, nästan som en gnisslig visselpipa, ja svårt att beskriva.
Det är som att något ligger mot och bromsar och orsaker gnisslet.

Det gör i alla ont att höra det då det känns som att jag är elak mot min maskin. "Spruta på 556 någonstans" är den första tanken för att lindra den värsta pinan för maskinen.

Nog med struntprat. Någon som har ett gott råd? Garantin har precis gått ut...

fräs.png

Lämna den på reparation, med eller utan garanti spelar ingen roll, visst det kanske kostar en slant men anledningen till att du köpte en Festool är för att du ville ha det bästa, även en Rolls Roys är inne på service ibland.

Om din bil plötsligt började "låta" skulle du inte tveka att åka förbi verkstan och kolla upp det, varför ska vi behandla våra maskiner annorlunda?

Nu tillhör jag dem som lagar bilen själv i alla lägen (nästan), så det känns naturligt att göra så även med mina verktyg om jag har möjlighet. Jag köpte Festool för att jag ville ha bra grejer så klart, men det förändrar inte att jag tycker det känns dyrt att lämna in den på reparation.

Finns säkert någon som har ett gott råd så jag avvaktar lite.

Ett trasigt lager?

Börja med att ringa Festools serviceverkstad i Malmö och fråga om de vet vad som kan vara fel. De brukar vara hjälpsamma och kunna ge bra svar på vad som kan vara fel, vad som ska bytas osv. Kanske behöver du snacka dig förbi den första personen som svarar i telefon men det brukar lösa sig genom att ställa en lite mer komplicerad teknisk fråga :)

• Gilla
agehall och 1 till
  • Laddar…
Är det bara när du NOT fräser? - Jag upplever att båda mina Festoolfräsar (OF1010/OF1400) kan "tjuta" lite när jag kör notfräsning. Upplever inte detta när jag kör kantfräsning mha tex rundnings stål.
Gissar på oscillation i stålet och det återspeglar sig lite i snittet ibland. Åtgärdar det hela genom att avverka mindre, mata sakta och se till att ha rätt hastighet på fräsen för materialet i fråga.
Kan vara så att ditt stål blivit slött och genom det skapar en oscillation helt enkelt.

Kan det vara så enkelt? Inget missljud när du bara kör maskinen utan att avverka?

Maskinen låter likadant när jag kör den i luften, tyvärr.

Redigerat:
Ringde servicen i Malmö, och de tar det på garantin (som egentligen gick ut i mars). Festool fick precis glad kund, men samtidigt kan man fundera på om nypriset på prylar ökade några promille... :-)

Han trodde på att allt fett torkat ut eftersom maskinen legat länge utan att användas. Jag återkommer med rapport när jag fått veta vad som var fel.

• Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Festool överraskar igen!

hantverkare1 skrev:
Festool överraskar igen!
Exakt! och det är bland annat därför man köper Festool och inte Bosch, se tråden om Bosch och ARN.
Och dessutom, kolla alltid med verkstaden, visst kan man mecka själv med gammal rostiga Volvo, men en Festool börjar man inte skruva på själv ;)

Det går att byta kullager själv. Men man måste ha en väldigt liten kullager avdragare som är slipad i käftarna. till det övre lagret. För det sitter en avkännare till hastighets regleringen precis under kullagret och det är inte många millimeter i mellan dom två.

Som sagt var Festool kostar men min personliga erfarenhet av killarna i malmö när man ringer och ställer massa konstiga frågor. Är att dom ALLTID ställer upp. och för mig är det service på högsta nivå. Många företag borde ta lärdom av festools service killar i malmö.

Pär

• Gilla
agehall och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med service/garantiärenden på Festool köpta i exempelvis Tyskland? Även Festool verkar ju vara 10-15% billigare utomlands och min vid senaste förfrågan om Festoolprylar hos svensk ÅF fick jag höra att det var omöjligt att matcha de tyska priserna eftersom man måste hålla med "svensk" garanti...

MEN, kan man ändå kosta på sig att undra varför en Festool inte håller längre än 3 år? Vissa av mina maskiner kan ligga länge mellan gångerna, sitter på en del specialgrejer som inte kommer fram allt för ofta och då kan man tycka att Festool ska hålla bättre än så, oavsett hur ofta de används? Har en 10 år gammal Bosch grön överhandsfräs som fortfarande är klockren.
Notera att jag själv är stor fan av Festool så jag bara funderar på om detta med "igenkloggade lager" är "common" för Festool?

Jag hade samma problem med min sänksåg. Den gnisslade fruktansvärt mycket när man använde och när jag nyligen bytte lager iden så upptäkte jag att fläkten som suger in luft och kyler rotorn låg mot chassit och skapade gnisslet. Ordentlig rengöring gjorde susen. Efter ihopmontringen var den som ny.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.