Hej,
Har hittat ett fint brädgolv under ett par lager golvmatta i vardagsrummet. Det ser ut att vara fernissat i någon rödaktig nyans, går det att måla över detta utan att ta bort fernissan?
Hur ska jag gå tillväga i så fall? Vilken färg bör jag använda?
Mvh
Andreas
Har hittat ett fint brädgolv under ett par lager golvmatta i vardagsrummet. Det ser ut att vara fernissat i någon rödaktig nyans, går det att måla över detta utan att ta bort fernissan?
Hur ska jag gå tillväga i så fall? Vilken färg bör jag använda?
Mvh
Andreas
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Golvet är antagligen först betsat och sedan lackat, sannolikt med cellulosalack. Jag tror att någon oljebaserad färg, åtminstone som grundfärg, har störst möjligheter att sitta kvar. Som alltid när man målar över en gammal yta bör man slipa med sandpapper. Är ytan väldigt ojämn, i flera omgångar med successivt minskad kornstorlek.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ett snyggt grangolv med ovanligt små springor. Det är nog inte ens betsat utan det är säkert fernissan som gulnat. Till skillnad från fur brukar inte gran gulna så mycket. Ett alternativ till målning är att slipa det och olja det.
Slipade min fernissade trappa. Såg ut ungefär som bildera på stegen.
Ett helvete att slipa. Geggar igen papper och du kommer ingenvart. Enda sättet var att smeta ut matolja och slipa med grovt papper, då fick jag bort det.
Gissningsvis går det inte att måla direkt på, ytan är ganska fet men kolla med ngn bra färgbutik.
Ett helvete att slipa. Geggar igen papper och du kommer ingenvart. Enda sättet var att smeta ut matolja och slipa med grovt papper, då fick jag bort det.
Gissningsvis går det inte att måla direkt på, ytan är ganska fet men kolla med ngn bra färgbutik.
Eftersom det troligen är linoljefernissa går det utmärkt att måla över med linoljefärg. Slipa av så ytan mattas och tvätta noga så golvet är rent och fettfritt.
Jag älskar fernissade golv och ett i så fint skick som ditt hade jag behållit som det är eller lagt på ett nytt lager ofärgad fernissa ovanpå. Linoljefernissa finns att få tag på i byggnadsvårdsbutiker.
Jag älskar fernissade golv och ett i så fint skick som ditt hade jag behållit som det är eller lagt på ett nytt lager ofärgad fernissa ovanpå. Linoljefernissa finns att få tag på i byggnadsvårdsbutiker.
Klicka här för att svara