108 211 läst ·
20 svar
108k läst
20 svar
Femkantig altantrappa (jag ger upp)
Tänk bara på att när du gör något i trä utomhus så skall man i det längsta undvika att gira ihop bräder och annat.A axeg skrev:
Detta eftersom det obönhörligen glipar isär ganska snart.
Inomhus funkar bättre. Hyfsat jämn temperatur och fuktkvot, då rör sig virket minimalt.
Ju spetsigare girning utomhus desto större risk för glipa och desto större glipa.
Virket har en viss fukthalt när du monterar det. Girningen blir helt perfekt.
Sedan regnar eller snöar det. Virket ändrar sig nästan ingenting på längden, men det sväller/torkar på bredden. Eftersom nästan allt virke till trall är uttaget tangentiellt (liggande årsringar) så är det på det hållet det sväller o torkar mest.
När det då regnar eller snöar så får du en springa i spetsen på giren.
När det istället torkar så får du en glipa i botten på giren.
1. Undvik i största mån att gera utomhus. Måste du, undvik spetsiga girar. Gör man en fyrkantig trappa är girarna 45 grader. Blir stor glipa. Gör man en 5kantig trappa=lite mindre glipa. 6 kantig ännu mindre osv.
2. Om du ändå måste gera/gira, och det är trall så lägg ett mellanrum mellan girade brädorna som motsvarar mellanrummet mellan trallen. Sandpappra av kanten lite så den smälter in. Om mellanrummet är 3mm på en sida och 4 på andra ser man inte det lika tydligt som om det är 0mm på ena sidan och 1 mm på andra sidan.
Bästa jag sett var ett tvprogram, bredvid en badtunna vill jag minnas..., där de hade monterat två stående stora limträbalkar utomhus, och en liggande stor limträbalk ovanpå de två stående. Som en portal nästan.
Och hela konstruktionen var girad i de övre hörnena....Och så hade de satt BMF vinklar undertill för det inte skulle ramla ihop.
Inte nog med att gira utomhus, den håller ju inte för en fiskmås att sätta sig på! Men de gjorde det för "att det var snyggt".
"Det är nog snyggt med vanlig gips ovanpå altangolvet, då gör vi det"...
Håller med till fullo beträffande att gira utomhusträ, men mina trappor (två femkantiga) höll sig ganska OK. Kanske för att jag inte använde nytryckt virke. Rev dock båda under sommaren och byggde om altanen av andra anledningar.....
Klicka här för att svara