Min Siemens iQ100 SX614X04AE/01 från ca 2018 har börjat bråka. Lampan med kranen blinkar, vilket tyder på att det inte är vattentillförseln eller avloppsslangen. I övrigt verkar den fungera som vanligt, eventuellt är disken lite blötare efter programmet.

Manualen säger följande:
Indikator ”Kontroll av vattentillförseln” 12 blinkar.

Förmodligen har ett tekniskt fel uppstått.
Stäng av maskinen med PÅ/AV- omkopplaren. Starta maskinen på nytt efter en kort stund.
Om problemet uppträder igen, stäng då vattenkranen, dra ut stickkontakten och ring service.

Jag har kollat följande:
  • Vattentillförseln är spolad i en hink, ca 10 l / min.
  • Norsk omstart, stått strömlös ett tag och sedan körts igen. Lampan blinkar efter kört program.
  • AquaStop-silen kollad, ser ok ut.
  • Maskinrummet under är helt torrt, inte en droppe vatten.
  • Silar rensade.
  • Pumpen i botten snurrar fritt, inget som blockerar.
Maskinen har inte någon display, så jag har ingen aning om någon faktisk felkod. Den är byggd innan 2021, så BSH är inte behjälpliga med serviceinstruktioner för fackfolk.
Sidan med felkoder är inte jättehjälpsam pga avsaknad av display, men jag gissar mig fram till följande:
  • E09 värmesystemet
    • kollar just nu med en varmkörning.
  • E15 vatten i bottentråget
    • Nej, kruttorrt.
  • E18 Inloppsfilter / kontrollera kranen / tilloppsslang vikt
    • Nej, ska vara fast sken enligt manualen.
    • Nej, filter och kran ser ok ut, och maskinen verkar fyllas som den ska. Slangen har legat still sedan installation och bör inte ha vikt sig spontant.
  • E19 fel i dispensern
    • Sannolikt inte, tabletten med diskmedel verkar lösa sig som vanligt.
  • E24 filter igensatta
    • Nej, filter rena.
  • E24 Avlopsslangen igensatt eller vikt
    • Tror inte det, den verkar tömma som den ska.
  • Vattenkran LED
    • Nej, anger bara samma som under "Fast sken" i manualen. Ser dessutom ut att vara samma som E18 ovan.

Motsvarar blinkande kranlampan E-serien med felkoder? Mitt nästa steg är att köra en 70-grader med en tablett i för att se så det blir varmt och eventuellt spola ut fettproppar etc. och kunna utesluta E09.

Finns det något sätt att tvinga ut en användbar felkod ur maskinen?
Vad är ett lämpligt nästa steg i felsökningen?

Det är sannolikt E09, värmaren. Maskinen är kall efter att ha körts, och det är rejält ( < 2000 kohm) motstånd mellan terminalerna tillhörande de två röda enligt E09.

Måste dock dubbelkolla multimetern, den visar 5-600 ohm mellan proberna när jag petar ihop dem. Slipa av och mer aceton antar jag.

Ny värmepump beställd, dryga 1300 pix. Man får tydligen 10% rabatt om man registrerar sig. Håller tummarna och uppdaterar när den dykt upp.

Självklart var det värmepumpen. Lite fippligt men absolut inte ogörligt att byta.

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
"Värmepump" är väl något annat än en cirkulationspump med inbyggt värmeelement?
Men det går säkert att ta mer betalt för en simpel pryl om man lånar namnet från något mer avancerat...

C
useless useless skrev:
"Värmepump" är väl något annat än en cirkulationspump med inbyggt värmeelement?
Men det går säkert att ta mer betalt för en simpel pryl om man lånar namnet från något mer avancerat...
Precis. I Bosch/Siemens diskmaskinsvärld är en värmepump precis detta. Pump + värmeelement 😀

C
L lsjob skrev:
Det är sannolikt E09, värmaren. Maskinen är kall efter att ha körts, och det är rejält ( < 2000 kohm) motstånd mellan terminalerna tillhörande de två röda enligt E09.
Har ingen egen erfarenhet, men i samband med att jag felsökte min egen maskin läste jag att detta är ett vanligt fel på Bosch/Siemens och att det beror på att värmeelementet kalkar igen och blir överhettat. Vilket i sin tur till stor del beror på felaktig inställning av saltdoseringen i relation till vattnets hårdhet. Eller att man kör maskinen utan salt.

Så tydligen viktigt att den inställningen är rätt för att inte köra sönder maskinen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.