Jag har haft problem med att ibland har vår golvvärme i uterummet blivit galen och kört ut max effekt. Nu har det blivit så att den alltid gör det. Är en T2 termostat ca 12 år gammal.
Tänkte jag skulle byta thermostat, så har köpt en ersättare Raychem sens wifi.
Men så blev jag lite fundersam hur den gamla var inkopplad för att inte förstöra den nya eller ta risker. Så har mätt upp ledningar.
Jag kände det inte helt logiskt inkopplat i den gamla. Ledningar kommer in till termostaten men känns inte som de har varit rätt inkopplade eller?
Inkommande skall väl vara på plint 5-6?
Följer ma ledningarna så är paren in på 4-5 och andra på 6-7

När jag kopplar ur alla ledningar och mäter spänningen så får jag 230v på de ledningar som satt mellan 4-5.
Men får konstigt nog också 230v mellan 5-6 och 5-7.
Hur är det möjligt? Skall det vara så?

Bruksanvisning har jag hittat till vår gamla:
https://skridskoakaren.bostadsratte...787976224f605e/Golvvarme_bruksanvisning_0.pdf

Vill ha 100% koll innan jag vågar koppla in den nya

• T2 termostat med display och knappar för justering av golvvärme, svart och vit design, fotograferad uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostatanslutningar med flera färgade ledningar; gammal installation där ledningar är kopplade till olika plintar märkta från 1 till 7.
    Skapa konto
  • Wow
avh67f
  • Laddar…
Det är helt klart fel kopplat på bild.
Frågan är vilket par är som är matningen, är det den vita kabeln som har också en gul/grön jord eller är det paret som försvinner i en slang.
Frilägg alla kablar och mät, var finns det 230V det andra paret skall spänningen vara 0 V. Men ha ett motstånd på typ 50 ohm men det varierar med längden på värmekabeln.

• Gilla
oooo_quattro
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det är helt klart fel kopplat på bild.
Frågan är vilket par är som är matningen, är det den vita kabeln som har också en gul/grön jord eller är det paret som försvinner i en slang.
Frilägg alla kablar och mät, var finns det 230V det andra paret skall spänningen vara 0 V. Men ha ett motstånd på typ 50 ohm men det varierar med längden på värmekabeln.
Har provat att frilägga.
Det är 230v i det vänstra paret.
0v mellan fas o nolla i högra.
Men när man mäter fasen i det vänstra mot både fas o nollla i det andra paret blir det också 230v

De är frilagda i samma ordning som de satt innan.

Ohmmätte innan till 0ohm. Men kanske måste byta batteri :)

• Elektrisk kopplingsdosa med frilagda kablar, några blå och bruna, och en vit komponentenhet som hänger från väggen.
    Skapa konto
Säkerligen att den grova vita med brun-blå-gg är kallkabeln som är kopplad på V-kabeln, det tunna vita rä sensorn. Det som kommer bakifrån är matning. Men nu kan vara drget med kabel till dosan och då kan det vara tvärtom med matning och V-kabel, går inte att se riktigt. Det finns inga vanliga dosor som har så många ingångar i botten, så det kan vara urklipp i bakdelen. Rotdosa har det men inte en röd dosa.

Högra paret i bild har RK så det är mest troligt värmekabel Effekten är OHM LAG
P= U2/R till. ex. 1000W blir 52,9 ohm.

• Gilla
oooo_quattro
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Högra paret i bild har RK så det är mest troligt värmekabel Effekten är OHM LAG
P= U2/R till. ex. 1000W blir 52,9 ohm.
Det är ca 25ohm då mellan de höga paren. Rimligen är det dem som är de då mot slingan.

Här är den nya. Det lär väl bara vara koppla in sensorkablarna där de skall vara.

De två högra el-kablarna som vi tror är slingan då på 3-4 på den nya.
Samt inkommande 230 på 1-2.

Stämmer det?

• En vit elkomponent med skruvanslutningar märkta 1-6, för 230VAC, maxlast 3000W/13A. Märkt "Raychem SENZ WIFI". Ligga på en ljus yta.
    Skapa konto
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Säkerligen att den grova vita med brun-blå-gg är kallkabeln som är kopplad på V-kabeln, det tunna vita rä sensorn. Det som kommer bakifrån är matning. Men nu kan vara drget med kabel till dosan och då kan det vara tvärtom med matning och V-kabel, går inte att se riktigt. Det finns inga vanliga dosor som har så många ingångar i botten, så det kan vara urklipp i bakdelen. Rotdosa har det men inte en röd dosa.
Säker på det, det är väl på den vita (som blir brun/blå) som jag mäter 25ohm på.
(altså nu pratar vi inte den vita sensorkabeln)
Den där andra som kommer mer vänster-ifrån mäter jag ju 230 mellan fas o ledare.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
O oooo_quattro skrev:
Säker på det, det är väl på den vita (som blir brun/blå) som jag mäter 25ohm på.
(altså nu pratar vi inte den vita sensorkabeln)
Den där andra som kommer mer vänster-ifrån mäter jag ju 230 mellan fas o ledare.
Som jag skrev, det kan vara tvärtom och mäta är det enda rätta.

J jonaserik skrev:
Som jag skrev, det kan vara tvärtom och mäta är det enda rätta.
Jag har redan mätt upp. OM man tittarbara på de två olika alternativa paren.
Så ger de vänstra 230v men de högra ger 0v.
Det som jag bara tyckte var konstigt. var hur de var inkopplade i gamla termostaten. Fick inte ihop det alls.
Sen att man mäter 230v mellan golvslingans både nolla samt fas mot fasen på inkommande. Skumt skumt men kanske har sin förklaring.

O oooo_quattro skrev:
som jag mäter 25ohm på.
25 ohm tyder på c:a 2kW totalt effekt på golvytan när termostater är till vilket är en kort stund per timme.

L Leif i Skåne skrev:
25 ohm tyder på c:a 2kW totalt effekt på golvytan när termostater är till vilket är en kort stund per timme.
Låter som jag bara skall koppla in de två högra kablarna de jag har ohm-mätt pin 3-4.
Sen inkommande spänning bara på 1-2.
Sen sensorkablarna bara på 5-6. Easy ;)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
O oooo_quattro skrev:
Låter som jag bara skall koppla in de två högra kablarna de jag har ohm-mätt pin 3-4.
Sen inkommande spänning bara på 1-2.
Sen sensorkablarna bara på 5-6. Easy ;)
Koppla in nya idag. Enligt ovan. Fungerar perfekt! Tack för tipsen!

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.