Vi bor i gammalt hus där tidigare ägare har installerat vattenburen värme i källaren för ca 30 år sen. Vi köpte huset av dödsbo med obefintlig dokumentation så det är en gradvis läroprocess att sätta sig in i huset och alla detaljer.
Huset värms upp med bergvärme.

Min frågeställning rör hur jag kan justera tempen i källaren. Nu är det väldigt varmt och skönt i källaren eftersom det inte finns någon shunt så den skickar väl fram fullt varmvatten, dock onödigt varmt >21-22 grader.

Bilden visar inkommande varmvatten från pannan som styr värmen i källaren.
1) Grönt vred för att styra hela slingan
2) Sen någon typ av radiator/termostat-vred?
3) En bypass vid cirkulationspumpen.
På slingan som kommer efter cirkulationspumpen är en fördelare med fyra slingor (tre golvvärme och en kombinerade golvvärme och radiatorer). Jag har tyvärr inte vred på alla slingor på fördelaren så ska jag in och peta på respektive slinga måste ta hit en rörmokare och bygga om.
4) En av/på returen från fördelaren.

Om jag nu vill sänka tempen 2-3 grader i källaren, bör jag strypa hela flödet lite på 1), eller ska jag öppna bypassen, eller gör något annat, eller en kombination?

tacksam för hjälp!

• Inkommande varmvattenledning med grön vred, radiatorvred och bypass nära cirkulationspump i källare, visar värmesystem för källaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var ansluter andra änden på bypassen?

Difftemperaturen över golvvärmeslingorna bör normalt vara 3-5⁰ för att inte golvet ska få ojämn temperatur.

Här ser man lite bättre hur rören är kopplade.
Längst ned till höger går T och R ned i golvet och sedan en fördelare.

En utmaning är väl att det inte finns en shunt, kanske man köra på en kombination av bypassen och vred för att få ned tempen på både T o R o delta på runt 3-5C då…?

• Rörinstallationer i hörn av källare, vissa är kopplade till en pump och markeringar på rör, i fråga om koppling och temperaturreglering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna bypassen, börja med kanske 45⁰.
Se vad det ger, öka/minska vid behov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.