Ok, det är en husvagnsfråga och inte en husfråga, men det finns kunnigt folk här så nån kanske vet.

Vi har en husvagn där kylskåpet endast fungerar på 230V. Gasol fungerar inte (ej heller enbart 12V).

Jag ser/hör hur tändstiftet skickar ut en gnista men det kommer ingen gas att tända. Har försökt blåsa rent runt brännaren (bild) men det låter inte som nån gas kommer öht. (kranarna är på, så gas ska komma).

Vet inte hur man bäst lokaliserar felet. Mätte vid A (bild), där har jag 30V...? Vid B 0V. Ser att gasen verkar passera någon sorts elektriskt styrd ventil vid C, men där lyckades jag inte mäta på något bra sätt. Är det C som är den troliga boven eller var fortsätter jag sökandet?

Tacksam för svar. Gamla maskindelar, rostig, cylindrisk komponent, ledningar, metallstång, smutsigt, underhåll krävs, maskinens inre, teknisk felkälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Komplex elektrisk utrustning, märkt med A, B, C, kablar, anslutningar, komponenter, teknisk, skyddshöljen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den "elektriskt styrda ventilen" är förmodligen tändsäkringen. Kommer det någon gas när du trycker på knappen för tändsäkringen? Knappen förbikopplar tändsäkringen mekaniskt och då ska det komma gas. Det händer att tändsäkringen slutar fungera, oftast beror det på att sensorn är trasig och den går att byta ut. Ett tecken på att sensorn är trasig är att det går att tända när man håller in knappen men när man sedan hållit inne knappen en stund så sensorn är riktigt varm så slocknar lågan när man släpper knappen.
Sensorn är ett enkelt termoelement och finns säkert att köpa som reservdel från Lööfs gasol eller Fogas.

Börja med att se till att det i alla fall kommer gas när knappen till tändsäkringen trycks in. Kommer det ingen gas så är det stopp någonstans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.