2 069 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Använda lös JFB för felsökning?
Sida 1 av 2
Är det någon som har provat detta förfarande med bra resultat?
Misstänker fel i en apparat (fas+nolla+PE).
Koppla in en lös JFB med stickproppsanslutning i ett vanligt jordat uttag och koppla in apparaten i JFB.
Om den löser ut borde ju apparaten vara felaktig (förutsatt att nollan går direkt till centralen), men hinner den lösa JFB:n lösa ut UTAN att den ordinarie JFB:n i centralen slår ifrån ? Någon som har provat?
Misstänker fel i en apparat (fas+nolla+PE).
Koppla in en lös JFB med stickproppsanslutning i ett vanligt jordat uttag och koppla in apparaten i JFB.
Om den löser ut borde ju apparaten vara felaktig (förutsatt att nollan går direkt till centralen), men hinner den lösa JFB:n lösa ut UTAN att den ordinarie JFB:n i centralen slår ifrån ? Någon som har provat?
Om man inte medvetet väljer jordfelsbrytare med olika fördröjning så är det slumpens skördar vilken som löser först.
Ska man felsöka dylikt kan man iordningställa ett "laboratorium" där man kan förse en apparat med jordfelsbrytarlös ström och mäta felströmmen, men då krävs det ju att man vet vad man gör.
Ska man felsöka dylikt kan man iordningställa ett "laboratorium" där man kan förse en apparat med jordfelsbrytarlös ström och mäta felströmmen, men då krävs det ju att man vet vad man gör.
Båda är på 30 mA, så kapplöpning är det väl som gäller
, men OM bara den extra JFB:n löser, så borde väl felet ligga i den anslutna apparaten - eller?
Läste någonstans också att det är bra att testa med en resistiv last t.ex. vattenkokare för att provocera fram fel om det är så att det finns överledning nolla-PE någonstans i huset.Skulle det ta alla fel av den typen?
Läste någonstans också att det är bra att testa med en resistiv last t.ex. vattenkokare för att provocera fram fel om det är så att det finns överledning nolla-PE någonstans i huset.Skulle det ta alla fel av den typen?
Redigerat:
Vad är det för apparat du skall felsöka, och varför misstänker du att den är trasig? Att en jordfelsbrytare löser innebär normalt att något är fel. Skall du ha selektivitet mellan två jordfelsbrytare i serie krävs att den ena löser långsammare. Det är troligt att båda löser annars.
Risken att den första JFB löser är till och med stööre då det säkert finns andra saker som har några mA felström så 30mA totalt uppnås då tidigare. Så det som behövs är en JFB som har typ 5mA för att säkerställa detta. Men helt säker blir man nog inte förens man mäter upp den ordentligt.
Tillägg.
Sökte runt lite och ser att det finns portabla JFB med 10mA att köpa. Perfekt för detta ändamål och kanske även annars då man inte vill hålla i en sak med 30mA
Tillägg.
Sökte runt lite och ser att det finns portabla JFB med 10mA att köpa. Perfekt för detta ändamål och kanske även annars då man inte vill hålla i en sak med 30mA
Redigerat:
Avemo : Det är en tvättmaskin, som löser när den ska värma vattnet. Började med att ett värmeelement byttes ! Reparatör har varit på plats, men felet kvarstår 
snuttjulle: Jo förstår det, men undrar om den lösa JFB:n har samma utlösningskarakteristik, som den i centralen. Beror ju naturligtvis också på hur stor felströmmen är och det vet jag ju ingenting om.
Lite kaosartat med små barn, så vill kolla det som går enkelt att kolla innan en elektriker inkallas.
snuttjulle: Jo förstår det, men undrar om den lösa JFB:n har samma utlösningskarakteristik, som den i centralen. Beror ju naturligtvis också på hur stor felströmmen är och det vet jag ju ingenting om.
Lite kaosartat med små barn, så vill kolla det som går enkelt att kolla innan en elektriker inkallas.
Redigerat:
Är den ansluten i vägguttag så kan du prova att ansluta en vattenkokare i uttaget i stället. Löser den också jordfelsbrytaren så är felet inte i tvättmaskinen. Eller så kan du prova att ansluta tvättmaskinen via skarvsladd till ett annat uttag och se om den löser jordfelsbrytaren då också.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det är inte alls fel att prova. Om den portabla JFBn löser så vet du att felet ligger i TM.HasseTeknik skrev:
Den stora JFBn i centralen kan visserligen vara "belastad" med läckströmmar från andra apparater, men det kan också vara tvärtom att läckströmmarna på de tre faserna tar ut varandra så att JFBn inte ser dem, och kanske bara ser en liten del av läckströmmen från TM.
Sorry för sen edditering den fastnade på väg ut från datorn. 
Jag har inte provat, men tycker att det inte borde hjälpa att använda en jordfelsbrytare med lägre felström. Vad som skiljer är väl främst vid vilken ström de löser ut. Inte hur fort de löser ut. Är det en felström på över 30 ma så räcker det för att lösa en 30 ma jordfelsbrytare även om det sitter en 10 ma jordfelsbrytare i serie med den.
Nyfiken fråga. Hur kommer det sig att reparatören åkte därifrån om maskinen fortfarande inte fungerade och han inte tagit reda på vad som var fel utan bara gissat och bytt element? Eller fungerade det ett tag men kom tillbaka?
Om det läcker vatten någonstans i tvättmaskinen kan det möjligen förklara felströmmen. Speciellt om det är vatten med tvättmedel i.
Nyfiken fråga. Hur kommer det sig att reparatören åkte därifrån om maskinen fortfarande inte fungerade och han inte tagit reda på vad som var fel utan bara gissat och bytt element? Eller fungerade det ett tag men kom tillbaka?
Om det läcker vatten någonstans i tvättmaskinen kan det möjligen förklara felströmmen. Speciellt om det är vatten med tvättmedel i.
Moderator
· Stockholm
· 57 808 inlägg
Prova att koppla in en annan last som är minst lika stor som TM, det kanske behövs både en vattenkokare och en brödrost. Koppla in det istället för TM. Om de inte löser jordfelsbrytaren så bord det vara TM som är trasig.
OM det är så att TM bara löser jfb ibland, så är det vanskligare att använda vattenkokarmetoden. Det kan ju råka sig att den apparat i huset som verkligen löser JFB inte är igång just då.
OM det är så att TM bara löser jfb ibland, så är det vanskligare att använda vattenkokarmetoden. Det kan ju råka sig att den apparat i huset som verkligen löser JFB inte är igång just då.
Tack alla.
Avemo:reparatören körde korta stunder på alla program och de tycktes fungera.
Har nu gjort vad jag kunnat. Satte in extra JFB mellan TM och uttag. Efter 6-7 min slog båda JFB ifrån. Vid återstart (programmet fortsatte där det var) i c:a 3s, sedan svart igen. Väntade en kort stund och slog på strömmen. Programmet startade från början och efter några få sekunder löste JFB i centralen. Satte i en vattenkokare på 1900W - kokade upp 2l vatten utan problem. Drog skarvsladd från ett annat rum och körde igång TM. Höll några få sekunder innan det blev svart. Satte vattenkokare i skarvsladden och allt fungerade. TM är avsäkrad 10A, så värmaren borde inte vara på just mer än 2kW (=något mer än min vattenkokare tyvärr), men antar att den också kan vara lite lägre (kunde inte komma åt typskylten då maskinen var för tung med allt vatten i). Vet någon vad värmeelement i TM brukar dra? Tidigare idag hade det gått att köra "tömning" och "centrifugering" efter c:a 35 min vila.
Min slutsats är då : Något i maskinen orsakar överledning när den blivit lite varm, typ vattenläckage eller spricka i värmeelement. Vad annat kan det vara? Borde jag också prova med exakt 2300W som last?
Avemo:reparatören körde korta stunder på alla program och de tycktes fungera.
Har nu gjort vad jag kunnat. Satte in extra JFB mellan TM och uttag. Efter 6-7 min slog båda JFB ifrån. Vid återstart (programmet fortsatte där det var) i c:a 3s, sedan svart igen. Väntade en kort stund och slog på strömmen. Programmet startade från början och efter några få sekunder löste JFB i centralen. Satte i en vattenkokare på 1900W - kokade upp 2l vatten utan problem. Drog skarvsladd från ett annat rum och körde igång TM. Höll några få sekunder innan det blev svart. Satte vattenkokare i skarvsladden och allt fungerade. TM är avsäkrad 10A, så värmaren borde inte vara på just mer än 2kW (=något mer än min vattenkokare tyvärr), men antar att den också kan vara lite lägre (kunde inte komma åt typskylten då maskinen var för tung med allt vatten i). Vet någon vad värmeelement i TM brukar dra? Tidigare idag hade det gått att köra "tömning" och "centrifugering" efter c:a 35 min vila.
Min slutsats är då : Något i maskinen orsakar överledning när den blivit lite varm, typ vattenläckage eller spricka i värmeelement. Vad annat kan det vara? Borde jag också prova med exakt 2300W som last?
Redigerat:
Om huvudsakliga frågan var om felet satt i tvättmaskinen så finner jag den med ja besvarad. Inverter eller inte så skall en tvättmaskin för konsumentmarknaden kunna skyddas av jordfelsbrytare utan att denna löser.
