1 422 läst ·
23 svar
1k läst
23 svar
Felsöka tryckvariation / expansionskärl
Nix, det röda brukar vara ungefär där säkerhetsventilen öppnar.4774 skrev:
Alltså max systemtryck.
Förtrycket ligger en bra bit under max systemtryck.
Ja precis som på bilden jag la till. Arbetstryck 1,5 bar max 2 sen löser säkerhetsventilen ut. Men ser att jag beskrev rätt slarvigt. Ursäkta. Men bra att du klargjorde 😀Demmpa skrev:
Redigerat:
Trycket ser ut ungefär såhär över året:
Pannans max drifttryck är 1,5 bar och säkerhetsventil på 1,5 bar ska finnas. Osäker på var denna skulle kunna sitta. Finns någon säkerhetsventil där men fick för mig att den är till för att pumpa pannan med kallvatten vid kokning.
- Efter sommar: Runt 0,5 bar
- Elementen på våning 2 "bubblar" och blir inte varma.
- Höst: Efter 2 omgångar luftning/påfyllning (bara luft på vån 2): 0.7-0.8 bar
- Alla element är varma.
- Vid eldning vintertid: Vill hävda att det inte brukar gå över 1bar
- Någon gång under vinterhalvåret efter fram och tillbaka mellan eldning och bara lvvp börjar elementen på vån 2 bråka. Jag fyller på lite vatten och allt är frid och fröjd igen. Minns ej vad trycket ligger på då.
Pannans max drifttryck är 1,5 bar och säkerhetsventil på 1,5 bar ska finnas. Osäker på var denna skulle kunna sitta. Finns någon säkerhetsventil där men fick för mig att den är till för att pumpa pannan med kallvatten vid kokning.
Har ni även tappvattnet kopplat till systemet?G Glimvark skrev:Trycket ser ut ungefär såhär över året:
Säkerhetsventilen till expansionskärlet är märkt 2,5 bar. Röret går rakt ut på golvet, aldrig sett något vatten där. Detta skulle tala mot expansionskärlet är problemet?
- Efter sommar: Runt 0,5 bar
- Elementen på våning 2 "bubblar" och blir inte varma.
- Höst: Efter 2 omgångar luftning/påfyllning (bara luft på vån 2): 0.7-0.8 bar
- Alla element är varma.
- Vid eldning vintertid: Vill hävda att det inte brukar gå över 1bar
- Någon gång under vinterhalvåret efter fram och tillbaka mellan eldning och bara lvvp börjar elementen på vån 2 bråka. Jag fyller på lite vatten och allt är frid och fröjd igen. Minns ej vad trycket ligger på då.
För det har vi.
Du skrev att förtrycket (alltså lufttrycket i tomt expansionskärl) är där pilen (vridbara visaren) är.4774 skrev:
Förtrycket i en villaanläggning är runt 0,5 bar, alltså ganska långt ifrån 2 bar som du skrev.
Har drygt 6m från expansionskärlet till högsta punkt. Så får det till att förtrycket bör vara ca
6 / 10 + 0.2 = 0.8
Får inte ihop det riktigt med att även systemtrycket i drift är ca 0.8 men jag kanske tänker fel.
Kollar helt enkelt vad det ligger på när jag har tömt systemet, förhoppningsvis i helgen.
6 / 10 + 0.2 = 0.8
Får inte ihop det riktigt med att även systemtrycket i drift är ca 0.8 men jag kanske tänker fel.
Kollar helt enkelt vad det ligger på när jag har tömt systemet, förhoppningsvis i helgen.
Ja jag skrev ju och bad om ursäkt för mitt slarv . Som du ser på bilden så ligger vårat på 1,5 bar och löser ut vid 2 bar.Demmpa skrev:
Om det kommer luft ur exp kärlet är ju blåsan i kärlet inte trasig. Trasig blåsa = vatten ur luftventilen.
Att du återkommande får fylla på ned vatten innebär ju att det någonstans läcker.
Om förtrycket är för lågt eller exp kärlet är för litet så kommer säkerhetsventilen lösa ut när man har högt temp i systemet, alltså när man eldar o tankarna är som varmast.
Vvb är inte misstänkt, eftersom den hade läckt in vatten från ditt kallvattensystem till värmesystemet (=läcka hade ökat trycket).
Säkerhetsventiler brukar kunna smådroppa, och är i regel dragna till avlopp - inte alltid att man ens ser om det läcker ur den (går det att sätta upp en kopp eller liknande under utloppet från säkerhetsventilen?) Eller skruva av utloppsröret och tittat.
Mindre läckor kanske inte syns, då vattnet förångas av värmen från värmesystemet. Kan vara svårt att se. Ibland kan man se andra tecken, t.ex. grön ärgad koppar vid nån koppling, eller rost på utsidan av järnrör.
Att du återkommande får fylla på ned vatten innebär ju att det någonstans läcker.
Om förtrycket är för lågt eller exp kärlet är för litet så kommer säkerhetsventilen lösa ut när man har högt temp i systemet, alltså när man eldar o tankarna är som varmast.
Vvb är inte misstänkt, eftersom den hade läckt in vatten från ditt kallvattensystem till värmesystemet (=läcka hade ökat trycket).
Säkerhetsventiler brukar kunna smådroppa, och är i regel dragna till avlopp - inte alltid att man ens ser om det läcker ur den (går det att sätta upp en kopp eller liknande under utloppet från säkerhetsventilen?) Eller skruva av utloppsröret och tittat.
Mindre läckor kanske inte syns, då vattnet förångas av värmen från värmesystemet. Kan vara svårt att se. Ibland kan man se andra tecken, t.ex. grön ärgad koppar vid nån koppling, eller rost på utsidan av järnrör.
Klicka här för att svara