Hej! Jag bor i ett hus från 50-talet och gissar på att elementen har många år på nacken även dem. I alla rum förutom ett, funkar de bra. Elementet som inte funkar (helt) blir bara ljummet varmt om ens det, och endast på översida men inte på den under delen.
Jag har meckat med ”termostatpiggen” och luftat elementet, men det gör ingen skillnad. Vad hade en rörmokare gjort vid det här laget? Tror ni jag måste köpa nya element?
För referens är det vattenburna element.
Alla tips mottages tacksamt!
 
  • Gammalt vattenburet element i ett hus från 50-talet, delvis funktionsdugligt med ojämn värmespridning, luftventil synlig på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenburet element med en termostatventil, omgiven av bladmönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenburet element från 50-talet i närbild, monterat på en vägg med bladmönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom det luft eller vatten när du "luftade"?
Har du kollat om pigge är fullt utdragen med en tång?
Vad har du för tryck i systemet? Borde finnas att se i pannrum
 
H Håbbe01 skrev:
Kom det luft eller vatten när du "luftade"?
Har du kollat om pigge är fullt utdragen med en tång?
Vad har du för tryck i systemet? Borde finnas att se i pannrum
Tack för svar! Det kom vatten. Piggen är fullt utdragen. Trycket verkar vara mittemellan min och max på mätaren
 
Skruva bort ”piggen” det är bara en stålpigh och som går genom en packbox som sedan trycker på själva ventilkäglan.
Ta en skiftnyckel och ta bort den, ha en trasa till hands då det kommer lite vatten, bara lite. Stoppa in en skruvmejsel i hålet och lirka runt så du känner att ventilkäglan rör sig.
Dom kan fastna, är den fungerande som den skall så är det något annat problem.
Förövrigt skall piggen gå ganska lätt och fjädra ut så fort du släpper den.
 
KlaraX Klara H skrev:
Tack för svar! Det kom vatten. Piggen är fullt utdragen. Trycket verkar vara mittemellan min och max på mätaren
Ok, sitter elementet på samma våningsplan som de som funkar?
 
GoC GoC skrev:
Skruva bort ”piggen” det är bara en stålpigh och som går genom en packbox som sedan trycker på själva ventilkäglan.
Ta en skiftnyckel och ta bort den, ha en trasa till hands då det kommer lite vatten, bara lite. Stoppa in en skruvmejsel i hålet och lirka runt så du känner att ventilkäglan rör sig.
Dom kan fastna, är den fungerande som den skall så är det något annat problem.
Förövrigt skall piggen gå ganska lätt och fjädra ut så fort du släpper den.
Tack för svar! Menar du att den där ska skruvas bort (se bild)?
 
  • En rörtång greppar en ventil på ett vitt rör, omgiven av en vägg med bladmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Håbbe01 skrev:
Ok, sitter elementet på samma våningsplan som de som funkar?
Samma våning :)
 
KlaraX Klara H skrev:
Tack för svar! Menar du att den där ska skruvas bort (se bild)?
Ja. Du skall inte behöva dra ut den där piggen med en tång.
Du skall kunna trycka in den med hankraft med något emellan annars gör det ont i fingern, och den skall lika snabbt fjädra ut
Och ja får du inte den att fungera så skruvar du loss muttern som är på den delen ”piggen” sitter i.
 
GoC GoC skrev:
Ja. Du skall inte behöva dra ut den där piggen med en tång.
Du skall kunna trycka in den med hankraft med något emellan annars gör det ont i fingern, och den skall lika snabbt fjädra ut
Och ja får du inte den att fungera så skruvar du loss muttern som är på den delen ”piggen” sitter i.
Om jag trycker in piggen så fjädrar den ut på någon sekund, så det verkar funka bra. Tycker du ändå jag ska skruva på muttern?

Om jag känner på rören så är röret från golvet upp till piggen varmt, och röret emellan piggen och ”elementet” kanske 70% så varmt. Sen är själva elementet bara ljummet (på ovansidan)
 
Ett sätt som kan fungera när packboxen kärvar sätter sig fast i stängt läge. Bort med termostaten, fram med hammaren och knacka hårt ( det håller ) på metallen nedanför ventilen i samma riktning som termostaten sitter i. Kägglan/packboxen ska utåt och med knack inåt så vill den röra sig utåt.
 
J jonaserik skrev:
Ett sätt som kan fungera när packboxen kärvar sätter sig fast i stängt läge. Bort med termostaten, fram med hammaren och knacka hårt ( det håller ) på metallen nedanför ventilen i samma riktning som termostaten sitter i. Kägglan/packboxen ska utåt och med knack inåt så vill den röra sig utåt.
Tack, men om piggen rör sig tillbaka utåt redan efter att jag tryckt in den, ska jag ändå göra detta?
 
  • Gilla
jannekk
  • Laddar…
KlaraX Klara H skrev:
Om jag trycker in piggen så fjädrar den ut på någon sekund, så det verkar funka bra. Tycker du ändå jag ska skruva på muttern?

Om jag känner på rören så är röret från golvet upp till piggen varmt, och röret emellan piggen och ”elementet” kanske 70% så varmt. Sen är själva elementet bara ljummet (på ovansidan)
Motionera den så den rör sig ordentligt.
Den skall röra sig åtminstone 5mm.
Tryck på den en jäkla massa gånger så du känner att den går lätt och fjädrar ut direkt när du släpper den, det skall inte ta några sekunder
 
GoC GoC skrev:
Motionera den så den rör sig ordentligt.
Den skall rör sig åtminstone 5mm
Hmm okej jag har tryckt massa gånger och den fjädrar bra
 
KlaraX Klara H skrev:
Hmm okej jag har tryckt massa gånger och den fjädrar bra
Har det elementet alltid varit så?
 
GoC GoC skrev:
Har det elementet alltid varit så?
Vet inte faktiskt, flyttade in i våras och har inte behövt brassa på det så mycket förut, så jag har inte tänkt på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.