Hej,
Hjälp mig gärna av felsöka min vattenburna golvvärme. Det är någon dag sedan som vi märkt att delen av huset som värms av golvvärme är märkbart kallare än den andra delen av huset. Golvvärmen finns i en utbyggnad av huset samt i tvättstugan, där det finns platta. Den gamla delen av bodelen är har krypgrund och radiatorer.
Den borde ha funkat tills rätt nyligen och inte bara att det märkts nu när det blivit successivt kallare, utan jag vill minnas att det blev tydlig effekt i tvättstugan när jag vred på den efter ha legat lågt/av under sommaren.
Vet inte riktigt var jag ska börja, men tänkte ge det något litet försök innan jag kapitulerar och ringer fackman 🥸
Värmefördelarna och pumpen känns varma. Uttaget har ström. Där slutar min felsökning hittills.
Hjälp mig gärna av felsöka min vattenburna golvvärme. Det är någon dag sedan som vi märkt att delen av huset som värms av golvvärme är märkbart kallare än den andra delen av huset. Golvvärmen finns i en utbyggnad av huset samt i tvättstugan, där det finns platta. Den gamla delen av bodelen är har krypgrund och radiatorer.
Den borde ha funkat tills rätt nyligen och inte bara att det märkts nu när det blivit successivt kallare, utan jag vill minnas att det blev tydlig effekt i tvättstugan när jag vred på den efter ha legat lågt/av under sommaren.
Vet inte riktigt var jag ska börja, men tänkte ge det något litet försök innan jag kapitulerar och ringer fackman 🥸
Värmefördelarna och pumpen känns varma. Uttaget har ström. Där slutar min felsökning hittills.
Ställdon helt öppna är OK , men det finns inget flöde, mätarna står på noll. Fungerar pumpen till höger lägg örat till , ryck stickproppen och sätt i igen, då hörs det. Är pumpen varm eller kall. Ingen som stängt någon ventil av misstag någonstans.
Svagt surr som slutar när jag drar ur, börjar igen när stickproppen sätts i igen. Pumpen är varm.
Svårt att ge rekat svar på ventilfrågan men ska rota runt.
Svårt att ge rekat svar på ventilfrågan men ska rota runt.
Kolla efter ventilerna först, det är gratis, men inte så troligt att någon har stängt av.handen mitt i tummen skrev:
Pumpens motor går, men den verkar inte flytta något vatten. På många pumpar sitter en skruv i framkant som du kan skruva loss för att kontrollera att axeln går. Om den inte snurrar eller går långsamt kan du testa att själv byta ut motorkondensatorn, det är ett enkelt ingrepp och kostar inte många tior.
Hmm, såg ingen given skruv att ta loss. Så här ser den ut. Den sista är det som är bakom gröna locket.E Eby90 skrev:Kolla efter ventilerna först, det är gratis, men inte så troligt att någon har stängt av.
Pumpens motor går, men den verkar inte flytta något vatten. På många pumpar sitter en skruv i framkant som du kan skruva loss för att kontrollera att axeln går. Om den inte snurrar eller går långsamt kan du testa att själv byta ut motorkondensatorn, det är ett enkelt ingrepp och kostar inte många tior.
Den typen av pump har ingen skruv, den sorten har en impeller i sig och den kan lossna från motoraxeln.Det blir att stänga av ventiler/kranar som är före fördelare och pump. Samt stänga av pumpen. Sen är det starx mellan pump och fördelare som en stor mutter med som kuggar på. Lossa den ( kan komma lite vatten ) och pumpen är lös, Känn på på impellern, den kan vara av en lös typ eller sitta fast på axeln. Starta pumpen och se om impellern snurrar . kan skramla en del, så bli inte rädd. När den sätts tillbaka så öppnas ventiler/kranar utan pumpen är i drift och avlufta fördelaren med avlugtningssktuven. Dessa pumpar finns som utbytesdelar ( drivsida ) i sin helhet och går inte att bara försöka byta en impeller.
Här kan du se hur det ser ut med impellern och att den är fastsatt på motoraxeln, det är där som det separera.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...323632388a&VAT=1&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw1
Här kan du se hur det ser ut med impellern och att den är fastsatt på motoraxeln, det är där som det separera.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...323632388a&VAT=1&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw1
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 inlägg
Ta av ställdonen (de vita med blå ringar) motionera ventilen som sagts innan. Knacka på sidan, tryck försiktigt ned, dra INTE piggen uppåt med en tång. En gång till DRA INTE piggen uppåt =)
Det är väldigt vanligt att dessa fastnar i stängt(pigg nere) läge efter ett sommarhalvår.
Enklaste billigaste först innan du börjar dissekera pumpar. =)
Det är väldigt vanligt att dessa fastnar i stängt(pigg nere) läge efter ett sommarhalvår.
Enklaste billigaste först innan du börjar dissekera pumpar. =)
Klicka här för att svara





