V Vardagsrum skrev:
Kan jag mäta direkt på själva spiskontakten om jag lägger ihop de tre fasstiften och mäter mellan dessa och jordstiftet. Eller riskerar jag att blåsa någonting då?
Ja, nej.
V Vardagsrum skrev:
Samt att spisen är utan nolla funderar jag på, tyder det på att det isf är mellan en av faserna och jord som ett ev. isolationsfel kan finnas?
Ja, men storleken tyder inte på något fel som gör att du behöver byta spis. Men försök mäta igen precis efter att spisen varit varm.
V Vardagsrum skrev:
Nuvarande spis ser dessutom ut att vara kopplad på ett annat vis än som jag tolkar schemat. Ser ut som att det är 3 och 4 som ska byglas, snarare än 4 och 5 som det är gjort.
Ja, den ser ut att vara felkopplad. Jag har ritat in hur värmeelementen kan vara kopplade till plinten. Kanske finns det fler varianter. Men är det så, då har du en onödig snedbelastning. Det bör du koppla om.

Diagram över spisens kopplingar med handritade markeringar som visar möjlig felkoppling av värmeelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

V Vardagsrum skrev:
Samt att det i mina ögon är fel färger på sladdstället.
Ja, men tyvärr vanligt förekommande.

Tack!

Mätte spisen enl. bild nedan och det såg bra ut.. Men kopplar jag in spisen i vägguttaget så får jag som sagt sämre värden i centralen..

Skönt att slippa byta ut spisen förstås. Men ska prova att mäta den igen när den varit varm.

Vet inte hur jag kan verifiera din skiss. Men jag mätte kontinuitet mellan plats 2 & 5 (byglarna av, dubbla byglar mellan plats 1 & 2)

Ingenting mellan några andra punkter. Vet inte om detta säger någonting.

Noterade att plats 5 hade 3 ledare anslutna, övriga punkter bara 1.

Om spisen bör kopplas om, så bör det väl rimligen kopplas enligt schemat för 3-fas? Dvs byglad 1-2, byglad 3-4 och sedan ansluta fasledarna till 1/2, 3/4 & 5?

Passade även på att mäta mikron på stickproppen och den var kass som väntat. Fick 5.5Mohm

Isolationsresistansmätning på en spis med en multimeter och testledningar som visar 28,5 MΩ.
Skapa konto

Elanslutningar på en spis med tydligt numrerade kontakter och olika färgade kablar.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.