10 971 läst ·
106 svar
11k läst
106 svar
Felsöka elfel som löser jordfelsbrytare
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Ja, nej.V Vardagsrum skrev:
Ja, men storleken tyder inte på något fel som gör att du behöver byta spis. Men försök mäta igen precis efter att spisen varit varm.V Vardagsrum skrev:
Ja, den ser ut att vara felkopplad. Jag har ritat in hur värmeelementen kan vara kopplade till plinten. Kanske finns det fler varianter. Men är det så, då har du en onödig snedbelastning. Det bör du koppla om.V Vardagsrum skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, men tyvärr vanligt förekommande.V Vardagsrum skrev:
Tack!
Mätte spisen enl. bild nedan och det såg bra ut.. Men kopplar jag in spisen i vägguttaget så får jag som sagt sämre värden i centralen..
Skönt att slippa byta ut spisen förstås. Men ska prova att mäta den igen när den varit varm.
Vet inte hur jag kan verifiera din skiss. Men jag mätte kontinuitet mellan plats 2 & 5 (byglarna av, dubbla byglar mellan plats 1 & 2)
Ingenting mellan några andra punkter. Vet inte om detta säger någonting.
Noterade att plats 5 hade 3 ledare anslutna, övriga punkter bara 1.
Om spisen bör kopplas om, så bör det väl rimligen kopplas enligt schemat för 3-fas? Dvs byglad 1-2, byglad 3-4 och sedan ansluta fasledarna till 1/2, 3/4 & 5?
Passade även på att mäta mikron på stickproppen och den var kass som väntat. Fick 5.5Mohm
Mätte spisen enl. bild nedan och det såg bra ut.. Men kopplar jag in spisen i vägguttaget så får jag som sagt sämre värden i centralen..
Skönt att slippa byta ut spisen förstås. Men ska prova att mäta den igen när den varit varm.
Vet inte hur jag kan verifiera din skiss. Men jag mätte kontinuitet mellan plats 2 & 5 (byglarna av, dubbla byglar mellan plats 1 & 2)
Ingenting mellan några andra punkter. Vet inte om detta säger någonting.
Noterade att plats 5 hade 3 ledare anslutna, övriga punkter bara 1.
Om spisen bör kopplas om, så bör det väl rimligen kopplas enligt schemat för 3-fas? Dvs byglad 1-2, byglad 3-4 och sedan ansluta fasledarna till 1/2, 3/4 & 5?
Passade även på att mäta mikron på stickproppen och den var kass som väntat. Fick 5.5Mohm
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden