Hej, efter senaste stormen o strömförlust i 6 timmar lade kylskåpet av o alla servicetekniker upptagna. Fick tid om en vecka, kanske!?

Kylskåpet visar 4c även fast det är 17 i skåpet. Kompressorn verkar inte köra.

Läst en massa trådar, har pysslat med hobbyelektronik, o funderar på att ta bort startpaketet till kompressorn o kortsluta för se om motorn startar. Men om startkondingen gått så spelar det ingen roll?

Är det värt att felsöka?

P
Brummar det något om kompressorn?
Mät mellan svart och blå på start automatiken när skåpet är igång
230v skall du ha
Annars är det kretskortet. Minst.
Detär inställt värde du ser på dörren ej verkligt, det togs bort för många år sedan.
Tekniker finns det väl över hela ytan eller har du garanti kvar?

Brummar inte från kompressorn. Fläkten går.
Det ligger 220 över svart o blå i startautomatiken.

Om man antar att elektroniken (som i styrning från kretskortet) är OK så innebär det här att antingen
- driftkonding dålig
- startanordning dålig (om än inte så troligt)
- kompressor dålig

Om jag har fattat rätt ?

I sådana fall vill jag felsöka vidare.

Hur kollar jag driftkondingen ?
Tänkte fulmäta resistansen med multimeter o se om den laddas upp (minskad resistans) för att se att det i alla fall inte är kortslutning.
Men den verkar sitta packad i startanordning o lite svår att komma åt ? Vill inte slita sönder ngt om jag måste ändå få dit servicetekniker någon gång.

Eller kan jag på ngt sätt koppla förbi startanordningen för att kolla att kompressorn är ok ? Läst ngt om att kortsluta några terminaler, C o S för att se om kompressorn startar men hittar inte C. Nahaufnahme einer Klimaanlagenstartautomatik mit sichtbaren bunten Drähten und Anschlüssen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av kompressoranslutningar och startautomatik med synliga terminaler och ledningar.
Skapa konto
Startautomatik för kompressor med synliga kablar och elektriska anslutningar.
Skapa konto

J
Har du otur så har kortet gått , du vart strömlös och då kan nollan gått av eller gått ur en koppling först , då kan allt med 230V helt plötsligt få 400V sig , inget mer som sagt upp sig .

Japp är medveten om det, men om det är ngt så enkelt som att löda dit en ny konding för 200sek istället för att byta kyl, så provar jag gärna det.

P
Kondensatorn sitter bakpå och med flatstift på startautomatiken.
Är den kass så startar kompressorn inte ibland men du hör att den försöker så därför frågan innan.
I ditt fall är allt osäkert då det inte stämmer med att du har 220 v över polerna
Vad mäter du med för instrument?

Hade electrolux service hör. Var kompressorn. Slutade på 6’ innan rut. Tog ca 1,5timme att byta.

P
Bra betalt när kompressorn kostar 2500.-
men de var väl ovana att göra detta brukar aldrig ta mer än 45 minuter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.