E El oso skrev:
Annars tätar man ju på annat sätt idag med en matta som man klistrar i brunnen och som resten av badrummet tätskiktas mot.
Alla normala golvbrunnar i dag har väl en klämring som trycker fast tätskiktet i brunnen? Finns säkert några specialvarianter av designbrunnar där det ska limmas, men de vanliga runda har klämring.

L Lelulu skrev:
Hej!

Jag gjorde en tidigare tråd för någon vecka sen men bilden försvann och jag kan inte ändra i den av någon anledning. Hoppas det fungerar att jag gör en ny här.

Jag kontaktade en rörmokare angående vår golvbrunn och han sa att hela badrummet behöver rivas upp och bytas ut pga denna. Kan det stämma?

OBS, det är jord och smuts som ligger vid brunnen just nu. Strunta gärna i allt det 😅

Tack!
En entreprenör som kommer och påstår att det måste rivas och göras om är bara ute efter att göra ett badrumsjobb och ta bra betalt för det. Dessutom är entreprenören okunnig om vad som hänt i branschen. Idag går det utmärkt att delreparera ett badrum. Kolla slutariv.se och leta fram en entreprenör där du bor och ta in en offert på en delreparation. Vågar påstå att i princip alla försäkringsbolag accepterar delreparationer idag.

• Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
V Vanbeasten skrev:
En entreprenör som kommer och påstår att det måste rivas och göras om är bara ute efter att göra ett badrumsjobb och ta bra betalt för det. Dessutom är entreprenören okunnig om vad som hänt i branschen. Idag går det utmärkt att delreparera ett badrum. Kolla slutariv.se och leta fram en entreprenör där du bor och ta in en offert på en delreparation. Vågar påstå att i princip alla försäkringsbolag accepterar delreparationer idag.
Vad är det som ska repareras då?

• Gilla
Sjösnö
  • Laddar…
V Vanbeasten skrev:
Hur påverkas försäkringsskyddet om man byter delar i ett 20 år gammalt badrum?
Minskar det ens risken för problem om man inte hade fuktproblem innan?

Men länken till https://slutariv.se/ var intressant! 👍
Både ”nya branchstandarder” för reparationer, mätprylar och simpla trådlösa inbyggnadssensorer för att mäta fukt.
Förtjänar nog en egen tråd. 😀

Jag ser en viss koppling till ”Right to repair movement” (USA) där man vänder sig mot dyra reparationer och service som måsta utföras av företagets egna auktoriserade personal, annars gäller inte garantier. Förståligt, men för vissa maskiner kan det innebära kostsamma stilleståndstider.

blackarrow blackarrow skrev:
Hur påverkas försäkringsskyddet om man byter delar i ett 20 år gammalt badrum?
Minskar det ens risken för problem om man inte hade fuktproblem innan?

Men länken till [länk] var intressant! 👍
Både ”nya branchstandarder” för reparationer, mätprylar och simpla trådlösa inbyggnadssensorer för att mäta fukt.
Förtjänar nog en egen tråd. 😀

Jag ser en viss koppling till ”Right to repair movement” (USA) där man vänder sig mot dyra reparationer och service som måsta utföras av företagets egna auktoriserade personal, annars gäller inte garantier. Förståligt, men för vissa maskiner kan det innebära kostsamma stilleståndstider.
Ett 20 år gammalt badrum är, ur försäkringssynpunkt, avskrivet. Dvs det blir inte mycket till ersättning oavsett. Men man kanske kan ge badrummet ytterligare 10 års livslängd om det i övrigt är i gott skick..

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är det som ska repareras då?
I det här fallet? Kanske inget... Men om det skulle vara fel på brunnen och risken för läckage är stor tycker jag TS kan se en reparation som ett alternativ till att riva ur hela badrummet. Och inte bara lyssna på en opportunistisk entreprenör.

V Vanbeasten skrev:
Ett 20 år gammalt badrum är, ur försäkringssynpunkt, avskrivet. Dvs det blir inte mycket till ersättning oavsett. Men man kanske kan ge badrummet ytterligare 10 års livslängd om det i övrigt är i gott skick..
Av fotona vi har sett i tråden verkar för mig den enklaste lösningen på TS:s problem (att göra rent vattenlåset) vara att försiktigt ta bort det grå gunket som ligger på vattenlåset innanför den blå ringen. Därefter bör det inte vara något problem att lyfta upp vattenlåsinsatsen och göra rent vattenlåset, vilket kan ses i inlägg #59.

https://www.rinkabyror.se/artikel/purus-v-lasinsats-freja/

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A anek71an skrev:
Kan inte denna fungera?
[länk]
Fungera till vad? TS vill få upp vattenlåset för att rengöra brunnen.

Jag tänkte att TS också hade problem med spärrskitet, inte bara att få upp den. Det stod en del om att TS kunde bli ansvarig för eventuella vattenskador pga felmonterad golvbrunn. Ett dessvärre onödigt vanligt problem då många byggare slarvar. Om jag misstog mig så förbi se från mitt förslag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.