47 356 läst ·
70 svar
47k läst
70 svar
Felmomterad klämring, måste riva badrummet?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 665 inlägg
Jag har en liknande brunn i duschen 40 år gammal funkar bra. Läppen som ligger på sargen dras rakt upp på min kräver ett kraftigt ryck gör rent under sätt dit läppen som den satt men det verkar som läppen sitter 180 grader fel om jag jämför med min lycka till
Om det suttit sen 2004 så är det ingen fara men om brunnen måste bytas så är det tyvärr så att hela badrummet måste görs om.
Men något försäkringsbolag hade ju statistik på att även nya badrum har problem, så det bästa är väl att göra om det med en gång även när det är nybyggt/nyrenoverat. 🤪Ulltand skrev:
Här berättar en besiktningsman hur det kan gå vid en exklusiv renovering.
Men den firman hade väl råd att göra jobbet två gånger. 😳– Vi slutbesiktigade en badrumsrenovering som utförts åt en konsument med en entreprenadsumma på över 1,4 miljoner kronor. Vi hittade över 50 fel i det lyxrenoverade badrummet. Hela badrummet fick göras om. Inget av ytskikten gick att återanvända och nytt beställdes in för drygt 200.000 kronor. Innan arbetet med återuppbyggnaden påbörjades uppstod en fuktskada genom en felaktig installation av grenröret till stammen. Det resulterade i att allt spillvatten från ovanliggande lägenheter hamnade i bjälklaget som blev fuktskadat.
Känns som de flesta badrum som besiktigas har felaktigt skuren klämring
Inbyggda delar i badrummet tillhör bostadsrättsföreningen. Fel på installationen av golvbrunnen är föreningens ansvar om det inte är så att tidigare bostadsrättshavare har låtit någon oauktoriserad göra installationen.
Kontakta förenings styrelse och visa problemet och om du har utökat skydd i din försäkring kontakta även försäkringsbolaget.
Om renoveringen är gjord 2004 så bör det finnas någon form av protokoll på renoveringen.
Framför allt riv ingen innan ansvarsfrågan är utredd, en felaktig rivning kan förvärra "skadan". I bästa fall kan en hantverkare med "rätt kompetens och kunnande" åtgärda problemet utan att riva hela eller delar av badrummet.
Jag skrev "rätt kompetens och kunnande" för det räcker oftast inte med att ha rätt utbildning och intyg på kompetens för att åtgärda denna typ problem. Du behöver hitta en hantverkare med erfarenhet som kan reparera och dokumentera hur reparationen är utgjord. Massor av foto är bra och gärna kompletterad med en beskrivning. Du kan göra dokumentation och hantverkaren signerar dokumentet så om det mot förmodan blir en skada du kan visa hur ni gått till väga.
Kontakta förenings styrelse och visa problemet och om du har utökat skydd i din försäkring kontakta även försäkringsbolaget.
Om renoveringen är gjord 2004 så bör det finnas någon form av protokoll på renoveringen.
Framför allt riv ingen innan ansvarsfrågan är utredd, en felaktig rivning kan förvärra "skadan". I bästa fall kan en hantverkare med "rätt kompetens och kunnande" åtgärda problemet utan att riva hela eller delar av badrummet.
Jag skrev "rätt kompetens och kunnande" för det räcker oftast inte med att ha rätt utbildning och intyg på kompetens för att åtgärda denna typ problem. Du behöver hitta en hantverkare med erfarenhet som kan reparera och dokumentera hur reparationen är utgjord. Massor av foto är bra och gärna kompletterad med en beskrivning. Du kan göra dokumentation och hantverkaren signerar dokumentet så om det mot förmodan blir en skada du kan visa hur ni gått till väga.
Don't fix it if it's not broken…
Orkar inte läsa hela t5råden men, om problemet är att du vill rensa brunnen räcker det med att peta bort allt mojs INNANFÖR den blå ringen. Sedan ska du kunna lyfta insatsen rakt upp. RÖR ingenting utanför ringen då det finns risk att du perforerar tätskiktet.
Om problemet är läckage har rörisen ganska rätt......
Om problemet är läckage har rörisen ganska rätt......