Det dyker en del frågor när man börjar renovera.
Fick se detta bakom skåpet ovan kylen. Det är väl inte korrekt gjort med lösa ledare kopplade utan dosa?
Oplacerat eluttag med lösa elledningar ovanför, bredvid ett oanvänt rör i väggen, med spår av tidigare installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förstår inte varför man har flyttat uttaget heller. Det verkar ha suttit till höger direkt från rör i vägg tidigare.
Räcker det med en dosa vid röret eller behöver man få in röret lite i dosan?
 

Bästa svaret

Nej, det är fel.
Det är mycket man inte förstår.
Röret en mm in i dosan.
 
Kom på att dosan då kommer hamna ovanför väggskåp och bakom takanslutning (täcklist), vilket väl inte är okej.
Ska det bli rätt så borde man väl böja ner röret och ta upp ett hål i baksidan av skåpet för en kopplingsdosa (hur synligt måste det vara?) eller uttaget direkt? Det gör det lättare om man ska dra ut kontakt till kyl/frys och slippa dra ut dem först.
Alternativt förlänga rör och dra ny FK (bökigt) så uttaget hamnar under skåpet bakom kyl/frys.
 
Dosan skall vara tillgänglig för inspektion. Den skall gå att hitta utan att montera ned skåpet. Och det skall gå att öppna den, göra om kopplingarna i den. Om skåpet är väldigt lätt att ta ned, så kan man kanske acceptera att det behövs ifall något skall göras i dosan. Men den måste gå att lokalisera utan att riva halva köket.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, det går nog få ner skåpet, men ingen som vet att det är där då.
Får nog bli uttag i skåpet. Tråkigt bara att ha stora hål för att dra igenom kontakterna, men kanske finns någon gummitätning man kan sätta i.
 
E
D Divvi skrev:
Ja, det går nog få ner skåpet, men ingen som vet att det är där då.
Får nog bli uttag i skåpet. Tråkigt bara att ha stora hål för att dra igenom kontakterna, men kanske finns någon gummitätning man kan sätta i.
Var ska skåpet sitta, går det hela vägen upp?
Annars kan du väl bara flytta tillbaka uttaget till taket.

Eller vid rör utloppet om det är bättre, så länge sladden räcker.
 
Har inte alla skåp som ska sitta över kyl/frys en luftspalt och demonterbar baksida? Det kan ju inte vara nyttigt för skåpets livslängd om man stänger inne all den värme som alstras, inte minst, på skåpets baksida. Man sätter ju inte ett "vanligt" skåp över kylen :thinking:
 
E El-Löken66 skrev:
Var ska skåpet sitta, går det hela vägen upp?
Annars kan du väl bara flytta tillbaka uttaget till taket.

Eller vid rör utloppet om det är bättre, så länge sladden räcker.
Två överskåp ovanför kyl/frys. Skåpen är tänkt att hänga på väggen för fulldjup. Tidigare var det grundare skåp med stöd på sidorna så att uttaget satt i mellanrummet vägg/skåp. Det blir ca 10 cm utrymme mellan tak och skåp, men kommer byggas igenom med täcksidor. Ett uttag får väl inte sitta inbyggt där heller?
 
E
E elmont skrev:
Har inte alla skåp som ska sitta över kyl/frys en luftspalt och demonterbar baksida? Det kan ju inte vara nyttigt för skåpets livslängd om man stänger inne all den värme som alstras, inte minst, på skåpets baksida. Man sätter ju inte ett "vanligt" skåp över kylen :thinking:
Inget ovanligt med skåp ovanför kylen.

Hur vanligt att det går ända upp passar jag på, folk i detta forum har de mest besynnerliga prylar.
 
E elmont skrev:
Har inte alla skåp som ska sitta över kyl/frys en luftspalt och demonterbar baksida? Det kan ju inte vara nyttigt för skåpets livslängd om man stänger inne all den värme som alstras, inte minst, på skåpets baksida. Man sätter ju inte ett "vanligt" skåp över kylen :thinking:
Jo, det är möjligt att man kan dra kontakten genom gallret eller bryta loss lite av det.
 
E
D Divvi skrev:
Jo, det är möjligt att man kan dra kontakten genom gallret eller bryta loss lite av det.
Du kan inte lägga upp fotot där kyl. Skåp och takhöjd framgår?
 
E El-Löken66 skrev:
Du kan inte lägga upp fotot där kyl. Skåp och takhöjd framgår?
Blev lite konstigt när jag tog bort alla täcksidor/lister så gnäll inte på att skåpen inte sitter ihop. Det är bara för inköpslista. :)
Ritning av köksskåp utan täcksidor med markerade uttag, ett för mikrovågsugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ville ju helst ha uttag som de röda (ett ska va för mikro från annan dragning/säkring).
 
Kabeln måste ändå åtgärdas vid uttaget eftersom den är skalad för långt. Räcker troligen bara att trycka in den lite.

Föreslår att du river bort alltihop och skarvar på vp-röret med flexslang och drar dit du vill ha ditt uttag istället. Du behöver dock dra ny tråd från elcentralen för detta men du slipper en helt onödig kopplingsdosa.
 
Redigerat:
mexitegel mexitegel skrev:
Kabeln måste ändå åtgärdas vid uttaget eftersom den är skalad för långt. Räcker troligen bara att trycka in den lite.

Föreslår att du river bort alltihop och skarvar på vp-röret med flexslang och drar dit du vill ha ditt uttag istället. Du behöver dock dra nu tråd från elcentralen för detta men du slipper en helt onödig kopplingsdosa.
Ja, det är väl den snygga lösningen, men hade väl helst sluppit dra nya trådar :thinking:
 
Jo, så är det - men tänk vad snyggt det blir! :D(y)
 
  • Gilla
Divvi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.