Hej,

För några år sen bad jag en elektriker om hjälp att installera nytt uttag för diskmaskin.
Han tyckte det blev för mycket jobb att dra helt ny ledning och insisterade istället på att dra en ledning från perilexuttaget från spisen. Jag tyckte det lät konstigt att han ville göra så eftersom jag hört att man absolut inte ska använda elen från spisen till diskmaskin, men han insisterade och sa att det är inga problem.
Innan ändringen gick spisen på tre 16 A säkringar. Efter ändringen går den på två 16 A säkringar. Uttaget för diskmaskinen går på den tredje, där han bytte till en 10A säkring.

Igår löste jordfelsbrytaren ut. Efter lite felsökningen stod det klart att spisuttaget var boven: När jag slog på strömmen hörde jag ett knaster som kom från spisuttaget. När jag drog ut kontakten till spisen och slog på strömmen på nytt var knastret borta. Det luktade lite bränt från kontakten och uttaget. Jag bröt säkringarna på nytt till både spis och diskmaskinsuttaget och kör kokplatta fram tills att jag fått tag på en elektriker.

Kan ändringen som elektrikern gjorde för några år sen ha ett samband med detta? Eller beror det här på något annat? Är det lönt att försöka kontakta elektrikern och fixa uttaget utan kostnad, eller ska jag kontakta någon annan elektriker och stå för kostnaden själv?
Jag har aldrig kopplat in någon diskmaskin på det nya uttaget om det nu skulle ha någon betydelse.
 
  • En gammal och smutsig perilexuttag med brända tecken och en delvis utdragen kontakt, indikerande elfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en bränd Perilex-kontakt framför ett Perilex vägguttag med öppen ledningsschemaetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Nja. Om elektrikern gjorde ett dåligt jobb med glappkontakt kan det vara orsaken. Det kan också vara fett som runnit in i uttaget.

Hur som helst är det en dålig lösning med diskmaskinen eftersom det minskar den tillgängliga effekten för spisen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kondensvatten från matlagning som runnit på väggen ner mot uttaget. Byt uttag och kontakten på spisen. Jag råkade ut för samma sak...nu är jag noga med att torka kaklet bakom spisen när det blir mycket vatten.
Eventuellt också se över spisfläkten. ;)

Edit: hittade bilden nu, gick lite sämre med mitt uttag/kontakt! :p
 
  • Bränd eluttag och skadad kontakt orsakad av kondensvatten från matlagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Det där har hänt mig också! Det var fett som runnit ner längs väggen och in i Perilex-uttaget.
Krypströmmar över plast verkar omvandla plasten till ett ledande material, så det går inte att fixa genom att göra rent. Troligen måste TS byta både stickpropp och uttag. Har man kunskapen bör det vara tillåtet att göra själv, men det är väldigt lätt att koppla fel.
 
Ok, tack för alla svar.
Ja, säkert fett och kondens. Kontakten var lite ojlig och blöt.
Fick tag på en elektriker och hade tur att han kunde komma redan idag.
Han bytte till nytt uttag och ny kontakt. Men han sa att så länge kontakten sitter utan glapp i uttaget ska det vara vattentätt. Får hoppas att det är det. För kondens lär vara svårt att undvika.
 
Jag tror inte mycket på att det blir vattentätt. Så exakt passform är det inte. Det skulle i så fall kräva en gummitätning mellan stickpropp och uttag. Så bäst att utgå ifrån att det inte är vattentätt typ IPX4.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror inte mycket på att det blir vattentätt. Så exakt passform är det inte. Det skulle i så fall kräva en gummitätning mellan stickpropp och uttag. Så bäst att utgå ifrån att det inte är vattentätt typ IPX4.
Kanske inte, men enligt elektrikern ska det vara det. Han nämnde dessutom IP-nånting när kontakten sitter som den ska, men minns exakt vilken siffra. Oavsett är kondens oundvikligt om spis och ugn används. Om det inte är tillräckligt tätt skulle man se detta problem berydligt oftare. Man får anta att väldigt liten andel personer drar fram ugn och spis för att torka bakom.
 
IP20 på ditt perilex om jag skulle gissa.
Perilex = spisuttag.
Vattentät är det inte det är jag säker på iallafall.
 
Fast oavsett ip klassning så finns det inga uttag som är så täta att sånt här undviks helt.
Dra fram spisen och städa är en sak men har man dylikt uttag så lönar det sig att dra isär och torka rent samtidigt.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
H HSP skrev:
IP20 Är det väl på perilex om jag skulle gissa
Fast nu är det inte IP på uttaget som avses, utan den IP som det blir av att kontakten sitter som det ska i uttaget, utan glapp. Då sluter det tillräckligt tätt för att hålla kondens och fett ute enligt elektrikern.
 
F finlirarn skrev:
Fast nu är det inte IP på uttaget som avses, utan den IP som det blir av att kontakten sitter som det ska i uttaget, utan glapp. Då sluter det tillräckligt tätt för att hålla kondens och fett ute enligt elektrikern.
Det sluter inte tillräckligt tätt med stickproppen i det har du redan ett bevis på.

lösningen är att göra ren oftare eller flytta uttaget så fett mm inte når uttaget...
Alternativ koppla in spisen i en anslutningsdosa med hög IP klassning och dragavlastning
 
Om det rinner vatten och fett efter väggen bakom spisen kanske man ska se över hur man lagar mat. Normalt ska det INTE vara blött och rinnande fett bakom en spis. Kolla även om ventilationen från ugnen inte har gått isär.
 
Din elektriker har helt klart inte på fötterna för att hävda någon märkvärdig IP-klass på ett perilexuttag med stickpropp i eller ut. Det är synd att de kläcker ur sig sådant det inte vet.
 
E elmont skrev:
Om det rinner vatten och fett efter väggen bakom spisen kanske man ska se över hur man lagar mat. Normalt ska det INTE vara blött och rinnande fett bakom en spis. Kolla även om ventilationen från ugnen inte har gått isär.
Jag har en fristående spis med ugn. Lite osäker på hur jag ska se om ventilationen gått isär på en sån? Det rinner varken fett eller vatten från spisen. Däremot upplever jag att det snabbt börjar droppa från ventilationskåpa, och detta trots att jag nyligen monterat ner och rengjort den noggrant samt bytt ventilationsröret. Så nått skumt med ventilationen är det.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Är frånluften ordentligt isolerat "ända ut"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.