Hej,

Första vintern för oss i gammalt hus från 66, med luft vattenvärmepump från strömsnäspannan. I dag är det drygt -15 grader utomhus.

I dag när vi vaknade hade vi 15 grader inne, och när jag kollade trycket i värmesystemet lå det på 0 bar. Vattnet i rören visade ca. 20 grader. Jag fylde därefter på vatten upp till 1 bar och sedan har det stannat där, men vattnet blev inte varmare.

Efter lite mer felsökning fan jag ut att elpatronen inte hade ström, så efter att jag fick satt på denna har värmen i rören nu kommit upp i typ 30 grader. Men samtidigt ökte trycket i expansionskärlet och jag fick felmeddelande ER08 på skärmen. Verkar som att detta har med trycket att göra så jag tömde vatten till det gick ner till 1 bar och stängde av systemet i några minuter, men samma meddelande kommer igen. Har luftat alla element jag kommer åt men ingen luft i systemet.

Någon som har några tips till vad jag kan testa?

• Termostat med felmeddelande "Er08" och temperaturvisning på 11°C, ansluten med en kabel i en hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat för elpatron från Relek Produktion AB, inställd på cirka 45 grader, med uppmaning om vattenfyllning innan spänningssättning.
    Skapa konto
  • Luftvattenvärmepump installation med kopparrör, expansionskärl och cirkulationspump i äldre hus.
    Skapa konto
  • Värmesystem med rör och värmepump i källare, kopplingar och ledningar synliga nära expansionskärl.
    Skapa konto
Trycket ökar. Verkar so att kärlet spökar. Knacka på de röda kärlets bottensida. Där ska det liksom eka i det, med luft i den nedre delen. Övre delen ska det bara dunka lite, ska vara vatten i den halvan. Under plastpluggen i botten på kärlet, en bilventil, tryck på piggen, ska pysa till luft och inget vatten, är det vatten, bara byta kärl, blåsan trasig.

J jonaserik skrev:
Trycket ökar. Verkar so att kärlet spökar. Knacka på de röda kärlets bottensida. Där ska det liksom eka i det, med luft i den nedre delen. Övre delen ska det bara dunka lite, ska vara vatten i den halvan. Under plastpluggen i botten på kärlet, en bilventil, tryck på piggen, ska pysa till luft och inget vatten, är det vatten, bara byta kärl, blåsan trasig.
Tack för svar. :) Tryckte på den tidigare och då kom det "fuktig" luft. Pysade ut luft, men jag blev lite blöt när jag tryckte. Kan jag försöka att fylla på luft själv, eller måste jag tömma hels systemet för vatten först?

Farstatjej90
Då är nog membranet i den sönder och hela måste bytas ut.

Har nu på morgonen kollat, och kärlet gir ett hålt ljud på nedre halvan och ljudet på övre delen hörer man att är fylld. Trycket hade sjunkit ned till 0,6 i loppet av natten, så jag fyllde i lite luft efter att ha stängt systemet. Tog säkringarna till hela ventilationen, men när jag startar upp det igen kommer felmeddelandet direkt på skärmen. Kollade igenom alla gamla manualer till huset och hittade denna. Här ser det ut som att det är elen det är något fel med, men det känns konstigt att det plötsligt ska bli fel.

• Tabell över felkoder och felsökning för ett värmesystem, inklusive olika fel som kommunikationsproblem och sensorfel samt åtgärdsförslag.
    Skapa konto
Kontrollera elmätaren (nätägarens) så att den indikerar spänning på alla tre faserna.

Demmpa Demmpa skrev:
Kontrollera elmätaren (nätägarens) så att den indikerar spänning på alla tre faserna.
Tack för återkoppling. Ser ut till att jag har spänning på alla faser, i går kväll efter att jag startade elpatronen och felmeddelandet kom, fick jag dock problem att ladda bilen också. Den gick igång när jag satte in adaptern, men efter en stund slutade den att ladda igen. Hände två gånger (märkte vi i morse). Jag ser dock på värmen att elpatronen gör sitt jobb då värmen i tanken går ner snabbt om den är avstängd. Är det elektriker eller rörmokare jag borde testa med först? 14 grader här inne i dag, och ingen annan möjlighet för värme i huset.

Väldigt snedbelastat, L1 & L2 ligger på 18-19A, medan L3 ligger på extremlåga 0,27A.

Spänningen på L1 & L2 är ganska lika 227-228V, L3 ligger på 231V.

Du skulle behöva mäta spänningen mellan faserna, det ska vara ca 400V;
L1-L2=?
L1-L3=?
L2-L3=?

Edit:
Kan vara så att L3 har "brunnit av" någonstans mellan elmätaren och gruppcentralen.

Prova att dra igång vattenkokare eller liknande på en grupp som matas från L3, kolla elmätaren samtidigt.

Redigerat:
Tack för alla tips.

Det visade sig att nu som det blev kyligare och elpatronen aktiverades, så blev det överbelastning på en fas, men den säkringen löstes inte ut för idag. Efter att jeg bytte säkring började allt att fungera som normalt igen. När jag kom hem nu och kopplade in laddaren i bilen, hände det igen. Säkringen gick inte, men fick låg effekt på allt som var kopplat in. Tv'en ballade ur, värmesystemet slutade fungera och bilen ville inte ladda.
Efter lite tester visar det sig att både värmesystemet, spisen och den nya laddboxen (1 månad) är på samma fas. Är detta något en elektriker borde ha märkt av vid installation så att jag kan skicka in en klaga och be dom fixa, eller är det bara att beställa en ny elektriker hit som kan flytta något till en annan fas?

P Pettha skrev:
Det visade sig att nu som det blev kyligare och elpatronen aktiverades, så blev det överbelastning på en fas, men den säkringen löstes inte ut för idag. Efter att jeg bytte säkring började allt att fungera som normalt igen.
Jo, huvudsäkringen för ena fasen löste ut.
Att elmätaren visade spänning beror på att den fasen bakmatades via en/flera två-/trefasanslutna 400V apparater som tex elpatron utan neutralledare.

Det var därför jag skrev att du behöver mäta spänningen mellan faserna.

P Pettha skrev:
Säkringen gick inte, men fick låg effekt på allt som var kopplat in. Tv'en ballade ur, värmesystemet slutade fungera och bilen ville inte ladda.
Jo, säkringen löste ut.

Att vissa enfasanslutna apparater "fungerar" beror på att fasen med trasig huvudsäkring bakmatas via två-/trefasanslutna apparater samt att enfasapparaterna som "fungerar" drar väldigt liten ström.

P Pettha skrev:
Efter lite tester visar det sig att både värmesystemet, spisen och den nya laddboxen (1 månad) är på samma fas.
I alla fall spisen är ansluten till alla tre faserna, hällen använder två faser ugnen den tredje fasen.

Laddboxen lär vara trefasansluten, det är elbilen som "bestämmer" om en/två/tre faser ska användas till laddningen.

Om jag minns rätt så skrev du tidigare att värmepumpen är trefas, bla elpatronen.

P Pettha skrev:
Är detta något en elektriker borde ha märkt av vid installation så att jag kan skicka in en klaga och be dom fixa, eller är det bara att beställa en ny elektriker hit som kan flytta något till en annan fas?
Med en lastballanserare/effektvakt till laddboxen så stryper den laddningen om belastningen på någon av huvudsäkringarna blir högre än inställt värde.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.