Någon som haft felkod E045 "Fel i magnetventilen för luftning" i Uppnår Clean 1? Vill i första hand se om jag kan lösa det själv, men hittar ingen info på nätet angående detta.

Ganska tydlig felkod, men undrar om den kan uppstå av andra orsaker än att själva ventilen behöver bytas? T.ex. att något rör är igensatt av is eller annat?

Bästa svaret

Högst troligt är det spolen som gått, men kan även vara ventilen som brännt eller kretskortet.

Nu var det många år sen jag jobbade som service tekniker för dessa. Men har för mig man kan köra en test cykel på dem. Där den kör ut luft genom varje ventil på undersidan i en viss ordning.
Så jag hade lyft upp den å kopplat ur slangarna (fäst dem någonstans så de inte åker ner i tanken om du har fördjupad installation bara).

Tror det är att man trycker en gång och sedan trycker man igen tills den räknat till 5 (eller om det var 10) på kretskortet? Å då släpper man 🤔
Någon av de varianterna parar man in inne enheten på vill jag minnas om man har en sån.

Den största luftnippeln går till din felkod.
Öppnar du upp enheten å har en mätare så kan du ju också mäta då å se om du får ut kräm på den utgången på kretskortet.

• Gilla
Daniel Nyman
  • Laddar…
Tack för utförligt svar. Jag har haft upp och räknat ut att det är den stora, i manualen står vilken färg på slangen som går till vilken ventil på den vägen kom jag fram till den stora. Annars är dom rätt sparsamma med felsökningsmetoder i manualen.

Det står hur man startar testcykel, men jag förstod inte hur man verifierar via slangarna. Om jag tolkar dig rätt så ska det komma luft ur olika ventiler genom testcykeln?

Ser inget uppenbart som är bränt på kretskortet, har lossat spolen och spänningssatt den. Satte in en mejsel och tänker att jag borde känna magnetismen om den fungerar. Eller tänker jag fel?

• Kretskort med anslutna kablar och ventiler i en öppen elektronikbox.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solenoidspole av märket ACL, modell 20E1A5, visas på en arbetsyta, specificerad för 220V och 50Hz drift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har enheten inkopplad när du kör testcykeln (dvs slangarna undertill).
Så har jag för den kör i denna ordningen.
Inpumpning
Slamretur
Utpumpning
Väntetid...30sek
Kemdosering
Syresättning

Som sagt jag kan ha fel är ca 6-7år sedan jag jobbade med detta nu.

Å kopplar du ur dem så ta ett foto innan då så du ser var slangarna är inkopplade.
Pluggar du ur dem så kan du känna lätt med fingret vilken ventil som är öppen på luftflödet.

Inte testat att göra på det sättet du nämner med spolen. Men jag kan säga att om det var problem med den funktionen så var det i sex fall av tio en defekt spole, två av tio kretskort och en av tio ventilen och en av tio var det kretskort å spole.

Själv hade jag mätt utgående spänning på kretskortet under testcyckeln.
När spolen drar så drar den upp en sektion innuti ventilen. Så för att testa spolen annars (om ingen kommer med något annat vettigt förslag) så får du skruva bort den. Å de är dragna med moment, har för mig det är 15nm på den stora ventilen...

Funderade på hur jag kunde mäta utgången, hur jag skulle veta när den är aktiv. Men nu när jag tänker efter så är det kanske så att det dom röda dioderna lyser vid respektive utgång när den är dragen?

Men vars kan jag en ny spole? Blev förvånad över att det inte dyker upp nåt på Google, ovanligt att man inte hittar några alternativ där.

Har inte satt mig in i cyklerna innan, men verkar behövas luft på 5 olika ställen vid olika tillfällen med tanke på alla ventiler? Vad händer nu när den inte får luft tills dess att jag åtgärdat felet? Nåt som stör processen, eller klarar den sig bra ändå?

Precis, det är när dioden lyser som den är aktiv och då skall du ha 220-240volt på de två plintarna.

Ja de 5ställena är de funktionerna.
Inpumpning
Slamretur
Utpumpning
Kemdosering
Luftning.

Så har du den inkopplad borde du se att det pumpas vatten mellan de olika tankarna och ut för att sedan spotta ut kem ur kemkärlet och till slut börja lufta.

Luftningen håller slammet aktivt (levande) och blandar även runt kemikalierna. När luftningen är klar så stänger den av så sedimenterar allt å sedan pumpar den ut en klarfas ut ur verket.
Så det är en rätt viktig funktion.

Men du klarar dig ett tag utan att allt går åt skogen om man formulerar sig så.

Du kan kontrollera sen när funktionen är fixad om du behöver slamtömma verket för att få full funktion igen.
När verket går (luftar i process tanken) så lyfter du upp 1liter slam i process tanken när den syresätter sen får det sedimenterar i 30min så får du se hur mkt klarfas du har (fungerar bra med en klar sagt behållare, men du kan inte använda denna till ngt annat sen). Har för mig att är det mer än 4dl slam i process tanken är det nog dags att tömma process tanken när du har slamtömning nästa gång. (Du kan även spä ut process tanken med mer vatten, å nu pratar vi en hel del vatten å inte ca 30-40liter ifrån en vattenslang å använda mer vatten ett tag överlag å ta ett nytt slanprov efter någon dag utan att du slantömmer hela verket en gång extra)
Tror det är när det är 5dl som det finns en risk att det följer med ut när verket pumpar ut.

Det behöver bara vara en spole som passar och är 220-240volt aktiverad. Så behöver inte vara en exakt likadan som sitter där.

Men hittar du ingen så kan du ta kontakt med de som byggt skåpet, dvs acona som står på klistermärket i skåpet. Men om du inte har något service avtal så blir inte medryckt å skaffa ett avtal om du inget vill ha dvs...
De sålde spolar osv om folk ringde in etc om det verkade som att folk löste att byta det själva.
Kolla annars med avloppsproffsen i Kungälv, de kan säkerligen få tag på den delen också.

Redigerat:
Reningsverket är i ett fritidshus och det är inte så hårt tryck just nu, ska fixa en spole så snabbt som möjligt.

Jag har serviceavtal men skulle helst vilja lära mig att serva själv, har dock inte haft möjlighet att vara med när servicen gjorts tidigare och se vad som görs. Verkar inte heller finnas någon servicemanual tillgänglig på nätet. Men nu har jag ju fått mycket bra info från dig.

Verket är installerat för 3 år sedan, så tycker att det är lite tidigt att behöva reparera redan. Oklart med garantitid, men tror att det bara är 2 år för mig som privatperson.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.