34 894 läst ·
21 svar
35k läst
21 svar
Felkod E-19 Siemens diskmaskin
Vi fick till slut ut en tekniker som menade på att det var dispensern + två andra grejor som han skulle beställa hem. Minsta kostnad blev 2500:- + troligtvis ny framkörningskostnad, så det blir ingen reparation utan vi köpte en ny maskin istället... rätt eller fel, det kändes bäst just nu i alla fall då det kunde bli väldigt dyrt känns det som och garantin man får gäller endast de utbytta delarna.
torbeno skrev:
På vänster sida framifrån sett.
[bild]
position 404.
Plocka bort kontakten och vrid ventilen lite försiktigt så att du kan komma åt med mätprober (det är lite svårt att komma åt). Några kohm skall du ha. Har du inget värde alls (avbrott) så är den kaputt. Tänk på att det kan vara en vatten i paketet så hantera försiktigt. Ha en stor handduk i beredskap.
torbeno skrev:
På vänster sida framifrån sett.
[bild]
position 404.
Plocka bort kontakten och vrid ventilen lite försiktigt så att du kan komma åt med mätprober (det är lite svårt att komma åt). Några kohm skall du ha. Har du inget värde alls (avbrott) så är den kaputt. Tänk på att det kan vara en vatten i paketet så hantera försiktigt. Ha en stor handduk i beredskap.
Hej, jag hakar på tråden här då jag har samma felkod på min maskin. Vad gör ventilen på vattenpaketet? Är det för in eller utflöde? Jag har också noterat att det är smutsigt straxt framför ventilen 404 i vad jag tror kanske är en översvämningsventil.
Jag har i alla fall mätt resistansen i 404 och jag har avbrott i den.
Hej!
Jag har en SN836X00KE som visar E19. Hittade den här tråden och provade mäta motstånd över de två stiften som sticker ut ur ventilen. Får inget värde, så antar avbrott i den.
Vad är nästa steg? Är det att beställa en sån här?
https://www.nettoparts.se/shop/avloppsventil-siemens-114614p.html#gallery-2
/Anton
Jag har en SN836X00KE som visar E19. Hittade den här tråden och provade mäta motstånd över de två stiften som sticker ut ur ventilen. Får inget värde, så antar avbrott i den.
Vad är nästa steg? Är det att beställa en sån här?
https://www.nettoparts.se/shop/avloppsventil-siemens-114614p.html#gallery-2
/Anton
Stort tack för hjälpen! Nu funkar maskinen igen 😁
Av nyfikenhet mätte jag resistens på den nya ventilen, den visade 7.4 kOhm.
Av nyfikenhet mätte jag resistens på den nya ventilen, den visade 7.4 kOhm.
Klicka här för att svara