Hej!
Vår diskmaskin vägrar starta och meddelar felkod e-19. Den är ca 1 år gammal. Modellnr sn636x02ae/08.
Efter en googling läser jag att det är nåt fel på dispensern. Nån som har nåt tips? Ringer dem på måndag men vill gärna diska nu.
Har provat omstart ink urkoppling av sladd utan resultat.
 
Brukar vara ventilen på vattenpaketet som havererat. Kan även ha dragit med sig elektroniken. Detta borde absolut de lösa utan kostnad för dig
 
torbeno torbeno skrev:
Brukar vara ventilen på vattenpaketet som havererat. Kan även ha dragit med sig elektroniken. Detta borde absolut de lösa utan kostnad för dig
Tack för svar. Inget jag löser snabbt själv med andra ord.
 
Hej, fick precis denna felkod på min Siemens idag. Enligt Siemens webbsida är det dispenser som är fel på. Lösning: kontakta kundservice.

Hur löste du detta? Gjorde du det själv? Kostnad? Min maskin är ca 5 år gammal så jag är väl inte beredd att betala hur mycket som helst...

Tacksam för hjälp!
 
Johan Van Kuyl Johan Van Kuyl skrev:
Hej, fick precis denna felkod på min Siemens idag. Enligt Siemens webbsida är det dispenser som är fel på. Lösning: kontakta kundservice.

Hur löste du detta? Gjorde du det själv? Kostnad? Min maskin är ca 5 år gammal så jag är väl inte beredd att betala hur mycket som helst...

Tacksam för hjälp!
Ringde precis deras kundtjänst (imponerad, 17:22 en lördag) och han sa inte alls vad det rörde sig om utan att en tekniker måste komma och det kostar 950:- (efter rot) + reservdelar... Om det behöver bytas ut något.
 
Nä tekniker kom ut lagade/bytte ut. Gick på garanti.
 
K Kreacon skrev:
Nä tekniker kom ut lagade/bytte ut. Gick på garanti.
Fick du något kvitto på reparationen? Typ servicerapport där det står vad som gjordes
 
Nej det fick jag inte.
 
Ok, tack ändå. Jag tror jag försöker byta dispenser själv...
 
Låter som en idé! Lycka till!
 
Johan Van Kuyl Johan Van Kuyl skrev:
Ok, tack ändå. Jag tror jag försöker byta dispenser själv...
Jag tycker du skall skippa dispensen, ytterst sällan den går sönder. Ventilen på vattenpaketet är mer troligt. Det är enkelt att mäta men du måste dra fram maskinen.
 
  • Gilla
Matte Malmö
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Jag tycker du skall skippa dispensen, ytterst sällan den går sönder. Ventilen på vattenpaketet är mer troligt. Det är enkelt att mäta men du måste dra fram maskinen.
Ok, hur mäter jag den? Och var sitter den? Dra fram maskinen är ju inga problem, men att hitta prylarna :p

Supertacksam för hjälpen
 
På vänster sida framifrån sett.
Illustration av ett tekniskt schema med position 404 markerad för att visa en komponent som ska kontrolleras eller ersättas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

position 404.
Plocka bort kontakten och vrid ventilen lite försiktigt så att du kan komma åt med mätprober (det är lite svårt att komma åt). Några kohm skall du ha. Har du inget värde alls (avbrott) så är den kaputt. Tänk på att det kan vara en vatten i paketet så hantera försiktigt. Ha en stor handduk i beredskap.
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
På vänster sida framifrån sett.
[bild]
position 404.
Plocka bort kontakten och vrid ventilen lite försiktigt så att du kan komma åt med mätprober (det är lite svårt att komma åt). Några kohm skall du ha. Har du inget värde alls (avbrott) så är den kaputt. Tänk på att det kan vara en vatten i paketet så hantera försiktigt. Ha en stor handduk i beredskap.
Tack! Jag ska försöka mig på att hitta den på maskinen, tror jag har en mätare i källaren nånstans. :ok:
 
P
dra ur elkablen från väggen först
är det avbrott i denna så beror det på överspänning från kretskortet
jag har mätt denna spänning upp till 300V
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.