Först och främst
230Volt ÄR livsfarligt
400Volt är mer livsfarligt
Därför att högre spänning slår igenom isolering lättare.
Må det vara hud eller plast.
Kroppens motstånd, ström, tider och elens farlighet därhän.

Du har ett trefassystem där det mellan de tre faserna är 400V, mellan varje fas och jord 230V, mellan varje fas och nolla 230V.
Vid "nollsläpp" tappar nollan kontakt med nollpunkt, den flyter, har ingen potential och blir spänningssatt med de andra fasernas spänning genom deras laster , om det ligger anslutet någonting på dem.
Det kan alltså bli upp till 400V i ett vägguttag.

Isolering och avstånd i apparater är ju avsedda för 230V, med lite marginal.
Får de 400V så kan de gå sönder, börja brinna, de kan förlora sin funktion så ytor som ska vara isolerade inte längre är det.
Det VAR livsfarligt och Kan fortfarande vara det för en del apparater!
Nu verkar det ha skett under första start, så under övervakning.. men vad som helst kunde ha skapat en brand, och en brand går fort på fel ställe.

Jag skulle säga att Alla anslutna 230V apparater har fått en allvarlig smäll i sin isolering, livslängden kan nog vara reducerad en hel del. 400V apparaterna borde ha klarat sej , om inte de för någon funktion kräver ansluten nolla.

För att inte säga vad som kan hända om ytterliggare en överspänning eller transient inträffar?
Du kan ha en redan skadad isolering, eller det kan ha börjat krypa lite mellan säkerhetsavstånd på något kretskort eller annat i en apparat.

Se till de byter alla apparater.

Redigerat:
  • Gilla
Heden71 och 8 till
  • Laddar…
P Prepper skrev:
Ser jag fel eller är det helt bränt? Och det var samma sorts fel som blev hos mig. Tacksam om Du
kunde utveckla detta tack och vad som hände.
Uttaget i sig är inte bränt. Det som satt i uttaget har däremot brunnit och sotat ner uttagets plastkåpa. Om själva uttaget brunnit smälter plasten från insidan och utsidan blir brungul och efterhand svart just där det blivit varmt.

• Gilla
peteds01 och 3 till
  • Laddar…
Var på felsökning på ett liknande fel. Under vintern hade det grävts för fiber i byn. Vid en stolpe med mätarskåp hade de grävt nära stolpen. När tjälen gick ur backen så lutade stolpen lite och Pen-ledaren blev för kort och lossnade.
Då blev det fel.

Cheesen Cheesen skrev:
Vad dom flesta skribenter missat är att fråga vad det var för eluttag som började ryka?
har ni smarta eluttag med USB så är nog dessa trasiga.
Har ni liksom oss en smart anläggning med uppkopplade kontaktorer i elskåpet så lär dessa också vara mer eller mindre trasiga.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det sitter överspänningsskydd i de flesta större apparater. De ska kortsluta så att säkringen går. Här kan det ha gått mot avbrott i stället. Men det är en gissning. Jag ser ingen fara med att använda pumpen, men ni bör ju få en ny.
Fick tips om denna produkten. Har inte själv fördjupat mig i den, om den bryter vid fel eller om den bara övervakar. Men Bo.Slitsberg verkar vass på el, så han kanske kan bekräfta..
RM35UB3N30 (E3880378)

G Givdul1 skrev:
Fick tips om denna produkten. Har inte själv fördjupat mig i den, om den bryter vid fel eller om den bara övervakar. Men Bo.Slitsberg verkar vass på el, så han kanske kan bekräfta..
RM35UB3N30 (E3880378)
Det är övervakning bara. Men man kan ju koppla så den styr en kontaktor som bryter bort matningen vid fel.
Frågan är om den kan skilja på över/underspänningsfel och frånvarande nolla.

G Givdul1 skrev:
RM35UB3N30 (E3880378)

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men vilken dundermiss av elektrikern! Klart att alla kan ha en dålig dag på jobbet men detta är ju i paritet med att kalla chefen för kuk och påstå att det skedde av misstag.
Eller i paritet med att använda sådana ord i ett byggforum och tro att man är rolig.

• Haha
TRJBerg
  • Laddar…
P Prepper skrev:
Tack för svar. Det var skönt att höra att det troligen ej varit något farligt. Så då var det troligen aldrig risk för brand fast det rök, eller risk att någon skulle riskera att få ström i sig när de drog ur den rykande laddaren? Det var min stora oro samt att uttag, grenuttag,dimmers osv tagit stryk och att något kunde mer kunde hända ett tag efter detta,.

Hade gärna haft kvar det jag har och sluppit vara vara utan värmepump och larm tills det skall fixas. så tyvärr lyckas jag ej se något positivt i detta alls,

Har Du någon idé kring att en av luft/luftpumparna nu verkar fungera fast det luktade
riktigt bränt under den första tiden vi testade den efter detta?
Ta ut en elfirma som kan kontrollera, fasta delen ska nog ha klarat sej. Det kan vara om du har apparater i den, typ en del dimmers o drivdon till ledbelysning, smarta hem grejer osv. De kan ha tagit stryk. Det var stor risk för brand om det ryker. Du kan ha fått isolationsfel i apparaterna som visar sej senare.

Jan Wahlberg Jan Wahlberg skrev:
Jag skulle säga att Alla anslutna 230V apparater har fått en allvarlig smäll i sin isolering,
Det är lite överdrivet. Man kan utgå ifrån att det inte blir isoleringsgenomslag på isolering avsedd för 230V, marginalen är väldigt hög. Men allt som drar ström och "förväntar" sig att drivas av 230V, får en kraftigt ökad ström om det istället matas 400V. Vilket gör att det blir värme. Som jämförelse så provas apparater med dubbelisolering för att tåla över 4000V för att kunna godkännas. Men då är det alltså isoleringen som testas. Inte att faktiskt mata en drivspänning på 4000V. En anledning till ett sådat testkrav, är att isoleringen försämras med ålder, skador vid normalt slitage osv. Det måste finnas marginaler. Och isoleringen skall överleva korta transienter (spänningsspikar).

Däremot så kan isolering inom apparatens drift skadas, det kan ex. bli överslag mellan trådar i en motorlindning, där har man avsevärt lägre krav på isolering. Ett överslag där "når inte ut" till berörbara delar, utan skadar bara funktionen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Elmotorerna i värmepumpen måste vara trefas utan nolla, dvs. har inte skadats. Automatik plus relär mm. - allt enfas - kan ha skadats. Med stor sannolikhet.

Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Elmotorerna i värmepumpen måste vara trefas utan nolla, dvs. har inte skadats. Automatik plus relär mm. - allt enfas - kan ha skadats. Med stor sannolikhet.
Många (de flesta ?) luftvärmepumpar går på enfas.

• Gilla
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
P Prepper skrev:
Hej !

Idag så var elbolaget och en välrenommerad elfirma ute för att koppla in reservkraft. Elfirman
hade börjat förbereda igår, de bytte elskåp och förberedde. Jag hade testat elverket (11 Kw ,diesel) innan
med värmefläktar och verktyg och det fungerade fint, 25 meter jordlina samt även en kopparspett var nergrävd och jorden var godkänd och testad.av elfirman och dess behöriga elektriker.

Vattenpump och alla luft/luft pumpar var avstängda och enbart lampor och kyl och frys igång.

När allt var klart, och de hade förklarat att vredet i skåpet skulle stå på noll, starta elverket och sen
på reservkraft, så körde vi gång elverket. Det lät som det var full belastning,motorn arbetade för mycket, frun som var i huset ringde och sa att det rök ur kontakter med teleladdare,, bl.a en luftvärmepump gick sönder, larmdosan började lukta bränt och gick sönder.

Efter adrenalin och kaos så fick jag förklarat för mig att de kopplat fel. Jag kan ej el och detta fick jag förklarat för mig. De hade missat nolla/jord i elskåpet som skulle kopplas ihop och det skulle även ha resulterat i att det var ej nollpunkt på generatorn och även att 400 volt gick ut i enfas ledningarna.

Riskerade frun som drog ur en teleladdare att få 400 volt i sig? Vi har fler luft/luft pumpar och en verkar gå men det luktar bränt när fläkten går, men den verkar gå. kan det vara bränt men att den ändå går?

Kan kontakter ha bränts, grenuttag.? Kan det vara risk för brand även fast allt, förutom det som gått sönder
verkar fungera? Och jag ser inget annat som bränts sönder,dvs vad jag kan se. Efter att ha de kopplat rätt så provkördes elverket och allt fungerar, nu är det nätet och elverket är bortkopplat.

Tacksam om någon kunde reda ut detta, är milt sagt nervös ikväll.
I princip så måste all ansluten elektronik bytas.
Larmsändare, lv-pump kretskort, bärbar telefon, nätdel dator osv.

Isolering och avstånd i apparater är ju avsedda för 230V, med lite marginal.
Nej, med stor marginal. En installationsledning är klassad för minst 500 V, ofta 750 V, och 1 kV för kraftkablar (markkablar). De klarar tillfälliga överspänningar som är 10x högre.
Får de 400V så kan de gå sönder, börja brinna,
Och ulven rövar bort småbarn också?
Sprid inte sådana påståenden som du inte har grund för.

• Gilla
fusion och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, med stor marginal. En installationsledning är klassad för minst 500 V, ofta 750 V, och 1 kV för kraftkablar (markkablar). De klarar tillfälliga överspänningar som är 10x högre.

Och ulven rövar bort småbarn också?
Sprid inte sådana påståenden som du inte har grund för.
Jag pratar inte installationsmateriel; apparater

Om det ryker som han sa, och du är inne på sagor etc: Ingen rök utan eld?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är lite överdrivet. Man kan utgå ifrån att det inte blir isoleringsgenomslag på isolering avsedd för 230V, marginalen är väldigt hög. Men allt som drar ström och "förväntar" sig att drivas av 230V, får en kraftigt ökad ström om det istället matas 400V. Vilket gör att det blir värme. Som jämförelse så provas apparater med dubbelisolering för att tåla över 4000V för att kunna godkännas. Men då är det alltså isoleringen som testas. Inte att faktiskt mata en drivspänning på 4000V. En anledning till ett sådat testkrav, är att isoleringen försämras med ålder, skador vid normalt slitage osv. Det måste finnas marginaler. Och isoleringen skall överleva korta transienter (spänningsspikar).

Däremot så kan isolering inom apparatens drift skadas, det kan ex. bli överslag mellan trådar i en motorlindning, där har man avsevärt lägre krav på isolering. Ett överslag där "når inte ut" till berörbara delar, utan skadar bara funktionen.
Nu var jag inne på KAN ha skadats längre upp, ingen av oss vet vilka apparater som var inkopplade. Om de var inköpta på Wish eller i fackhandel. Elsäkerhetsverket ger ju försäljningsförbud på apparater pga bistande isolering eller avstånd hela tiden. De är farliga redan vid normal användning.
Det bästa tycker jag är att utgå från att apparater de facto har skadats.
Inget kul att får ett drifthaveri eller att saker går sönder i förtid.

• Gilla
BjörnEng
  • Laddar…
Jag pratar inte installationsmateriel; apparater
Om det ryker som han sa, och du är inne på sagor etc: Ingen rök utan eld?
Ja det gjorde du. Jag ber om ursäkt.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.