Helt galet att det ställs ett sådant krav. Sånt borde man rimligtvis själv få välja som fastighetsägare.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur har du tänkt att få ett tätt tätskikt över vinkeln mellan golv och väggar?
Är det verkligen krav på tätskikt? Verkar vara krav på dörrar och trösklar, men tätskikt är väl "valfritt"?

• Gilla
Skymag och 2 till
  • Laddar…
E esortho skrev:
Är det verkligen krav på tätskikt? Verkar vara krav på dörrar och trösklar, men tätskikt är väl "valfritt"?
Nej, det finns inget krav om man inte bryr sig om att få ersättning av försäkringsbolaget. Ungefär samma sak som att göka utan kondom ;)

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
BirgitS
E esortho skrev:
Om man gör ett duschrum utan några tätskikt så är det risk för att kommunen kommer att tro att det inte alls är ett duschrum, för vem vill spruta vatten direkt på gipsväggarna.

BirgitS BirgitS skrev:
Hur har du tänkt att få ett tätt tätskikt över vinkeln mellan golv och väggar?
Plastmatta på golv och vägg. Samt gummilist som pressas mellan mha skruv så att det sluter tätt. Finns säkerligen flera varianter på detta.

BirgitS BirgitS skrev:
Om man gör ett duschrum utan några tätskikt så är det risk för att kommunen kommer att tro att det inte alls är ett duschrum,
Detta är nog mer "bygglovsplanering" än att bygga ett riktigt rum. Någon låtsas att regelverket är vettigt. Någon låtsas att de följer det. Alla blir glada. ;)

Står det inte våtrumsskikt i PBL, så står det inte..
Kanske står det våtrumsskikt i badrum men det är inte ett badrum utan ett hygienrum.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
spikplanka spikplanka skrev:
Kanske står det våtrumsskikt i badrum men det är inte ett badrum utan ett hygienrum.
Ett hygienrum är ett rum där man kan sköta all sin hygien inkl. att tvätta alla delar av kroppen på ett sånt sätt att man blir ren. Brukar kallas för badrum i vardagligt tal men eftersom det kan misstas för att man menar att det ska vara just badkar i rummet så används inte det ordet.
Detta är nog mer "bygglovsplanering" än att bygga ett riktigt rum. Någon låtsas att regelverket är vettigt. Någon låtsas att de följer det. Alla blir glada. ;)
Det är nog rätt normalt vid nybyggen och stora till/ombyggnader att kommunen kommer ut på ett slutsamråd och har det som underlag för att bestämma om de ska ge ett slutbesked eller inte.
Plastmatta på golv och vägg. Samt gummilist som pressas mellan mha skruv så att det sluter tätt. Finns säkerligen flera varianter på detta.
Låter ju jättelätt att greja det när man är nyutskriven från sjukhuset efter att ha brutit båda benen så man sitter i rullstol. Eller? 🤔

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om man gör ett duschrum utan några tätskikt så är det risk för att kommunen kommer att tro att det inte alls är ett duschrum, för vem vill spruta vatten direkt på gipsväggarna.
Förvisso, men om tanken är att göra minsta möjliga för att göra alla nöjda samt kunna montera bort, så bör väl en dusch-kabin fungera. Givetvis gäller inga försäkringar, men tanken är ju som sagt inte heller att utnyttja rummet för "hygien".

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Låter ju jättelätt att greja det när man är nyutskriven från sjukhuset efter att ha brutit båda benen så man sitter i rullstol. Eller? 🤔
Det kan finnas andra arrangemang. Regler har en tendens att försöka ruta in verklighet som ofta är mer komplex än regelverket ger utrymme för. Man har också agerat innan på ett sätt som gör att det saknas ömsesidigt förtroende att reglerna är med gott uppsåt.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
E esortho skrev:
Förvisso, men om tanken är att göra minsta möjliga för att göra alla nöjda samt kunna montera bort, så bör väl en dusch-kabin fungera. Givetvis gäller inga försäkringar, men tanken är ju som sagt inte heller att utnyttja rummet för "hygien".
En duschkabin är naturligtvis inte tillgänglighetsanpassad. Försök ta dig in i en sån sittande i rullstol.

Syftet (från kommunens sida) är just att rummet ska kunna utnyttjas av en rullstolsburen person för toalett, handtvätt och dusch. TS eller någon annan i familjen kan råka ut för en temporär eller permanent skada som gör det nödvändigt att använda ett tillgänglighetsanpassat badrum.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Då köper man en som är det.
[länk]
Och den menar du att man sätter ihop själv när man sitter i rullstol efter att ha brutit båda benen i en trafikolycka?

Ska dessutom kombineras med en ramp på utsidan som är 53 cm lång och då gäller det att det finns plats för att svänga upp en rullstol på den rampen.

Den typen av kabiner är ju framförallt tänkta för att anpassa en bostad där en boende har lättare rörelseproblem och inte längre kommer i och ur ett badkar.

Låter så mycket enklare att se till att man har ett riktigt duschrum som är lite drygt 3 kvm. Det är ju högst normalt att ha ett duschrum på entréplanet dessutom. Med tanke på att folk brukar beskriva sina badrum på 5 kvm som små så är det ju väldigt litet.

BirgitS BirgitS skrev:
Och den menar du att man sätter ihop själv när man sitter i rullstol efter att ha brutit båda benen i en trafikolycka?
Då tar man hjälp av en annan person som kan göra det, svårare än så är det nog inte.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
K kArt9342 skrev:
Hej,
Jag har ansökt om bygglov för att göra en tillbyggnad på mitt hus och fått besked från Stadsbyggnadskontoret att jag behöver installera ett tillgänglighetsanpassat hygienrum på entréplan. Det verkar stämma att man behöver göra det om man vill göra en så pass stor tillbyggnad som jag planerar. Men när jag kikat runt på andra hus i området där jag bor så ser jag att man så nyligen som 2022 beviljat bygglov för en tillbyggnad som uppenbart inte uppfyller tillgänglighetskraven, för ett hus som är identiskt med mitt. Stadsbyggnadskontoret respons på detta var att säga att de i just det fallet begått ett mistag och att det inte betyder att de kan godkänna min tillbyggnad.

Är det nån som har liknande erfarenheter och som kanske lyckades argumentera framgångsrikt med Statsbyggnadskontoret med hänvisning till likabehandlingsprincipen?
Detta tror jag beror på att du vill bygga ut mer än 50% av din nuvarande byggnadsarea i entréplan. Över 50% ger per automatik tillgänglighetsanpassning med hygienutrymme och sovrum har jag för mig.
Själv ville jag bygga till 24,5 kvm på 40 kvm byggnadsarea och fick nej tack vare att hygienutrymme inte fanns på ritningen. Det slutade med att jag kunde räkna in ett befintligt skärmtak på 10 kvm i ursprunglig byggnadsarea och på det sättet komma upp i 50kvm byggnadsarea. Tack vare att jag skulle bygga till 24,5kvm så hamnade jag precis under 50%
Kanske är läge att bygga ett skärmtak först? :)

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
J John Carlson skrev:
Då tar man hjälp av en annan person som kan göra det, svårare än så är det nog inte.
Och tror du verkligen att alla har vänner som ställer upp på att hämta väggar, duschkabinsväggar, toalett, handfat och olika rördelar, monterar ihop allt detta, monterar dit ramp, skruvar dit gummilister mellan alla vägg- och golvdelar samt kopplar in på befintliga tappvattenrör, avloppsrör etc. samt gör detta på ett vattensäkert sätt?

Detta ska dessutom göras på någon dag eller så.

Särskilt om personen är äldre och vänner i stor utsträckning antingen har dött eller är skröpliga. Hantverkare går ju inte att få in med bara någon dags varsel och på ett kortvarigt jobb som dessutom inte kan utföras fackmässigt.

Ni bara tycks hitta på en massa konstigheter bara för att undvika att använda drygt 3 kvm av en tillbyggnad till ett godkänt och anpassat duschrum. Bara att förvara alla delar kommer ju att ta i stort sett lika mycket plats.

• Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och tror du verkligen att alla har vänner som ställer upp på att hämta väggar, duschkabinsväggar, toalett, handfat och olika rördelar, monterar ihop allt detta, monterar dit ramp, skruvar dit gummilister mellan alla vägg- och golvdelar samt kopplar in på befintliga tappvattenrör, avloppsrör etc. samt gör detta på ett vattensäkert sätt?

Detta ska dessutom göras på någon dag eller så.

Särskilt om personen är äldre och vänner i stor utsträckning antingen har dött eller är skröpliga. Hantverkare går ju inte att få in med bara någon dags varsel och på ett kortvarigt jobb som dessutom inte kan utföras fackmässigt.

Ni bara tycks hitta på en massa konstigheter bara för att undvika att använda drygt 3 kvm av en tillbyggnad till ett godkänt och anpassat duschrum. Bara att förvara alla delar kommer ju att ta i stort sett lika mycket plats.
Nej, jag tror istället att det finns folk som gör det mot betalning, precis som allt annat man kan behöva hjälp med.
Man dör inte av att ha det lite omständligt med badrummet tills man fått en mer permanent lösning på plats.

Jag tycker att du tror att alla måste tvingas göra på ett och samma sätt bara för att det finns en chans i framtiden att man kan behöva det. Jag tror mer på frihet och personligt ansvar. Om jag bygger ett hus för mig själv där badrummet måste byggas om några decennier senare för att jag förberedde inte för det är det helt okej för mig. Den kostnaden och omständigheten får jag ta då.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.