mrsnhp mrsnhp skrev:
I värsta fall kan ni sätta upp en bom/grind med lås som bara ni och grannen har nyckel till. Här satte en lokal vägförening upp en bom eftersom dom inte får bidrag för vägen och kommunen slutade vara sjyssta och snöröja åt dem. Då försvann en parkering till ett naturreservat på kuppen eftersom den hörde till vägföreningen. Kommunen fick snällt ta ner vägskylten som pekade till parkeringen.
Vem förlorade på den övningen?

/ATW
 
Det enklaste är ju att skylta motorfordonstrafik förbjuden.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
borpålandet
A ArneTW skrev:
Är det en väg eller gräsmatta?

Är det en väg som leder till nåt kommer folk att åka på den...

Det låter lite konstigt men endå.

Vad vill du uppnå?
Vad kan du tänka dig göra?

Även om du skulle hitta någon här som håller med dig så skulle det ju inte påverka trafiken.

/ATW
Det är en tomt med gräsmatta. Jag vill inte ha trafik på tomten. Verkar som det inte går att ändra LM och att kartan visar väg så det blir skyltar och fungerar inte det måste jag väl kanske sätta upp en bom och ge grannen nyckel.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Vem förlorade på den övningen?

/ATW
Alla som kommer med bil och vill besöka naturreservatet från det hållet. Närmsta andra parkering är flera kilometer bort vid en helt annan del av reservatet.
 
Det här råkar inte vara i närheten av Martorpsfallet? Råkade nämligen själv hamna på precis en sådan väg när jag skulle dit och titta, kom till någons tomt och frågade några ungar om vägen :P
 
borpålandet borpålandet skrev:
Det verkar som det är lantmäteriet som är felkällan. Får se vad som händer med mina rättningar i google. Tror inte jag orkar diskutera med LM. Det får bli skyltar i så fall.
Som andra sagt, det är Trafikverket som ansvarar för detta, du kan skicka in rättelser här https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
Det finns en knapp "Rapportera fel i kartan". Sen hämtar Lantmäteriet denna info från Trafikverket (NVDB)
 
  • Gilla
borpålandet
  • Laddar…
borpålandet borpålandet skrev:
Det är en tomt med gräsmatta. Jag vill inte ha trafik på tomten. Verkar som det inte går att ändra LM och att kartan visar väg så det blir skyltar och fungerar inte det måste jag väl kanske sätta upp en bom och ge grannen nyckel.
Jag har själv ändrat felaktig väg och gatuadresser på LM. Kommer inte ihåg om jag gjorde det inne i "Min karta" eller via anmäl fel (scrolla ner lite från länken nedan). Ett av felen var att en gångväg runt en damm fått ett gatunamn och såg ut som bilväg på kartan.

https://www.lantmateriet.se/sv/kartor/
 
  • Gilla
borpålandet
  • Laddar…
Claes Sörmland
Även jag har lyckats ändra på ett vägnamn och få bort en fotbollsplan från kartan via LM. Gick mycket smidigt via deras webtjänst.
 
  • Gilla
borpålandet
  • Laddar…
Eller så får grannen anlägga sin egen väg när det tillslut blir en för stor oangelägenhet för dig att vara hygglig...

//
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Du kan också gå in på till Waze och rapportera kartfel om det är så att din väg ser ut som en väg där men inte ska vara en väg.

Men som så många andra undrar jag varför folk åker in på vägen - är det så att de navigerar med gps till ett mål som inte ligger exakt på en väg (typ en sevärdhet/vattenfall/hällristning/ruin i skogen) och er väg ser ut att leda till en parkeringsplats som man kan gå ifrån? Eller är det så att de är ute och kör på måfå / efter papperskarta och letar sig fram efter rätt väg?
 
borpålandet
A adron skrev:
Du kan också gå in på till Waze och rapportera kartfel om det är så att din väg ser ut som en väg där men inte ska vara en väg.

Men som så många andra undrar jag varför folk åker in på vägen - är det så att de navigerar med gps till ett mål som inte ligger exakt på en väg (typ en sevärdhet/vattenfall/hällristning/ruin i skogen) och er väg ser ut att leda till en parkeringsplats som man kan gå ifrån? Eller är det så att de är ute och kör på måfå / efter papperskarta och letar sig fram efter rätt väg?
Jag får skicka med en enkät till alla felåkare med frågor.
 
borpålandet borpålandet skrev:
Jag får skicka med en enkät till alla felåkare med frågor.
Tänkte mest att du kunde lista ut det utifrån vad det är för turistdestination du har i närheten och hur det ser ut i t.ex Waze om man knappar in den och ber om en rutt ;)
 
borpålandet
A adron skrev:
Tänkte mest att du kunde lista ut det utifrån vad det är för turistdestination du har i närheten och hur det ser ut i t.ex Waze om man knappar in den och ber om en rutt ;)
Tror de tittar på en karta och tycker det ser fint ut borta hos oss och tycker det är perfekt att det finns en väg. Men jag fattar inte. Kanske får testa waze.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Turister har knappast skyldighet att undersöka om det finns servitut. Finns det en väg får man använda den.
Nej, det är ju inte en VÄG, det är ju bara en infart till stugan. TS slarvar med begreppen.
 
Vad skiljer det från väg menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.