Vem förlorade på den övningen?mrsnhp skrev:
I värsta fall kan ni sätta upp en bom/grind med lås som bara ni och grannen har nyckel till. Här satte en lokal vägförening upp en bom eftersom dom inte får bidrag för vägen och kommunen slutade vara sjyssta och snöröja åt dem. Då försvann en parkering till ett naturreservat på kuppen eftersom den hörde till vägföreningen. Kommunen fick snällt ta ner vägskylten som pekade till parkeringen.
/ATW
Det enklaste är ju att skylta motorfordonstrafik förbjuden.
Det är en tomt med gräsmatta. Jag vill inte ha trafik på tomten. Verkar som det inte går att ändra LM och att kartan visar väg så det blir skyltar och fungerar inte det måste jag väl kanske sätta upp en bom och ge grannen nyckel.A ArneTW skrev:
Det här råkar inte vara i närheten av Martorpsfallet? Råkade nämligen själv hamna på precis en sådan väg när jag skulle dit och titta, kom till någons tomt och frågade några ungar om vägen 
Som andra sagt, det är Trafikverket som ansvarar för detta, du kan skicka in rättelser här https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverketborpålandet skrev:
Det finns en knapp "Rapportera fel i kartan". Sen hämtar Lantmäteriet denna info från Trafikverket (NVDB)
Jag har själv ändrat felaktig väg och gatuadresser på LM. Kommer inte ihåg om jag gjorde det inne i "Min karta" eller via anmäl fel (scrolla ner lite från länken nedan). Ett av felen var att en gångväg runt en damm fått ett gatunamn och såg ut som bilväg på kartan.borpålandet skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/kartor/
Du kan också gå in på till Waze och rapportera kartfel om det är så att din väg ser ut som en väg där men inte ska vara en väg.
Men som så många andra undrar jag varför folk åker in på vägen - är det så att de navigerar med gps till ett mål som inte ligger exakt på en väg (typ en sevärdhet/vattenfall/hällristning/ruin i skogen) och er väg ser ut att leda till en parkeringsplats som man kan gå ifrån? Eller är det så att de är ute och kör på måfå / efter papperskarta och letar sig fram efter rätt väg?
Men som så många andra undrar jag varför folk åker in på vägen - är det så att de navigerar med gps till ett mål som inte ligger exakt på en väg (typ en sevärdhet/vattenfall/hällristning/ruin i skogen) och er väg ser ut att leda till en parkeringsplats som man kan gå ifrån? Eller är det så att de är ute och kör på måfå / efter papperskarta och letar sig fram efter rätt väg?
Jag får skicka med en enkät till alla felåkare med frågor.A adron skrev:Du kan också gå in på till Waze och rapportera kartfel om det är så att din väg ser ut som en väg där men inte ska vara en väg.
Men som så många andra undrar jag varför folk åker in på vägen - är det så att de navigerar med gps till ett mål som inte ligger exakt på en väg (typ en sevärdhet/vattenfall/hällristning/ruin i skogen) och er väg ser ut att leda till en parkeringsplats som man kan gå ifrån? Eller är det så att de är ute och kör på måfå / efter papperskarta och letar sig fram efter rätt väg?
Tror de tittar på en karta och tycker det ser fint ut borta hos oss och tycker det är perfekt att det finns en väg. Men jag fattar inte. Kanske får testa waze.A adron skrev:
Vad skiljer det från väg menar du?