Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Om det är ett utflyktsmål i närheten är det inte otänkbart. Folk ska till utflyktsmålet och det finns två "vägar" som inte hänger ihop.T TypRätt skrev:Men jag tror ju inte att GPS leder någon dit om det inte finns någon fortsättning på vägen efter grannens stuga. Om det hade varit så att grannen haft sin infart från andra hållet men att det blev någon km längre för honom att åka in från det hållet jämfört mot via er, och ni var vänliga och gav honom denna genväg, så hade det ju sett ut som en bra genväg för alla andra också men en GPS leder en ju inte ut på en väg som tar slut.
Har ju själv hamnat galet när man letat utflyktsmål då skyltning varit undermålig eller då jag bara haft otur i den analytiska fasen så att säga, då har man ju antingen inte varit medveten om att man är fel eller bara letat bra plats att vända. Men en GPS drar ju inte ut en till någons sommarstuga det felet hade ju bara uppstått om det fanns en annan väg vidare från grannens stuga. Det jag försöker säga är att som jag förstår TS beskrivning har besökarna inget med vägen till grannens stuga att göra. (Om de inte faktiskt ska till grannen). Hade vägen inte gått vidare hade det bara kommit till TS hus och vänt där istället.
Vägar hamnar på kartor på två sätt, antingen rapporterar myndighet in dom (kommun eller trafikverket), eller så fotar Lantmäteriet av dom på sina årliga satellitfoton som sedan körs genom programvara som känner av att det är en väg. De tar inte hänsyn till ägarskap eller användning.
Du kan begära rättning hos Lantmäteriet men det blir nog svårt att få igenom då det faktiskt är en väg till grannens sommarstuga. Alternativet är att skylta i god tid, kanske redan vi vägens början om att det är en privat väg där vändplats saknas.
Du kan begära rättning hos Lantmäteriet men det blir nog svårt att få igenom då det faktiskt är en väg till grannens sommarstuga. Alternativet är att skylta i god tid, kanske redan vi vägens början om att det är en privat väg där vändplats saknas.
Grannen har en tomt med en sommarstuga.
När det bestämdes att göra en tomt så vid förrättningen så blir det i de flesta fall ett servitut skrivet så att det går att ta sig lagligt till tomten. Brukar vara en förutsättning för att överhuvudtaget få skapa en tomt från en större fastighet.
När det bestämdes att göra en tomt så vid förrättningen så blir det i de flesta fall ett servitut skrivet så att det går att ta sig lagligt till tomten. Brukar vara en förutsättning för att överhuvudtaget få skapa en tomt från en större fastighet.
Då måste de vändaK kindvall skrev:
Ja jag ser på gps att den fortsätter förbi huset in på stigen när jag ska hem.Fairlane skrev:
Ja jag gissar att det är LM eftersom det ser ut som väg från ovan.Kvackatore skrev:
Vägar hamnar på kartor på två sätt, antingen rapporterar myndighet in dom (kommun eller trafikverket), eller så fotar Lantmäteriet av dom på sina årliga satellitfoton som sedan körs genom programvara som känner av att det är en väg. De tar inte hänsyn till ägarskap eller användning.
Du kan begära rättning hos Lantmäteriet men det blir nog svårt att få igenom då det faktiskt är en väg till grannens sommarstuga. Alternativet är att skylta i god tid, kanske redan vi vägens början om att det är en privat väg där vändplats saknas.
ja de har ett servitut men den går åt ett annat håll och de tyckte det var dyrt bygga väg så då frågade de om de kunde åka över vår tomt och använda stigen. Nu ser den stigen ut som en väg efter många år och små förbättringar men det är inget att göra åt.B BiggeTheKing skrev:
Trafikverkets kartor hämtar sin data från LM, Google maps och andra hämtar det från Trafikverket efter att Trafikverket har lagt på data som hastighet, vägmärken, filer, huvudmannaskap, etc. Så om du vill begära rättning är det LM du skall vänta dig till.borpålandet skrev:
Då är det ju stigen som ska klassas om i diverse kartor då. Inte din väg.
Trafikverket ansvarar väl bara för statliga vägar? Det finns en stor mängd privata vägar också.borpålandet skrev:
Vägen står där nu så det är bara att gilla läget men onödig trafik måste gå att minska.borpålandet skrev:
Syns det på GPS att vägen slutar vid grannens stuga eller?Tänkte att den tänkta servitutvägen är inskriven.
Obehörig trafik samt återvändsgränd är nog en bra åtgärd i kombination med lekande barn skyltar brukar få folk att vakna
