Det går en samfälld väg fram till vårt hus och vi låter en granne köra vidare från vägens slut över vår tomt bort till sin sommarstuga. De har inget servitut men det är inga problem för oss för det mesta. Under åren har de förbättrat stigen så att den blivit en väg. Nu ser det också ut på kartor och gps som om vägen går rakt genom vår tomt, vilket leder till att vi får besökare på tomten som kör in eller förbi. Jag har satt upp hinder (men grannen får köra förbi) men det kommer ständigt bilar fram till huset och vänder. Kan man påtala detta fel nånstans, eller är en väg en väg för att den ser ut som en väg? På trafikverket ser det ut som det går en väg rakt genom tomten bort till grannens sommarstuga.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Du får väl prova med en skylt i sitil med "här slutar allmän väg".
Förstår dock inte riktigt, ska alla dessa till grannens stuga eller går det att komma vidare på andra sidan hans stuga? Du kan ju sätta upp en skylt vid er tomt vägen slutar här, finns det heller inte någon vändplan kanske en tydlig skyllt med sån där väg slutar utan vändplan kan avhjälpa så att folk vänder tidigare. Finns det något turistmål i närheten som folk egentligen vill till men kör fel? Om så kanske ni kan få till bättre skyltning till det för att slippa felkörningar som måste vända.borpålandet skrev:
Det går en samfälld väg fram till vårt hus och vi låter en granne köra vidare från vägens slut över vår tomt bort till sin sommarstuga. De har inget servitut men det är inga problem för oss för det mesta. Under åren har de förbättrat stigen så att den blivit en väg. Nu ser det också ut på kartor och gps som om vägen går rakt genom vår tomt, vilket leder till att vi får besökare på tomten som kör in eller förbi. Jag har satt upp hinder (men grannen får köra förbi) men det kommer ständigt bilar fram till huset och vänder. Kan man påtala detta fel nånstans, eller är en väg en väg för att den ser ut som en väg? På trafikverket ser det ut som det går en väg rakt genom tomten bort till grannens sommarstuga.
Det finns ett turistmål men dit kan man komma från andra håll. Det är skyltat, men de ser på kartan att det går en väg och följer den eller så kanske gps ger dem rådet att ta denna väg. Jag fattar inte varför kartorna visar en väg när det inte finns någon riktig väg. Någon måste ha lagt in vägen eller det kanske sker automatiskt från flygfoton så att vägliknande stigar blir vägar och därmed farbara fast det saknas rätt att köra på dem?T TypRätt skrev:Förstår dock inte riktigt, ska alla dessa till grannens stuga eller går det att komma vidare på andra sidan hans stuga? Du kan ju sätta upp en skylt vid er tomt vägen slutar här, finns det heller inte någon vändplan kanske en tydlig skyllt med sån där väg slutar utan vändplan kan avhjälpa så att folk vänder tidigare. Finns det något turistmål i närheten som folk egentligen vill till men kör fel? Om så kanske ni kan få till bättre skyltning till det för att slippa felkörningar som måste vända.
Det är ju en väg. Kartor ritas efter hur terrängen ser ut. Inte efter hur du tycker att terrängen är juridiskt definierad. Trafikverket har inget med kartor att göra. Sedan undrar jag om folk ens tittar på en karta. Det du kan göra är att skylta med motorfordonstrafik förbjuden.
Du svarade inte riktigt på frågan, finns det någon väg vidare från grannens stuga?borpålandet skrev:
Det finns ett turistmål men dit kan man komma från andra håll. Det är skyltat, men de ser på kartan att det går en väg och följer den eller så kanske gps ger dem rådet att ta denna väg. Jag fattar inte varför kartorna visar en väg när det inte finns någon riktig väg. Någon måste ha lagt in vägen eller det kanske sker automatiskt från flygfoton så att vägliknande stigar blir vägar och därmed farbara fast det saknas rätt att köra på dem?
Finns vägen med i Google Maps?
Då går det att felrapportera.
Gå in i appen, klicka på den berörda adressen och korrigera. Du kan ange att det är t.ex privat väg, avstängd, finns inte. Borde sålla bort de flesta som använder dig av den karttjänsten när de navigerar.
Eller så sätter du upp en skylt men det rådet har du redan fått.
Då går det att felrapportera.
Gå in i appen, klicka på den berörda adressen och korrigera. Du kan ange att det är t.ex privat väg, avstängd, finns inte. Borde sålla bort de flesta som använder dig av den karttjänsten när de navigerar.
Eller så sätter du upp en skylt men det rådet har du redan fått.
Man kan gå in på trafikverket och rapportera fel https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket så något måste de ha med kartor att göra. Bilens gps visar att jag kan köra över tomten på stigen. Även om jag skyltar lär det fortfarande komma turister som kör in eftersom de styrs av gps:er.D Daniel 109 skrev:
Ok, då kan jag fixa google.Keiller skrev:
Finns vägen med i Google Maps?
Då går det att felrapportera.
Gå in i appen, klicka på den berörda adressen och korrigera. Du kan ange att det är t.ex privat väg, avstängd, finns inte. Borde sålla bort de flesta som använder dig av den karttjänsten när de navigerar.
Eller så sätter du upp en skylt men det rådet har du redan fått.
Jag tror du kan korrigera kartfel i TomTom och Garwins gps:er här:
https://mapcreator.here.com/
Du kan ju prova åtminstone.
https://mapcreator.here.com/
Du kan ju prova åtminstone.
Jo, att ändra i Google Maps är ganska enkelt. Har själv korrigerat när jag hamnat på cykelbanor och avstängda vägar. Vet emellertid inte hur lång tid det tar innan korrigeringen av felaktigheter gått igenom så t.ex en avstängd väg inte är valbar i en rutt.borpålandet skrev:
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Men jag tror ju inte att GPS leder någon dit om det inte finns någon fortsättning på vägen efter grannens stuga. Om det hade varit så att grannen haft sin infart från andra hållet men att det blev någon km längre för honom att åka in från det hållet jämfört mot via er, och ni var vänliga och gav honom denna genväg, så hade det ju sett ut som en bra genväg för alla andra också men en GPS leder en ju inte ut på en väg som tar slut.
