25 553 läst ·
107 svar
26k läst
107 svar
Felaktig energiförbrukning - Hjälp efterfrågas
Vid en energideklaration gör Energiexperten (det krävs certifiering för att få energideklarera en fastighet) en summering av köpt energi, el och fjärrvärme (om detta används). Om det finns veduppvärmning (eldstad eller panna) frågar man fastighetsägaren hur många kubik som används det specifika året. Sedan räknas veden om till värmevärdet i kilowattimmar.
Vanligt är då att fastighetsägaren uppger att kanske 2 kubik har eldats under året när det egentligen har använts ca 8 - 10 kubik för att få bättre energiklassning inför en försäljning. Vedförbrukningen är inget energideklaranten kan kontrollera.
Vanligt är då att fastighetsägaren uppger att kanske 2 kubik har eldats under året när det egentligen har använts ca 8 - 10 kubik för att få bättre energiklassning inför en försäljning. Vedförbrukningen är inget energideklaranten kan kontrollera.
Fyfan vad hiskeligt dåligt flertalet läser här. Läs hela första inlägget så blir det lättare att förstå.
personliga råd: kontakta jurist och be om råd. Ersättning borde utformas så att du ersätts för kostnader för energieffektivisering. Tex tilläggsisolera huset.
personliga råd: kontakta jurist och be om råd. Ersättning borde utformas så att du ersätts för kostnader för energieffektivisering. Tex tilläggsisolera huset.
Vad är vitsen med en energideklaration?lilytwig skrev:
Du har undersökningsplikt när du köper ett hus. Energideklarationen är bara en skrivbordsprodukt och har inget med verklig förbrukning att göra. Om man angivit 14 000 som årsförbrukning så borde du reagera. Det är väldigt lågt för ett äldre hus med 4 boende. Ett råd till den som köper ett hus är att be att få se de senaste två årens fakturor. Mäklaren kan kanske inte kräva it dem, men som köpare kan du önska, och om säljaren vägrar så får du fundera på varför.
Mäklarens chef (då säljande mäklare slutat) har sagt att hon ville ta hand om detta personligen då det inte alls verkar rätt. jag får helt enkelt vänta till nästa vecka för att veta hur de ställer sig.sysmali skrev:
Det går inte manipulera fakturan på det vis som frågas i tråden (dela förbruknignen)
Även om själva förbrukningen för värme skulle vara 14000 kwh så uppgår isf hushålls el till 13000 kwh vilket är galet mycket. (vår förbrukning för hushållsel ligger på ca 700 kwh och vi jobbar hemma både jag och sambon)
såhär har de räknat i energideklarationen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror helt enkelt att mäklaren inte verifierat kostnaderna och gått helt på ovanstående
Om ni ska ställa krav är det normalt mot säljaren som det görs. Mäklaren tar in uppgifter från säljaren men kontrollerar vanligen inte detaljer. Om mäklarfirman ger er någon ersättning är det som good will. Kan ni visa att säljaren har gett felaktiga uppgifter kan ni ha ett fall, men om det kan förklaras genom slarv snarare än uppsåt blir det svårt. Energiredovisningar är svåra att förstå för många och misstag kan ske. Ni kanske kan kontakta företaget som gjorde redovisningen, de uppgifter som redovisats förefaller låga för husets standard och antalet boende, så företaget borde ha reagerat. När ni samlat allt underlag är det klokt att samråda med en jurist som är kompetent på området. Det finns fall när köpare fått ersättning för ökande kostnader under ett antal år som ersättning för felaktiga uppgifter. Er jurist kan förhoppningsvis bedöma om detta är möjligt för er del.
C Crore skrev:
En riktig energideklaration är kanske att lita på, menJa det kan man undra. Jag har läst ganska många och de är oftast väldigt summariska.C Crore skrev:
Det är väl tänkt att ge köparen en bra information, men de är schabloniserade och ger ingen
Ytterligare en rättshaverist som blivit villaägare, man ska aldrig basera ett köp av villa på en tidigare ägares förbrukning, även om säljaren/ mäklaren ljuger sig blå, det är sen gammalt. Men om tidigare förbrukning är livsviktigt så kan man alltid begära att ta del av säljarens tidigare räkningar, det är bara att fråga, brukar inte vara några problem. Brända huvudsäkringar är en klassiker, man ska alltid öppna elskåpet om möjlig vid en visning, har samma problem med att energikrävande saker låg på samma fas på mitt hus men det såg jag lätt på visningen och tog det i beräkning. Nä TS borde slappna av och glädja sig åt sitt arbete med att minska sin egen elförbrukning och njuta av huset.
Energideklarationen visar 17211 kWh per år för värme och varmvatten. Vilket år går inte att klargöra eftersom du klippt bilden.T TommyNe skrev:Mäklarens chef (då säljande mäklare slutat) har sagt att hon ville ta hand om detta personligen då det inte alls verkar rätt. jag får helt enkelt vänta till nästa vecka för att veta hur de ställer sig.
Det går inte manipulera fakturan på det vis som frågas i tråden (dela förbruknignen)
Även om själva förbrukningen för värme skulle vara 14000 kwh så uppgår isf hushålls el till 13000 kwh vilket är galet mycket. (vår förbrukning för hushållsel ligger på ca 700 kwh och vi jobbar hemma både jag och sambon)
såhär har de räknat i energideklarationen:
[bild]
Jag tror helt enkelt att mäklaren inte verifierat kostnaderna och gått helt på ovanstående
Hushållsel 5800 kWh.
Totalt 23 011 kWh där ved står för en stor del men säkerligen är den uppgiften medvetet felaktig av uppgiftslämnare, dvs fastighetsägaren.
Om sedan mäklaren uppgivit någonting annat i prospektet är det naturligtvis inte bra men Energideklarationen har ju troligtvis redovisats vid försäljningen av fastigheten.
Ni har en klart högre energiförbrukning innan er energieffektivisering men jag förstår inte problemet. Det kan ha varit mycket sparsamma tidigare ägare som haft 17-18 grader i inomhustemperatur. Det påverkar naturligtvis väsentligt.
Mäklaren har uppgett till TS att faktisk förbrukning varit 14000 kWh/år baserat på säljarens uppgifter.HeineA skrev:
Ytterligare en rättshaverist som blivit villaägare, man ska aldrig basera ett köp av villa på en tidigare ägares förbrukning, även om säljaren/ mäklaren ljuger sig blå, det är sen gammalt. Men om tidigare förbrukning är livsviktigt så kan man alltid begära att ta del av säljarens tidigare räkningar, det är bara att fråga, brukar inte vara några problem. Brända huvudsäkringar är en klassiker, man ska alltid öppna elskåpet om möjlig vid en visning, har samma problem med att energikrävande saker låg på samma fas på mitt hus men det såg jag lätt på visningen och tog det i beräkning. Nä TS borde slappna av och glädja sig åt sitt arbete med att minska sin egen elförbrukning och njuta av huset.
Elbolaget uppger att faktisk förbrukning varit 27000 kWh/år.
Jag håller med dig om att man ska vara försiktig med att dra slutsatser från föregående ägares förbrukning, men att kalla TS för rättshaverist för att han ifrågasätter att säljarens givit uppgifter som avviker från verkligheten med en faktor två är verkligen att vidga definitionen av rättshaverist.
Kan tycka de flesta annonserna man ser inkl energideklarationer kraftigt underskattar ett hus energiförbrukning.
Hur det sedan bör hanteras är en annan femma, men i slutändan är det bara en produkt som tas fram för att sälja huset, inte ge en rättvis bild utav dito. Ungefär lika intetsägande som en säljarbesiktning.
Hur det sedan bör hanteras är en annan femma, men i slutändan är det bara en produkt som tas fram för att sälja huset, inte ge en rättvis bild utav dito. Ungefär lika intetsägande som en säljarbesiktning.
Kolla in denna tråd, främst inlägg nr 29, inte riktigt jämförbart men kanske ett spår för att försöka klämma mäkklarn på lite deg...?
https://www.byggahus.se/forum/threa...ivning-el-ingar-inte-i-avgiften.410635/page-2
https://www.byggahus.se/forum/threa...ivning-el-ingar-inte-i-avgiften.410635/page-2
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
V Villaägarenr1 skrev:
Om det var så himla viktigt?
T.ex "Elförbrukning 45 000 kw/h"