Byggahus.se

Rimligt prisavdrag fel i beskrivning - el ingår inte i avgiften

1. R
    Husägare · Mellan Sverige · 94 inlägg

Rörmokaren84

Husägare
    Min åsikt är att du borde säkerställt uppgifterna och att säljaren kan bjuda dig på en lunch som kompensation... sen rullar livet vidare.

Skulle aldrig tro heller att värdet på bostaden förändras pga. Då el aldrig ingår.

2. Alebaleportocale
    Medlem · 124 inlägg

Alebaleportocale

Medlem
    det ingår i min brf.

• Laddar…
  3. C
    Medlem · Uppsala · 21 inlägg

Crore

Medlem
    Det enda rimliga är att diskontera värdet av all framtida elförbrukning. Om förväntade höjningar av elpriset är större än kalkylräntan kan det bli stora pengar.
    Man ska inte komma undan med falska utfästelser.

• Laddar…
  4. C
    Medlem · 17 inlägg

CeddeJ

Medlem
    Hade väldigt liknande problem. Köpte ett hus och säljaren hade ”missat” den fasta avgiften för VA samt angivit en 2 år gammal avgift för sophämtning. Efter mycket om och men förlikade vi på 3 års kostnad, var ganska missnöjd då likt dig tycker jag det borde räknas av mot boende kalkylen vilket ju blir 100,000-tals kronor...

5. S
    Medlem · 71 inlägg

Sona2012

Medlem
    Vet inte om det är vanligt, tvärt om skulle jag utgå från. Men vet åtminstone två BRF i Uppsala där Hushållsel ingick. I den ena slutade man med det ca 2000 och började även debitera vattnet enskilt för att det skulle bli upp till varje lägenhet att bära sina kostnader

6. N
    Medlem · 112 inlägg

@ndreas

Medlem
    Nu har du väl ändå inte rätt?!

I senario 1 så ingick elen i avgiften till bostadsrättsföreningen. Det tillkom alltså ingen kostnad för el abbonemang och elförbrukningen.

I senario 2 får personen betala samma avgift till bostadsrättsföreningen + el och el förbrukning.

Redigerat 23 mar 07:04
  7. N
    Medlem · 112 inlägg

@ndreas

Medlem
    Ja, men då sänktes sannolikt också den fasta avgiften till föreningen. Om de flyttade kostnaden till bostadsrättsinnehavarna men inte sänkte avgiften till föreningen så hade sannolikt föreningen rätt dålig ekonomi...

8. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 301 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Vad stod det i kontraktet? Samt, hur är det skrivet överallt. Lägg ut själva texterna.

9. S
    Medlem · 71 inlägg

Sona2012

Medlem
    Nej, ingen sänkning av föreningsavgiften, tvärtom höjning för att bekosta införsel av utrustning för att mäta vattnet separat

10. E
    Verktygstokig · Lindome · 390 inlägg

Edvuld

Verktygstokig
    Jag bodde in en BRF där elen enligt prospektet ingick. Där togs en schablonkostnad ut varje månad enligt förra årets förbrukning, sen kom det en jämkning året efter. Så tekniskt sett så ingick det, för det var inom den specificerade avgiften som stod i prospektet, men delen av avgiften var variabel.

Är det samma upplägg för dig @Nyfniken2, eller låg all el utanför avgiften?
    Jag bråkade inte om det, för mellanskillnaden var ju bara min eventuella ökade elanvändning.

• Laddar…
  11. E
    Medlem · 303 inlägg
    bästa kommentaren.. jag önskar att jag hade kunnat vara lika dryg, och samtidigt lika trevlig på samma gång. :)

• Laddar…
  12. F
    Medlem · Stockholm · 120 inlägg

fredrik1234

Medlem
    Jag tror att i de allra flesta fall så har 400kr i mån i skillnad i drifts-/månadskostnad exakt noll påverkan på marknadsvärdet (även om det inte borde vara så). Om jag var säljare hade jag nog påpekat det och sedan hänvisat till att köparen har en egen undersökningsplikt och det är ju lätt att koll med föreningen vad som ingår.

13. T
    Medlem · Sö · 2 080 inlägg

TheGame

Medlem
    Jag har bott i bostadsrätt där el ingick i avgiften.
    Det hade räknats ut vad varje typ av lägenhet drar genomsnitt.
    Men det här är länge sen, gäller säkert inte längre då folk som sagt kan sitta med bitcoin farmer och allt möjligt

14. N
    Medlem · 2 inlägg

Nyfniken2

Medlem
    Hej alla och tack för svaren. Jag publicerar resultatet om utifall någon annan skulle ha nytta eller glädje av informationen eftersom jag inte hittat någon annan tråd som specificerar något liknande.

Jag fick återkoppling genom mäklarens försäkringsbolag med en kopia på ett utlåtande från fastighetsmarknadens reklamationsnämnd från 2018. Det gällde ett ärende där månadsavgiften angivits felaktigt, men tillräckligt lika detta fall. Del av utlåtandet sade;

Vid avvikelser i periodiska avgifter har under senare tid både ARN och FRN ofta antagit att skadan ska anses uppgå till den ökade årskostnaden multiplicerad med faktorn fem. Det är, enligt nämndens mening, en huvudregel som normalt inte bör frångås.

Vi fick därmed kompensation om fem års förbrukning enligt februari-fakturan vilket vi accepterat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.