Hej!
Har precis köpt och ska koppla in vattenburen golvvärme i köket. När rörmokaren skulle plugga de elementrör som fanns och samtidigt dra fram anslutningen till den shunt som ska användas till golvvärmen så kunde vi konstatera att det rör som gick till termostaten på elementen var kallare än det rör som var i botten på elementen.
Visst ska väl det varma vattnet till elementen först gå upp till termostaten för att därefter gå genom elementet och ut längst ner? Eller är jag helt ute och cyklar :confused::confused:
Finns det nåt sätt att säkert kolla vilken cirkulationsriktning vattnet i elementsystemet har?
Jag har nere i pannrummet (eldar med ved) en cirkulationspump som snurrar och går samt en 'laddomat 21' som verkar vara rätt kopplad.
Om det nu är så att vattnet cirkulerar åt fel håll, kan man då bara vända cirkulationspumpen eller går nåt annat på tok då?
Som synes har jag ingen större koll men jag hoppas få det här :)

Du får gå ner och följa tilloppet och se vilket som är vilket...till den proppade radden...

Helt rätt att tilloppet skall vara varmare inte ute och cyklar alltså..;)

Mvh

Hur är det med shunten som styr golvvärmen, den cirkulerar väl bara vattnet i golvvärmeslingorna? Hur kritiskt är det ifall det skulle kopplas fel från elementrören in till shunten, d.v.s felaktig cirkulationsriktning in i shunten?

Det går nog inte så bra att byta rotationsriktning. Shunten skall ju blanda kallt och varmt vatten till en lagom temperatur ut på slingorna. Vänder du riktning så får du in vatten från slingorna som sen fördelas till den kalla och varma inloppsdelen, kommer inte att funka. Det skulle kunna gå att byta plats på rören mellan in- och utgående vid pannan efter cirkulationspumpen. Skulle nog funka med tvårörssystem, men kanske inte med ettrörssystem. Obs, att jag inte vet hur shunt till golvväme funkar, men det borde inte vara olikt "vanliga"shuntar som används till radiatorer.

Uppdaterar tråden :)
Installerade bergvärme i höstas och passade då på att vända cirkulationsriktningen till elementen.
Jäklar vilken skillnad det blev, nu märks det verkligen att elementen värmer som de ska.
Märkligt dock att det var fel från första början.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.