Hej!

Efter en tid som endast läsare kommer här mitt första inlägg på detta forum. Varning för en del text...

Bakgrund: Vårt radhus renoverades 2017-2018. Vi flyttade in 2020. I våras upptäckte vi att en anslutning till diskmaskinen läckt under diskhon. Detta ledde till att vi fick ta bort bänkskivan av sten samt bänkskåpen, ta bort golvet och torka. Sedan tillbaka med alltihop. För ett par dagar sedan var allt klart och det enda som återstod var att rörmokaren skulle återmontera kopplingar och diskmaskin. Efter nån timme så berättar hon att det läcker lite ur kopplingarna vilket tydligen kan hända när packningar dras mer än en gång. Men dessutom så rinner inte vattnet undan ur diskhon när man spolar. Hon menar då att avloppsanslutningen sitter för högt monterad dvs för nära vasken. Vattenlåset och böjen på avloppsslangen sitter ju under avloppsanslutningen så det är kanske inte så konstigt att det rinner trögt. Dock har vi inte haft några som helst problem med avrinningen under vårt år i huset. Det fungerade bra innan problemet med vattenläckan vilket är helt orelaterat till detta, nya, problem.
Diskho och anslutningar under bänkskåp med avloppsanslutning samt spåret för rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand justerar avloppsanslutning under köksskåp med synliga vattenlås och avloppsrör.
Skapa konto

Innan rörmokaren var här har ingen uppmärksammat oss på detta: inte besiktningsmannen, inte fuktteknikern, inte de som demonterat och återmonterat köket. Inte heller rörmokaren sa något förrän efter att allt var återmonterat och hon märkte att det läckte och inte rann undan i vasken.
Eftersom man tycker att detta är ett konstruktionsfel av avloppet kan inte försäkringsbolaget hjälpa oss. Inte heller vår bostadsrättsförening då detta är byggt av de boende innan oss och inte av föreningen.

Bakom köket finns en reglad konstruktion som döljer alla rör och elledningar. Hade man uppmärksammat problemet innan återmontage av köket hade det varit relativt enkelt att flytta ner röret till lagom höjd. Nu när det är återmonterat är det svårare och jag har sett vad firman fakturerat försäkringsbolaget för demontering/montering och det är inte ett rimligt alternativ. Här kommer ett försök att visa hur röret går bakom köksskåpen:
Köksskåp utan dörrar visar rörledning indikerad med en röd linje och stödplywood med grön linje.
Den röda linjen är då röret som ansluter vid stammen som går ner i golvet på vänster sida i bilden.. Det gröna är en plywoodskiva som som röret går igenom och som ger stöd. Sträckan är ca 190 cm och fallet är ca 20 cm.

Fråga 1: Stämmer det att avloppsanslutningen är felmonterad? Det har fungerat felfritt fram tills man demonterade och satte tillbaks.
Fråga 2: Finns det någon typ av vattenlås och anslutning som skulle göra att det ändå går att få att fungera?
Fråga 3: Hur stort måste fallet vara? Kan jag flytta ner röret 15 cm och få ett fall på 5 cm? Detta skulle kunna gå om jag sågar mig igenom bakstycket på köksskåpet som står framför stödväggen av plywood.

Tack till er som orkat läsa hela inlägget, ser mycket fram emot att få några bra råd!

/Daniel

Claes Sörmland
D dmesthlm skrev:
Fråga 1: Stämmer det att avloppsanslutningen är felmonterad? Det har fungerat felfritt fram tills man demonterade och satte tillbaks.
Ja det ser trångt ut för det där enorma vattenlåset med flexslangen.

D dmesthlm skrev:
Fråga 2: Finns det någon typ av vattenlås och anslutning som skulle göra att det ändå går att få att fungera?
Ja det borde finnas ett vattenlås med fasta rör så går att få ihop trots att det är trångt och litet höjdavstånd mellan vaskens utlopp och avloppet. Kolla Faluplasts hemsida, t ex.

D dmesthlm skrev:
Fråga 3: Hur stort måste fallet vara? Kan jag flytta ner röret 15 cm och få ett fall på 5 cm? Detta skulle kunna gå om jag sågar mig igenom bakstycket på köksskåpet som står framför stödväggen av plywood.
Fallet behöver vara ungefär 1% så fallet på ett 1,9 m långt rör kan vara så litet som 2 cm.

• Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här kanske är en start:

[länk]

Sen behövs en diskmaskinsanslutning ovanför vattenlåset till den också.
Stort tack för svaret Claes!

Eftersom jag är amatör vill jag vara övertydlig med en bild. Du menar ungefär såhär?
Två separata delar av vit VVS-rörkonstruktion och en kombinerad version som visar anslutningen för en diskmaskin.

Jag måste mäta och räkna lite. Det kanske ändå kan bli tight med diskmaskinsanslutningen, den vita anslutning från diskhon sitter rätt långt ner..
Köksskåp under diskho med vattenanslutningar, mätsticka och eluttag.
Skapa konto

Claes Sörmland
D dmesthlm skrev:
Stort tack för svaret Claes!

Eftersom jag är amatör vill jag vara övertydlig med en bild. Du menar ungefär såhär?
[bild]

Jag måste mäta och räkna lite. Det kanske ändå kan bli tight med diskmaskinsanslutningen, den vita anslutning från diskhon sitter rätt långt ner..
[bild]
Nåt åt det hållet, men jag är också amatör. Faluplast har ju muffar och mängder med olika rördelar så i princip kan alla deras delar fås att fungera med varandra. Du kan ju också byta bottenventilen (den svarta under hon) till en annan om det hjälper.

Här ett annat uppslag i de riktningen:

https://www.k-rauta.se/produkt/vattenlas-for-diskbank/7392462124619

(Om flexslangen är ett problem så går det säkert att gänga på ett annat fast rör.)

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Ja,det hade ju skapat mer marginal om bottenventilen hade en rak anslutning direkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.