Hej allihopa, det är så att vi precis borrade hål i väggen ovanför köksbänken och diskon. Totalt borrades 8 hål. 6 av dem var relativt lätta och borrades in i röd tegel med lite motstånd i några hål. De andra två hålen som sitter längst åt vänster var det ett svart väggmaterial och 1cm in tog det stop. Vänster om de två hålen låter väggen ihålig men inte där vi borrade. Vattenledningen (vad vi vet) går rakt genom väggen till andra sidan in i badrummet. Det vi nu funderar på är om det hade kunnat vara element rören som sitter där. Har någon några förslag på hur man kan göra?

Tack!

Ps. Byggnaden är från 1954 och det är våning 2/3
 
  • Två borrhål i en vägg ovanför vita köksplattor, där det vänstra hålet upplevs som stoppat av ett svart material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökshörna med diskbänk, kaklat stänkskydd och två borrhål i väggen ovanför. Vänster sida visar elementrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt utrymme under bänk med vägg, kruka, blomdekor på bräda och metallplåt. Ett rör sträcker sig horisontellt genom väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Jaha? Hittade ni något spännande som du vill berätta mer om?
 
  • Haha
whak och 2 till
  • Laddar…
K Kieran skrev:
Hej allihopa
Hej hej!
 
K Kieran skrev:
Hej allihopa, det är så att vi precis borrade hål i väggen ovanför köksbänken och diskon. Totalt borrades 8 hål. 6 av dem var relativt lätta och borrades in i röd tegel med lite motstånd i några hål. De andra två hålen som sitter längst åt vänster var det ett svart väggmaterial och 1cm in tog det stop. Vänster om de två hålen låter väggen ihålig men inte där vi borrade. Vattenledningen (vad vi vet) går rakt genom väggen till andra sidan in i badrummet. Det vi nu funderar på är om det hade kunnat vara element rören som sitter där. Har någon några förslag på hur man kan göra?

Tack!

Ps. Byggnaden är från 1954 och det är våning 2/3
Göra för att …?
Ta reda på vad det svarta var? Fästa upp något? Ta sig ur ett beroende av att borra i köket? Få ner hela väggen? Plugga och dölja hålen? Laga ett vattenrör?
 
H HJ-C skrev:
Göra för att …?
Ta reda på vad det svarta var? Fästa upp något? Ta sig ur ett beroende av att borra i köket? Få ner hela väggen? Plugga och dölja hålen? Laga ett vattenrör?
Vi borrade hålen för att sätta up en hylla
 
Jag gissar det är er shackt där vattenledningar,avlopp och värmledningar går.

De brukar vara klädda med en svart papp runt rören i 60-tals flerfamiljshus

Man kan få en hint om man går ner i källaren och kikar i taket vart rören går.
 
K Knight skrev:
Jag gissar det är er shackt där vattenledningar,avlopp och värmlänningar går.

De brukar vara klädda med en svart papp runt rören i 60-tals flerfamiljshus
Tack för svaret, det är dock väggen, alltså betongen som är svart som pulveriseras när man borrar, men bara just där, annars är det röd tegel
 
Det är omöjligt att veta vad det är, vi kan bara göra mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Nu är det ofta tjockt gods i rören i äldre hus, om det nu är det ni stött på, så risken för eventuella skador är mindre än om det vore moderna rör/slangar givet att ni slutade borra när dettog stopp.

Med det sagt är det omöjligt att veta med mindre än att frilägga och se vad ni stött på.
 
  • Gilla
Kieran
  • Laddar…
Kom ni bara in 1 cm är det ju en smal sak att knacka bort lite puts för att se vad ni stötte på. Det kan vara allt från ledningar till nån sten ifall man behövt fylla ut med något. Annars går det inte att förskjuta skruvhålen (ifall hyllan tillåter det)?
 
  • Gilla
Kieran
  • Laddar…
Det svarta kan vara en slaggstensplatta. De har ibland stenar som ballast och då tar det tvärstopp om man inte har en bra borrhammare.

När är huset byggt?
 
Z ZipLock skrev:
Det svarta kan vara en slaggstensplatta. De har ibland stenar som ballast och då tar det tvärstopp om man inte har en bra borrhammare.

När är huset byggt?
Tack, huset är från 1954.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.