Hej allihopa, det är så att vi precis borrade hål i väggen ovanför köksbänken och diskon. Totalt borrades 8 hål. 6 av dem var relativt lätta och borrades in i röd tegel med lite motstånd i några hål. De andra två hålen som sitter längst åt vänster var det ett svart väggmaterial och 1cm in tog det stop. Vänster om de två hålen låter väggen ihålig men inte där vi borrade. Vattenledningen (vad vi vet) går rakt genom väggen till andra sidan in i badrummet. Det vi nu funderar på är om det hade kunnat vara element rören som sitter där. Har någon några förslag på hur man kan göra?
Tack!
Ps. Byggnaden är från 1954 och det är våning 2/3
Tack!
Ps. Byggnaden är från 1954 och det är våning 2/3
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 641 inlägg
Göra för att …?K Kieran skrev:Hej allihopa, det är så att vi precis borrade hål i väggen ovanför köksbänken och diskon. Totalt borrades 8 hål. 6 av dem var relativt lätta och borrades in i röd tegel med lite motstånd i några hål. De andra två hålen som sitter längst åt vänster var det ett svart väggmaterial och 1cm in tog det stop. Vänster om de två hålen låter väggen ihålig men inte där vi borrade. Vattenledningen (vad vi vet) går rakt genom väggen till andra sidan in i badrummet. Det vi nu funderar på är om det hade kunnat vara element rören som sitter där. Har någon några förslag på hur man kan göra?
Tack!
Ps. Byggnaden är från 1954 och det är våning 2/3
Ta reda på vad det svarta var? Fästa upp något? Ta sig ur ett beroende av att borra i köket? Få ner hela väggen? Plugga och dölja hålen? Laga ett vattenrör?
Jag gissar det är er shackt där vattenledningar,avlopp och värmledningar går.
De brukar vara klädda med en svart papp runt rören i 60-tals flerfamiljshus
Man kan få en hint om man går ner i källaren och kikar i taket vart rören går.
De brukar vara klädda med en svart papp runt rören i 60-tals flerfamiljshus
Man kan få en hint om man går ner i källaren och kikar i taket vart rören går.
Tack för svaret, det är dock väggen, alltså betongen som är svart som pulveriseras när man borrar, men bara just där, annars är det röd tegelK Knight skrev:
Det är omöjligt att veta vad det är, vi kan bara göra mer eller mindre kvalificerade gissningar.
Nu är det ofta tjockt gods i rören i äldre hus, om det nu är det ni stött på, så risken för eventuella skador är mindre än om det vore moderna rör/slangar givet att ni slutade borra när dettog stopp.
Med det sagt är det omöjligt att veta med mindre än att frilägga och se vad ni stött på.
Nu är det ofta tjockt gods i rören i äldre hus, om det nu är det ni stött på, så risken för eventuella skador är mindre än om det vore moderna rör/slangar givet att ni slutade borra när dettog stopp.
Med det sagt är det omöjligt att veta med mindre än att frilägga och se vad ni stött på.
Kom ni bara in 1 cm är det ju en smal sak att knacka bort lite puts för att se vad ni stötte på. Det kan vara allt från ledningar till nån sten ifall man behövt fylla ut med något. Annars går det inte att förskjuta skruvhålen (ifall hyllan tillåter det)?
Klicka här för att svara


