2 405 läst · 12 svar
2k läst
12 svar
Felaktig användning av elprodukt vanligast orsak till brand
På konsumentens sida
· 3 251 inlägg
Vanligt med bränder i äldre hus och vid felaktigt användning av elprodukter.
Du kan läsa artikeln här: Felaktig användning av elprodukt vanligast orsak till brand
Du kan läsa artikeln här: Felaktig användning av elprodukt vanligast orsak till brand
Då jag haft två elbränder i mitt hus byggt -89 så har jag ett bra underlag för att säga att huvudorsaken är dålig kontakt i elinstallationerna. Ena gången var det flatstiftskontakter i min elpanna som överhettade pga dålig kontakt (enligt servicemannen så var det tydligen ett vanligt problem). Den andra gången så hade vibrationer (elcentralen är i tvättstugan) fått en av skruvarna till jordfelsbrytaren att ralla upp. Detta trots att jag efterdragit dessa skruvar några år efter inflyttning i huset.
Om jag skall rekommendera en enskild åtgärd för att minska brandrisken så är det att man ser till att det är bra kontakt för alla större strömförbrukare i huset, särskilt där man inte själv är närvarande hela tiden (spisen är ju ett exempel på där man ofta övervakar utrustningen). Anslut inga nya större strömförbrukare till befintlig elinstallation utan att kontrollera den anslutningen, man bör gärna dra fram dedicerade ledningar för dessa.
Sedan så skall man naturligtvis inte använda billigt skräp från Asien om man inte har bra koll på att det är bra designad utrustning (vilket det faktiskt ofta är, men hur många kan avgöra det?). Och använd inte tidreläer, radiokontrollerade strömbrytare mm till större strömförbrukare om du inte har marginal mellan tillåten ström och verklig strömförbrukning. De små metallblecken i denna typ av utrustning är många gånger inte av någon högre kvalitet.
Slutligen så bör man göra en översyn av hela elinstallationen när man köper ett hus. Man har ingen aning om vad tidigare ägare har gjort. Är man kompetent nog att göra det själv så är nog det bra, men de flesta saknar den kompetensen! Jag har hittat en del skit i mitt hus, skit som är gjord av elinstallatören som gjorde installationen när huset byggdes.
Om jag skall rekommendera en enskild åtgärd för att minska brandrisken så är det att man ser till att det är bra kontakt för alla större strömförbrukare i huset, särskilt där man inte själv är närvarande hela tiden (spisen är ju ett exempel på där man ofta övervakar utrustningen). Anslut inga nya större strömförbrukare till befintlig elinstallation utan att kontrollera den anslutningen, man bör gärna dra fram dedicerade ledningar för dessa.
Sedan så skall man naturligtvis inte använda billigt skräp från Asien om man inte har bra koll på att det är bra designad utrustning (vilket det faktiskt ofta är, men hur många kan avgöra det?). Och använd inte tidreläer, radiokontrollerade strömbrytare mm till större strömförbrukare om du inte har marginal mellan tillåten ström och verklig strömförbrukning. De små metallblecken i denna typ av utrustning är många gånger inte av någon högre kvalitet.
Slutligen så bör man göra en översyn av hela elinstallationen när man köper ett hus. Man har ingen aning om vad tidigare ägare har gjort. Är man kompetent nog att göra det själv så är nog det bra, men de flesta saknar den kompetensen! Jag har hittat en del skit i mitt hus, skit som är gjord av elinstallatören som gjorde installationen när huset byggdes.
Spännande. Det vore ännu mer spännande att få de faktiska siffrorna från ESV. Gärna med någon form av bedömning om det är hempulat det som brinner.
Här är pressmeddelandet från ESV och här är delrapporten som släppts. Pressmedelandet är rätt intetsägande. Det konstaterar att elanläggningens ålder verkar vara relaterad till brandrisken och att 30% av elanläggningarna innehåller hempul. Intressant nog är detta påstående egentligen helt fristående men man vill nog gärna få folk att koppla det till elbränderna. Ingenstans nämns om det är hempulen som brinner.
Återkommer när jag har läst hela rapporten. Skummade snabbt och konstaterade att man åtminstone inte direkt verkar beskylla hempulet för bränderna.
Här är pressmeddelandet från ESV och här är delrapporten som släppts. Pressmedelandet är rätt intetsägande. Det konstaterar att elanläggningens ålder verkar vara relaterad till brandrisken och att 30% av elanläggningarna innehåller hempul. Intressant nog är detta påstående egentligen helt fristående men man vill nog gärna få folk att koppla det till elbränderna. Ingenstans nämns om det är hempulen som brinner.
Återkommer när jag har läst hela rapporten. Skummade snabbt och konstaterade att man åtminstone inte direkt verkar beskylla hempulet för bränderna.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 243 inlägg
Har skummat rapporten så långt. Notabelt att elcentralsbränderna till stor del verkar bero på att inkommande el är dålig. Dvs, det är knappast hemmapul som ligger bakom det. (figur 20, s. 33) Vanligaste orsaken där är dock "elkabel", men jag kan inte utläsa om det betyder gruppledning specifikt, eller om matning osv. kan vara inbegripen där. (Kan tänka mig att "kabel" rapporteras oavsett).
När det kommer till fast installerad apparatur så leder lysrörsarmaturer stort, följt av element och köksfläkt. Men jag kan inte (iaf på rak arm) utläsa om det är elfel i köksfläkten som startat branden. Det är ju vanligt att köksfläktar brinner, pga ansamlat fett, pga att det tar eld på spisen. Och det är ju knappast elrelaterat. (tabell 3, s. 34).
Vad gäller produkter så leder tvättmaskiner stort, följt av torktumlare (sedan kyl/frys). Batteriladdaren, som varnas för, kommer långt ner, men ökar starkt de senaste åren. (tabell 4, s. 36 och fig 26, s. 38)
När det kommer till fast installerad apparatur så leder lysrörsarmaturer stort, följt av element och köksfläkt. Men jag kan inte (iaf på rak arm) utläsa om det är elfel i köksfläkten som startat branden. Det är ju vanligt att köksfläktar brinner, pga ansamlat fett, pga att det tar eld på spisen. Och det är ju knappast elrelaterat. (tabell 3, s. 34).
Vad gäller produkter så leder tvättmaskiner stort, följt av torktumlare (sedan kyl/frys). Batteriladdaren, som varnas för, kommer långt ner, men ökar starkt de senaste åren. (tabell 4, s. 36 och fig 26, s. 38)
Grundstött
· Halland
· 28 354 inlägg
Billiga skitprodukter?pacman42 skrev:
Se här vad Biltema har behövt återkalla:
https://www.biltema.se/kundservice/produktinformation/aterkallelser/
Den här var det som höll på att bränna ner vårt två år gamla hus (vilket jag skrivit om):
https://www.biltema.se/kundservice/...kallelse-av-handdukstorkar-44-111-och-44-218/
Det är ofta samma skitprodukter I varuhusen i Kina som på Classe, Biltema och Kjell i Sverige. Man måste veta hur de ser ut invändigt, jag letar alltid upp bilder på elektroniken om de går att finna. Oftast lättare att hitta för kinaprodukter så det blir många gånger dessa ändå...

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 550 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 550 inlägg
Den torken hade jag i mååånga år , fick höra om återkallande så jag var in på biltema å fick den utbyttKnockOnWood skrev:
Kanon efter +10 år, måste säga att biltema sköter sig bra
Grundstött
· Halland
· 28 354 inlägg
Du hade bättre tur än jag, men jag kom dock rätt lindrigt undan:hsd skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/elektrisk-handdukstork-brand-varning.195763/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Felaktigt enskilt avlopp.
Juridik -
Varför måste elproduktion och elkonsumtion alltid vara lika?
El -
Electrolux diskmaskin smäller i rören vid användning (bifogat video)
Vitvaror -
Ändrad användning ladugårdsbyggnad
Utbyggnad och tillbyggnad -
Felaktig användning av LK pal (alu-pex) med väggbockstöd?
Badrum