useless useless skrev:
Bygger man nytt så är man väl medveten om att man måste ha ventilation och gör hålen innan man sätter plasten.
Hur ofta görs det som du säger? Jag skulle tippa på aldrig. Tar för lång tid.

Tomture61
Om plasten fortfarande är åtkomlig , skär hålet mindre än röret.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Tror vi kan träta ihjäl oss ang vad diffplasten gör för jobb !
Min personliga åsikt är att den stoppar fukt + luft utifrån .
Tror att en byggnad med mekanisk ventilation skulle bli dyr att värma upp på vintern utan plast på insidan.
Finns dom som bygger utan plast också , men då är ytterväggar täta + att väggen kan släppa ifrån/absorbera fukt

Vinddukens uppgift i en byggnad är att släppa igenom luft / vattenånga , men inte vatten !
(det är fullt med små hål i en vindduk)
Oavsett du har ångspärr eller ångbroms så släpper den ej igenom luften. Sedan har ångspärr (plast) också funktionen att stoppa fuktvandring. De flesta hus har ngn form av övertryck eller åtminstone neutralt tryck. De stoppar således luft och om man har spärr även fukt att gå ut till isloeringen och UR huset. Har du riktigt tjock jävla isolering som inte tycker om fukt så vill du inte ha in den i väggen. Inget annat oavsett vad du tror. Det handlar inte om tro utan byggteknik.

Så du menar att när man bygger ett "vanligt" hus har plasten en annan uppgift ?
Det håller jag med om att det har den inte. Plasten har samma uppgift.
Det är bara det att i ett lågenerhus är det tillåtet att slarva hälften så mycket med tätningen av plasten jämfört med ett vanligt hus. Dock krävs endast provtryckning av lågenergihus vad jag förstått (har ej läst själv). Det innebär naturligtvis i praktiken att skillnaden är högre än en faktor två många gånger.

Om plasten fortfarande är åtkomlig , skär hålet mindre än röret.
Det är det korrekta. Alla håltagningar görs och tätas innan man slänger upp innerväggarna.
Måste man göra hål efteråt ska man egentligen ta upp ett hål i gipset större än det önskade hålet så att man kan komma åt och täta genomföringen, sedan lägga tillbaka gipsbiten och spackla.

Tomture61
Är det ngn som har hört ordet TERMODYNAMIK !

Utan detta fenomen skulle vi inte ha ngt väder på detta klot vi bor på.
Alla , stora som små utrymmen har detta fenomen , termodynamik.

Om vi antar ett hus/bostad av äldre snitt , med vedeldad uppvärmning mitt i husets enda rum , köket , väggarna/taket är otäta , vart tar värmen vägen , uppåt , vad ersätter den varma luften ,kall luft utifrån och mest i nederkant av rummet , men sker överallt i otätheter (väggar,golv)

Om vi antar ett modernt hus av idag , med värmen i golvet eller på väggar.
Vi har lärt oss att värme kan försvinna bla, genom otäthet , så då tätar vi , fönster-dörrar-väggar mm. Nu får vi nya problem med fukt på fel ställen och dålig luft.
Vad gör man då , ventilation , mekanisk ventilation är allra vanligast idag.

Med mekanisk ventilation eftersträvar man ett litet undertryck i bostaden , vad gör ett undertryck i bostaden + termodynamik , det kanske transporterar vattenånga utåt , säger många här!

I verkligheten , utan ett helt tätt skal skulle den varma fuktiga luften vilja byta plats med den kalla luften , som befinner sig utanför det uppvärmda rummet (vi antar det är vinter)

Den uppvärmda luften innehåller bla vattenånga också . För att kontrollera detta fenomen stoppar man in ngt som är tätare än tex byggskivor.
Byggskivor på träreglat kommer att vara tätare än ett timmerhus , men inte helt tätt.
Så in med diffusionsplast i väggar-golv-tak , denna plast stoppar bla fukt åt alla håll
men även luft , åt alla håll . Ju tätare desto bättre ekonomi för byggnaden.

Nu kommer en del säga , men byggskivor tätar jätte bra men transporterar fukt , så in med plast !
Jag hävdar att en ytterväg-tak-golv utan plast läcker luft , blir inte 100% tätt.
(+ att det finns slarviga/stressade snickare)
Om man tittar på TS bilder med värmekameran så ser man detta fenomen , inte enbart att hörnet oftast bidrar med sämre isolering , utan bevisligen (bilder) var det otätt.På sämsta stället också , i en skarv mellan 2 byggskivor. Vad händer tex vid ett eluttag/strömbrytare i en yttervägg med tex installations skikt , är det tätt där ?
Utan plasten i ytterväggar skulle det bli extra ventilationsventiler.

Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det finns produkter för detta också:
[länk]
[bild]
Japp! Men just den där är väl ett bra exempel på att man först måste göra ett större hål i gipset för att kunna montera genomföringen korrekt. ;)

martin43 martin43 skrev:
Japp! Men just den där är väl ett bra exempel på att man först måste göra ett större hål i gipset för att kunna montera genomföringen korrekt. ;)
Eller så läser man ritningen och monterar den innan gipset... Men det kanske inte går till så på byggena i dag?

useless useless skrev:
Eller så läser man ritningen och monterar den innan gipset... Men det kanske inte går till så på byggena i dag?
Jag citerar mig själv "Det är det korrekta. Alla håltagningar görs och tätas innan man slänger upp innerväggarna.
Måste man göra hål efteråt ska man egentligen ta upp ett hål i gipset större än det önskade hålet
så att man kan komma åt och täta genomföringen, sedan lägga tillbaka gipsbiten och spackla."

Hemmakatten
Nu har nog alla fått reda på hur man på olika sätt kan göra hål genom diffusionsspärren. Fortsätt gärna ge råd till TS hur han ska täta de hål som finns. /moderator

Som ett svar till TS ang dolda fel
[länk]
Tack för länken. Det finns ett "problem" där. Det står att felet kan bara dolt om det hade påverkat köpeskillingen om felet varit känt vid köpet. I 102 fall av 100 bjuder ju folk som tokiga även om huset håller på ramla isär fullständigt.

Det innebär i praktiken att i populära områden finns inga dolda fel. Vårt hus ligger i ett jättepopulärt område där folk bjuder som galna så länge huset är lagom smakfullt. Om det i prospektet stått att "huset har bristfälligt utförda skarvar i ångspärren lite här och där vilket kostar 3000kWh per år extra i värme, innebär lite sämre komfort (drag på vissa ställen och sämre luftombyte i några sovrum) och det går ej att konvertera till FTX i framtiden utan mögelrisk eller stora ingrepp" hade det säkert kostat lika mycket ändå även om nån "fegis" hade hoppat av lite tidigare. Okej om denna fegis hade varit näst högsta budet, då hade vi sparat en bil.

• Gilla
sweeede
  • Laddar…
Man behöver inte alltid bry sig om biten med prisskillnad. Ersättning blir kostnaden att åtgärda felet samt återställande. Det är det allra vanligaste. Men det finns ett fall där felet var dolt men kostnaden så låg att köparen fick ändå ingen ersättning .Men jag har för mig att kostnaden var runt 30000:-
Och det skulle inte påverkat värdet på huset.
Å andra sidan att processa om ett fel värt där ikring skulle inte jag göra.
Kostar det 100000:- att åtgärda och det skulle vara dolt fel så skulle du få dessa. Väldigt förenklat. Med andra ord bry dig inte värde om felet vore känt.

martin43 martin43 skrev:
Har en enkel (dålig) värmekamera och såg att det var kallare i detta hörn än övriga. Ska ändå måla om väggen så öppnade upp och kollade. IR-bilden är tagen innan jag öppnade väggen.
[bild]
[bild] [media]

Detta är ett solklart byggfel, men inget att bråka om just detta hörn. Funderar dock på övriga ställen där värmekameran indikerar att det förmodligen är samma fel (fem-sex ställen, bla längs en vägg/golv)? Vad göra?

Huset är byggt 2006 och vi köpte det 2014 mitt i sommaren. Borde jag gjort en professionell tryckprovning med termografering när vi flyttade in (januari)?
martin43 martin43 skrev:
Tack för länken. Det finns ett "problem" där. Det står att felet kan bara dolt om det hade påverkat köpeskillingen om felet varit känt vid köpet. I 102 fall av 100 bjuder ju folk som tokiga även om huset håller på ramla isär fullständigt.

Det innebär i praktiken att i populära områden finns inga dolda fel. Vårt hus ligger i ett jättepopulärt område där folk bjuder som galna så länge huset är lagom smakfullt. Om det i prospektet stått att "huset har bristfälligt utförda skarvar i ångspärren lite här och där vilket kostar 3000kWh per år extra i värme, innebär lite sämre komfort (drag på vissa ställen och sämre luftombyte i några sovrum) och det går ej att konvertera till FTX i framtiden utan mögelrisk eller stora ingrepp" hade det säkert kostat lika mycket ändå även om nån "fegis" hade hoppat av lite tidigare. Okej om denna fegis hade varit näst högsta budet, då hade vi sparat en bil.
martin43 martin43 skrev:
Har en enkel (dålig) värmekamera och såg att det var kallare i detta hörn än övriga. Ska ändå måla om väggen så öppnade upp och kollade. IR-bilden är tagen innan jag öppnade väggen.
[bild]
[bild] [media]

Detta är ett solklart byggfel, men inget att bråka om just detta hörn. Funderar dock på övriga ställen där värmekameran indikerar att det förmodligen är samma fel (fem-sex ställen, bla längs en vägg/golv)? Vad göra?

Huset är byggt 2006 och vi köpte det 2014 mitt i sommaren. Borde jag gjort en professionell tryckprovning med termografering när vi flyttade in (januari)?
Tack för inlägg! Lite gammalt nu, kanske finns ny erfarenhet? Har liknande erfarenheter.
Inget ftx system men ser ändå problem med fuktvandring genom otejpad folie som orsakar rörelser i träkonstruktioner. Frågan är relevant. Vad göra åt otejpad diffspärr?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.