caroline2014 skrev:
En kanske dum fråga; hur skapar man fall ifrån huset ut mot en plan gräsmatta?
Det förutsätter att gräsmattans nivå är lägre än nivån invid huset. Ett vanligt problem är att gräsmattan höjer sig efter en massa års klippande och ligger högre än högsta nivån inne vid huset. Då får man antingen lägga en ytdränering invid gräsmattans kant väldigt ytligt och leda bort vattnet via den eller schakta bort ett lager på gräsmattan och så en ny gräsmatta på en lägre nivå.

Men ofta kommer det inte mer regn än att det vatten som leds mot gräsmattans kant tas om hand ner i jorden och in i gräsmattan.

• Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Det jag menade med singel är att en del lägger singel direkt mot listen så att regnvattnet får fritt spelrum ner i dräneringen.
För att få till lutet får man antingen sänka gräsmattan eller höja nivån vid huset.
Just frånlutet är nog det absolut VIKTIGASTE när det gäller att hålla en källare torr.
Fredrik

• Gilla
caroline2014
  • Laddar…
lite dominoeffekten här känner jag. Började med en källarrenovering - föll över i en dränering o nu borde vi schakta bort topplager på typ 600 kvm gräsmatta....
tack för bra svar i alla fall!

Jag gissar att det enklaste är att höja nivån några cm mot huset och sedan "slänta" ut en meter eller så.
Jag gissar på att 5 cm höjning vid sockeln räcker för att få till ett fall som är bra nog.
Fredrik

• Gilla
caroline2014
  • Laddar…
caroline2014 skrev:
lite dominoeffekten här känner jag. Började med en källarrenovering - föll över i en dränering o nu borde vi schakta bort topplager på typ 600 kvm gräsmatta....
tack för bra svar i alla fall!
Riktigt så illa är det nog inte ;)

• Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Fredrik Å skrev:
Även om gamla källare alltid är fuktiga borde det inte bli fuktigt nästan en meter upp på väggen.
Fukten brukar visa sig de nedersta 10-20 cm av väggen.
Fredrik
Tyvärr kan det bli fuktigt så högt upp. Det kan faktiskt hända i gamla hus. Jag har haft fuktskador högt upp på vägg av orsaken som oceanis skrev om i pkt 3.
Har "cementfattig " betong med stenbumlingar i samt hade skador i asfaltsikt på utsidan under mark.

Dock har jag ingen isolerskiva på min yttre vägg så jag vet inte om man ska förvänta sej att skivan bör räcka som fuktstopp?

Själv målade jag på med ny asfalt och återfyllde med jord och det har verkligen hjälpt. Inga nya saltutfällningar eller färgbubblor.
gaia

Exakt detta är ett av problemen med Isodrän i en gammal grundmur som man helt enligt anvisningarna har slipat bort all tjära ifrån. Om grundmuren har sprickbildningar eller bara är allmänt dålig i sin konstruktion, som alla grundmurar är från den tiden, så riskerar man att få fritt vatten att leta sig in i konstruktionen med fuktskador som följd på insidan.

Där skulle jag vilja påstå att en platonmatta är ett bättre val men detta förfäktas ju ofta av leverantörerna av isodrän eller liknande skivor,

FredrikÅ har iofs rätt i att det många gånger uppkommer skador nertill på väggarna i gamla hus men detta beror då nästan alltid på en helt annan sak, nämligen kapillärt transporterat vatten underifrån grundsulan som ligger direkt på leran, vilket var gängse praxis på den tiden.
Så beroende på skadornas placering och utseende brukar man kunna lista ut varför dom uppstått.

Det är tyvärr bara en del av problemen i gamla källare man kan lösa med dränering och olika typer av skivor, ofta handlar det om att minska problemen men inte att ta bort dom helt och hållet. Sen måste även insidan fungera med rätt färg etc.

Känns som att man kan sammanfatta det hela med att en gammal källare bör inte omvandlas till vanlig boyta med förväntningar att det ska bli 100% torrt o problemfritt;)
Får väl lägga ribban på rimlig nivå o hoppas på det bästa.

• Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Du slog nog huvudet på spiken.
Fredrik

Hej!
Nu snart ett år senare är hela dräneringen omgjord och trädgården är återställd. Ville bara dela med mig av slutet på denna resan.

Det var som vi trodde, hela dräneringen var helt felgjord. Isodränskivorna täckte inte hela grundmuren, röret låg högre än grundmuren, inget singel runt röret, alla återfyllnadsmassor var smacklera med mera med mera. Alltså ett riktigt amatörjobb.

Denna resan har varit extremt påfrestande och just nu är vi i slutspelet med förra ägarens försäkringsbolag, som har erkänt det som dolt fel och är villiga att nästan ersätta allt. Vi kommer i slutändan ha gjort en förlust på ca 80 000, men det känns skönt att veta att källaren och huset är säkrat igen!

Se bilder nedan på hur en dränering INTE ska se ut!

2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3.PNG
Skapa konto

4.PNG
Skapa konto

5.PNG
Skapa konto

Capture.PNG
Skapa konto

Ha en trevlig jul!

• Gilla
namor
  • Laddar…
Tack för uppdateringen! Det är allt för sällan som det uppdateras med hur det gick!

God Jul!

/N

Hej
Skönt att det har löst sig.
Just det där med att duken sitter mellan vägg och list är nog korrekt.
När jag läste så ska det sitta en remsa på 30-35 cm som ska hänga över skivan ovanifrån .Detta för om duken som ligger utanpå skivorna sätter sig så ska inte skivan vara bar.
Fredrik

Men hur gör man om man ska ha stenläggning? Sticker isodrän och plastlist upp ovanför? Jag tycker kanske inte just det faktum att isodränen låg under stenar var fel. Det verkade vara genomtänkt. Om dessutom fallet på marken är från huset lär det inte bli någon fukt som påverkar direkt där uppe.

Möjligtvis kan man kalla det en featurebalansering där man får välja en ful lösning kontra en med liiiite mindre isolering.

Hej!
I ett hus från 1927 är grundmuren sällan så fin som på nya hus. Stora stenar användes som extra fyllning för att spara cement på den tiden, med andra ord så är grundmuren inte så slät och tät. Det största felet var att röret låg högre än husgrunden och att isodrän skivorna inte täckte hela grundmuren under jord... Duken var inte det vikigaste...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.