Hej!
Vi flyttade in i vårt hus för drygt 3 år sedan, det är byggt 1927 och ligger i Malmö. Förra ägaren dränerade huset med hjälp av en firma som heter Bygg Mark Sverige Entreprenader AB
http://www.ratsit.se/5567783914-Bygg_Mark_Sverige_Entreprenader_AB.
Vid lite googlande upptäckte jag att företaget har varit anmält till ARN 2 gånger och har fått flera dåliga recensioner på http://www.reco.se/bygg-mark-entreprenader-sverige-ab.
Då vi köpte huset som nydränerat antog vi att allt var ok, men nu har det börjat uppstå problem. Källarväggen på nordsidan av huset har extremt hög fukthalt, putsen börjar släppa och vi har fått mögelpåväxt på en vägg. Nu har vi grävt upp på alla sidor av huset för att inspektera Isodrän.
Det visar sig att dräneringen sitter alldeles för långt ner, där det är som värst sitter den nästan 80 centimeter under markytan, vilket gjort att vattnet rinner bakom dräneringsskivan.
Har ni sett sånt här innan? Ska skivorna och den gula skyddslisten sitta så här lågt? Isodrän skriver 20-30 mm! Dessutom är det inte tätat mellan den gula listen och väggen.
Tror ni att detta kommer att räknas som dolt fel? Vi har anlitat in byggnadsingenjör som gör en rapport där det framgår att fuktigheten i väggarna är på tok för hög på flera ställen...
Tacksam för era svar!
Mvh Jonatan
Vi flyttade in i vårt hus för drygt 3 år sedan, det är byggt 1927 och ligger i Malmö. Förra ägaren dränerade huset med hjälp av en firma som heter Bygg Mark Sverige Entreprenader AB
http://www.ratsit.se/5567783914-Bygg_Mark_Sverige_Entreprenader_AB.
Vid lite googlande upptäckte jag att företaget har varit anmält till ARN 2 gånger och har fått flera dåliga recensioner på http://www.reco.se/bygg-mark-entreprenader-sverige-ab.
Då vi köpte huset som nydränerat antog vi att allt var ok, men nu har det börjat uppstå problem. Källarväggen på nordsidan av huset har extremt hög fukthalt, putsen börjar släppa och vi har fått mögelpåväxt på en vägg. Nu har vi grävt upp på alla sidor av huset för att inspektera Isodrän.
Det visar sig att dräneringen sitter alldeles för långt ner, där det är som värst sitter den nästan 80 centimeter under markytan, vilket gjort att vattnet rinner bakom dräneringsskivan.
Har ni sett sånt här innan? Ska skivorna och den gula skyddslisten sitta så här lågt? Isodrän skriver 20-30 mm! Dessutom är det inte tätat mellan den gula listen och väggen.
Tror ni att detta kommer att räknas som dolt fel? Vi har anlitat in byggnadsingenjör som gör en rapport där det framgår att fuktigheten i väggarna är på tok för hög på flera ställen...
Tacksam för era svar!
Mvh Jonatan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det du visar på bilden är inte orsaken till dina problem. På bilderna sitter ju skivorna 150 mm ner och och har antagligen lagts så för att kunna lägga byasten på marken kring huset. Annars hade du haft den gula listen synlig.
Kantlisten skall vara tätad men jag tror ju inte att det är problemet till dina fuktskador på insidan. Stenbeläggningen skall ligga med fall ut från huset och isodränskivorna sitter där för att ta kapillärt transporterat vatten från jorden in mot husväggen och tillika ge en viss isolering. Dräneringen som är nylagd nere i jorden skall ta eventuellt grundvatten och har egentligen inget med uppifrån kommande vatten att göra.
Har du inga bilder på problemet från insidan för där brukar det vara lättare att bilda sig en uppfattning om varifrån problemet kommer.
Ett hus i Skåne byggt 1927 har med största sannolikhet en grundsula som det sen är gjutit alternativt murat en grund på. På den tiden la man grundsulan direkt på leran på samma sätt som man sen gjöt golvet direkt på leran. Detta gör att du alltid får kapillärt transporterat vatten upp i väggen från grundsulan som i många fall ger putsskador och framför allt om man målat med en tät icke diffusionsöppen färg.
Kantlisten skall vara tätad men jag tror ju inte att det är problemet till dina fuktskador på insidan. Stenbeläggningen skall ligga med fall ut från huset och isodränskivorna sitter där för att ta kapillärt transporterat vatten från jorden in mot husväggen och tillika ge en viss isolering. Dräneringen som är nylagd nere i jorden skall ta eventuellt grundvatten och har egentligen inget med uppifrån kommande vatten att göra.
Har du inga bilder på problemet från insidan för där brukar det vara lättare att bilda sig en uppfattning om varifrån problemet kommer.
Ett hus i Skåne byggt 1927 har med största sannolikhet en grundsula som det sen är gjutit alternativt murat en grund på. På den tiden la man grundsulan direkt på leran på samma sätt som man sen gjöt golvet direkt på leran. Detta gör att du alltid får kapillärt transporterat vatten upp i väggen från grundsulan som i många fall ger putsskador och framför allt om man målat med en tät icke diffusionsöppen färg.
Redigerat:
Puh, som skåning (fast boende på lerjord i Stockholm) och precis mitt i dräneringen får jag lite ångest...
Stämmer ju som oceanis säger att gula listen ska ligga en bit ner o ska ju vara tätad mot fasad men det verkar vara vatten som kryper på från annat håll om det ger så stora skador som du beskriver.
Mögelpåväxt - vilken typ av färg är väggarna målad med kan man ju undra? o hur är det med ventilationen generellt i källaren?
Vi har precis öppnat upp det inre källargolvet och fann att ca 35 cm ner står det vatten under hela källaren. Bara att börja dränera o pumpa bort vatten. Hoppas på gott/torrt resultat. Har du någon skabbigare del, typ pannrum, eller så som du kan testa att bila ner dig en bit så skulle jag nog välja det för att kolla läget, såvida inte en fackman kommer på bättre tankar.
Lycka till!
Stämmer ju som oceanis säger att gula listen ska ligga en bit ner o ska ju vara tätad mot fasad men det verkar vara vatten som kryper på från annat håll om det ger så stora skador som du beskriver.
Mögelpåväxt - vilken typ av färg är väggarna målad med kan man ju undra? o hur är det med ventilationen generellt i källaren?
Vi har precis öppnat upp det inre källargolvet och fann att ca 35 cm ner står det vatten under hela källaren. Bara att börja dränera o pumpa bort vatten. Hoppas på gott/torrt resultat. Har du någon skabbigare del, typ pannrum, eller så som du kan testa att bila ner dig en bit så skulle jag nog välja det för att kolla läget, såvida inte en fackman kommer på bättre tankar.
Lycka till!
Kanske lite OffTopic men att kolla på reco och se omdömen är inte ett bra sätt att analysera ett företag på! Jag tänker som såhär, har företaget jag söker på något på reco, säg 2 - 3 negativa kommentarer och företaget har funnits i 10 år eller mer så tolkar jag det som att det är positivt, för det är dom missnöjda kunderna som skriver!
Jag antar att du menar isoleringsskivorna och inte dräneringen för dräneringen ska ligga under golvnivå i källaren. Givet detta så är 80 cm under marknivå inte enligt monteringsanvisningen, men jag tror inte det är den största orsaken till problemet. Som skrivits tidigare så är det viktigaste att avleda ytvattnet från huset.Gronkvist skrev:et visar sig att dräneringen sitter alldeles för långt ner, där det är som värst sitter den nästan 80 centimeter under markytan, vilket gjort att vattnet rinner bakom dräneringsskivan.
På pappret står det kanske 20-30 mm, i verkligheten blir det annorlunda och det spelar ingen praktisk betydelse så länge det inte är extremer (80 cm är dock klart avvikande. I ditt fall måste täcklisten självfallet vara under stenbeläggningen, annars hade man fått klyva stenen på höjden och lägga den direkt på täcklisten. Det håller den inte för och du hade istället klagat på att innersta stenraden inte var lagd ordentligt. Pest eller kolera....
Som skrivits tidigare så är det viktigaste fallet från huset så man avleder ytvattnet så bra som möjligt. Din stenbeläggning (om den har fall från huset) är ett mycket bra skydd så att tätlisten sitter lite längre ner har ingen som helst betydelse.
Att det saknas tätmassa är förstås inte enligt monteringsanvisningen, men efter att ha dränerat om själv så är jag tveksam till vilken nytta den gör i praktiken eftersom den inte fäster så bra mot husväggen att vatten uppifrån ändå kan leta sig ner. Och om bara (återigen) fallet från huset är riktigt så ska det inte ens komma några mängder vatten där som kan bli några problem. Att det kommer lite vatten där är ändå inget problem, så länge det inte rinner konstant men då är det ju något annat som är fel.
Mitt råd är att du tar och kollar upp dräneringen (rören alltså) så det inte är några problem med den.
Hej!
Tack för alla svar! Till att börja med: Flera andra hus i samma område med samma byggnadsår har också dränerats nyligen och där ligger den gula skyddslisten i princip synlig, i samma nivå som plattläggningen/grus. Vad är praxis?
@ Mexitegel: Så klar menar jag isoleringsskivorna
Jag tvivlar på att det är stenläggningen som är boven i dramat, men jag kan ha fel. Dock är det väldigt konstigt att man inte valt att fästa den gula toppdelen mot den släta delen av grundmuren!?
Jag bifogar lite fler bilder från insidan om det kan vara till någon hjälp. Kan tillägga att där vi har störst problem, är också den delen av huset där dräneringen, skyddet och skivorna ligger extremt långt ner.
@ Caroline: Tack för tipset, men borde inte hela källaren ha problem isåfall? När ingejören kom o mätte så var fuktnivån ok i golvet. Jag vågar dock inte svara på vad förra ägaren använt för typ av färg.
Det som är mest konstigt är att det är så pass hög fuktnivå i väggen ovanför mark. Putsen på väggarna i bilderna under sitter helt lös, man känner det när man trycker på den.
Är enda sättet att torka ut insidan att knacka bort all lös puts, in med byggfläkt och vänta?
Tyvärr har jag ingen bild på möglet, det är svart och har visat sig runt ett av källarfönstren samt på väggen i källartrappan, på den delen som ligger ovan mark... Blir inte riktigt klok på detta.
Kan också tillägga att det inte är dränerat under ingångstrappan och där är det värst i källaren på insidan...
Tack för alla svar! Till att börja med: Flera andra hus i samma område med samma byggnadsår har också dränerats nyligen och där ligger den gula skyddslisten i princip synlig, i samma nivå som plattläggningen/grus. Vad är praxis?
Jag tvivlar på att det är stenläggningen som är boven i dramat, men jag kan ha fel. Dock är det väldigt konstigt att man inte valt att fästa den gula toppdelen mot den släta delen av grundmuren!?
Jag bifogar lite fler bilder från insidan om det kan vara till någon hjälp. Kan tillägga att där vi har störst problem, är också den delen av huset där dräneringen, skyddet och skivorna ligger extremt långt ner.
@ Caroline: Tack för tipset, men borde inte hela källaren ha problem isåfall? När ingejören kom o mätte så var fuktnivån ok i golvet. Jag vågar dock inte svara på vad förra ägaren använt för typ av färg.
Det som är mest konstigt är att det är så pass hög fuktnivå i väggen ovanför mark. Putsen på väggarna i bilderna under sitter helt lös, man känner det när man trycker på den.
Är enda sättet att torka ut insidan att knacka bort all lös puts, in med byggfläkt och vänta?
Tyvärr har jag ingen bild på möglet, det är svart och har visat sig runt ett av källarfönstren samt på väggen i källartrappan, på den delen som ligger ovan mark... Blir inte riktigt klok på detta.
Kan också tillägga att det inte är dränerat under ingångstrappan och där är det värst i källaren på insidan...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Praxis är helt enkelt att man ska följa monteringsanvisningen så långt som möjligt. Men som jag skrev innan så får man ibland göra lite avsteg av praktiska skäl.Gronkvist skrev:
Det område där skivorna sitter för långt ner och där ni har problem, är det möjligt att det trycker på vatten där?
Lite svar på dina frågor:Gronkvist skrev:Hej!
1. Praxis är att den gula listen som skall ligga i ovankant på isodränskivorna och som i princip bara är ett "paraply" för att minska eventuellt vatten ovanifrån att rinna ner i skivorna nog sitter i de flesta fallen som dina. Det är meningen att dom skall vara under markytan och döljas av singel, jord eller som i ert fall av plattor. Om dom ligger 40 mm eller 150 mm ner har i praktiken ingen betydelse för de problem ni har. Det är inte meningen att dom skall synas i dagen.
2. När du tvivlar på monteringen och skriver "den släta delen av grundmuren" så fattar jag som du menar den målade grå delen ovan jord. Det är en hängputs som ligger utanpå den egentliga grunden och banden skall sitta under den och vara monterade på själva grunden. Så den är riktigt placerad.
3. Det är viktigt att förstå att en grundmur gjuten på 20-talet inte på något sätt liknar dagens gjutna murar utan den är gjuten med en mycket dålig betongkvalitet med mycket lite cementinnehåll. Likaså tillät man då att återanvända kullersten som man fick upp vid grävningen, efter att de blivit tvättade. Detta gör att du har en grund som med största sannolikhet har en massa sprickor och håligheter där fritt vatten mycket lätt kan ta sig in och fukta upp grundmuren. Detta förhindrade man på den tiden genom att bestryka utsidan med ett par lager tjära som ganska effektivt hindrade detta. Tanken med dagens system typ isodrän alternativt platonmatta är att dessa skall ta hand om denna yttre tätning. Isodrän har tyvärr den egenheten att ev fritt transporterat vatten lätt kommer igenom och kan sippra in mot muren som om det är gjort enligt dagens anvisning inte har kvar något skikt av tjära utan mycket väl kan fukta upp den gamla betongen.
Därför råder det stor oenighet om vilket som är bäst platon eller isodrän men det tar vi i en annan tråd.
Det som mycket väl kan hända är att om du har fel fall på markstenen eller att takavvattningen inte fungerar så kan ftritt vatten nå grundmuren via isodränen.
Att det finns fuktskador omkring trappan är inte så konstigt då det inte gått att skydda väggen under denna och idag, 100 år efter att man tjärade väggen, så kommer det av naturliga skäl ske en transport av kapillärt transporterat vatten i leran in mot väggen som då blir fuktig.
4. Om man tittar på bilderna så ser man att man vid något tillfälle har putsat/lagat på insidan med en tunn puts. Det kan mycket väl vara så, eller helt enkelt troligt, att man använt ett ganska cementrikt bruk vilket gör det mer eller mindre omöjligt för fukten att vandra inåt och därmed ger problemet med lossnade puts.
Man kan också se på vissa bilder att under den flagnande vita färgen så är det en gulaktig tidigare färg. Detta kan bero på fukten men också mycket troligt på att källaren varit målad med kalkfärg vilket var det vanligaste när huset byggdes. Sen kan man ha målat med en icke diffusionsöppen plast färg vilket då inom ett par år ger upphov till just de skador som man kan se på bilderna.
5. De skador som besiktningsmannen visar på den gråmålade grunden och beskriver som "lös puts på grundmur" är typiska skador förosakade av kapillärt upptaget vatten i putsen. Fukt som kommer från marken och som sen inte kan komma ut genom den täta färgen. Inget konstigt utan så ser det ut på gamla hus och får nog anses som en underhållsåtgärd
6. Vad du skall göra beror på vad det är målat och putsat med idag. Om det är målat med en plastfärg vilket många källare har blivit målade med så skall all färg bort. Puts knackas bort där det är dåligt och lagas. Sen skall du måla med en diffusionsöppen färg förslagsvis äkta silikatfärg (alternativt kalk).
Uttorkning kommer naturligtvis att ske om du höjer värmen med en byggfläkt eftersom RH sjunker men det bästa är att använda en avfuktare istället vilket du t.o.m kanske behöver ha i all framtid för att få ett bra klimat i källaren med minskad risk för mögel.
7. När man har ett hus som byggdes på 20 talet ska man nog inse att en källare är en källare. Den byggdes för förvaring av rotfrukter, kol/ved och annat icke ömtåligt, samt möjligen för att ha en tvättstuga i. Den kalkades och luftades på sommaren och med lite tur hade man en vedeldad tvättgryta som gav lite värme på vintern.
Och till sist....innan ni fokuserar för mycket på dolt fel och hänger ut olika firmor bör ni nog försöka förstå och reda ut den verkliga orsaken för det kommer ALLTID att vara fukt i en gammal källargrund/golv eftersom det inte går att stänga ute fukten helt och hållet.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Vad är det återfyllt med?
Normalt återfyller man med de massor man gräver upp.
Är det smacklera så ska man återfylla med något annat material tex jord eller andra fyllnadsmassor.
Listen ska ligga en liten bit ner i marken.
Vill man vara säker att inget vatten rinner in bakom listen går det bra att putsa in den del som sitter fast i väggen.
Vi passade på när sockeln ändå skulle putsas om och penslade sedan tjockt med kallasfalt på den del som var mellan listen och jordytan.
Tätningen mellan väggen och listen är nog viktigare än man tror, speciellt om fallet bort från huset är dåligt och jorden inte tar upp vattnet.
Vad gäller återfyllning ovan list ska det INTE vara singel utan plattor eller jord är rätt material.
Utan att veta gissar jag på att dåligt fall från huset i kombination med lera som återfyllning och för högt liggande rör är boven.
Var tar dagvattnet vägen dvs det som kommer från stuprören.
Det är inte så att det är ihopkopplat med dräneringen och därför "dränker" huset varje gång det regnar.
Även om gamla källare alltid är fuktiga borde det inte bli fuktigt nästan en meter upp på väggen.
Fukten brukar visa sig de nedersta 10-20 cm av väggen.
Ett tips är att ringa Isodrän och höra vad dom tror. Ta även en titt på deras hemsida.
Det finns bra monteringsanvisningar där.
Fredrik
Normalt återfyller man med de massor man gräver upp.
Är det smacklera så ska man återfylla med något annat material tex jord eller andra fyllnadsmassor.
Listen ska ligga en liten bit ner i marken.
Vill man vara säker att inget vatten rinner in bakom listen går det bra att putsa in den del som sitter fast i väggen.
Vi passade på när sockeln ändå skulle putsas om och penslade sedan tjockt med kallasfalt på den del som var mellan listen och jordytan.
Tätningen mellan väggen och listen är nog viktigare än man tror, speciellt om fallet bort från huset är dåligt och jorden inte tar upp vattnet.
Vad gäller återfyllning ovan list ska det INTE vara singel utan plattor eller jord är rätt material.
Utan att veta gissar jag på att dåligt fall från huset i kombination med lera som återfyllning och för högt liggande rör är boven.
Var tar dagvattnet vägen dvs det som kommer från stuprören.
Det är inte så att det är ihopkopplat med dräneringen och därför "dränker" huset varje gång det regnar.
Även om gamla källare alltid är fuktiga borde det inte bli fuktigt nästan en meter upp på väggen.
Fukten brukar visa sig de nedersta 10-20 cm av väggen.
Ett tips är att ringa Isodrän och höra vad dom tror. Ta även en titt på deras hemsida.
Det finns bra monteringsanvisningar där.
Fredrik
Tack för alla ingående svar! VI ska nu kontakta en grävfirma och gräva upp hela vägen ner till röret för at få nån klarhet i det här. Förhoppningsvis täcker försäljarens försäkring detta framöver... men man vet ju hur försäkringsbolag är :/
/j
/j
Varför ska man inte ha singel ovanpå lister - isodrän/pordrän? är det bättre med jord som binder fukt?Fredrik Å skrev:
Klart man kan ha singel som ytskikt om man vill det!caroline2014 skrev:
I annat fall skulle isodrän systemet diskvalificera sig själv direkt vid användning i gamla hus där det är vanligt och stilriktigt med singelgångar, vid och omkring husen.
Det man inte får göra är att ha singel/makadam hela vägen nerifrån och upp för då riskerar man att belasta dräneringen med en massa ytvatten som man vill skall rinna undan på ytan istället.
Om man vill ha singel som ytskikt så spelar det ingen roll om det ligger 30-40 mm matjord ovanpå listen eller 30-40 mm singel för det kommer att rinna lika mycket vatten igenom detta tunna skikt.
Men utanför isodränskivorna och 300-400 mm ner skall man ha täta skikt som lägges med fall utifrån huset för att ytvatten skall rinna bort. Och om man vill ha singelgångar så brukar man bottna med hårdpackad väggrus typ 0/16 dvs en blandning med ganska mycket stenmjöl som man kan packa hårt och som får samma funktion som ett lager jord om det läggs rätt och med fall. Därefter har man sitt singellager för att få snygga gångar intill huset.
En kanske dum fråga; hur skapar man fall ifrån huset ut mot en plan gräsmatta?