242 läst ·
7 svar
242 läst
7 svar
Dags att byta en 20 år gammal IVT eller felsöka vidare?
Vi har en IVT Greenline HT Plus C9 från 2006 som alltså nu är 20 år gammal. Den värmer cirka 270 m² fördelat på tre våningsplan med radiatorer.
Pumpen har fungerat bra, men har nu vid flera tillfällen löst ut med ”Pressostat hög”. Larmen har framför allt kommit i samband med varmvattenproduktion. Vid ett tillfälle lyckades jag även återskapa felet genom att tappa ut en större mängd varmvatten så att temperaturen sjönk snabbt och pumpen startade en ny varmvattenkörning. Den larmade då mot slutet av uppvärmningen när GT3 visade >55°.
Det märkliga är att felet inte är konsekvent. Efter kvittering fungerar pumpen igen och den har även gjort kompletta varmvattenkörningar upp till cirka 55 grader utan att larma. Den har också kunnat gå ett helt dygn utan något nytt larm.
En VVS firma som varit här i ett annat ärende har rekommenderat att vi med tanke på åldern inte lägger mer än cirka 10 000 kr på reparationer. Deras bedömning är att pumpen närmar sig sin förväntade livslängd på 20 till 25 år och att vi därför snarare bör planera för en ny installation.
Jag är lite kluven. Pumpen fungerar trots allt fortfarande och ett högtryckslarm skulle kunna bero på något relativt begränsat, exempelvis cirkulation, växelventil eller någon annan komponent. Samtidigt känns det mindre lockande att börja lägga pengar på en 20 år gammal maskin om nästa större komponent kan ge upp kort därefter.
Hur hade ni resonerat? Felsöka och reparera så länge det handlar om en rimlig kostnad, eller se de återkommande högtryckslarmen som ett lämpligt tillfälle att byta hela pumpen innan den havererar på riktigt under vintern?
Om ni hade bytt, tar jag också gärna emot erfarenheter av moderna ersättare till en Greenline HT Plus C9, särskilt NIBE, IVT och CTC.
Pumpen har fungerat bra, men har nu vid flera tillfällen löst ut med ”Pressostat hög”. Larmen har framför allt kommit i samband med varmvattenproduktion. Vid ett tillfälle lyckades jag även återskapa felet genom att tappa ut en större mängd varmvatten så att temperaturen sjönk snabbt och pumpen startade en ny varmvattenkörning. Den larmade då mot slutet av uppvärmningen när GT3 visade >55°.
Det märkliga är att felet inte är konsekvent. Efter kvittering fungerar pumpen igen och den har även gjort kompletta varmvattenkörningar upp till cirka 55 grader utan att larma. Den har också kunnat gå ett helt dygn utan något nytt larm.
En VVS firma som varit här i ett annat ärende har rekommenderat att vi med tanke på åldern inte lägger mer än cirka 10 000 kr på reparationer. Deras bedömning är att pumpen närmar sig sin förväntade livslängd på 20 till 25 år och att vi därför snarare bör planera för en ny installation.
Jag är lite kluven. Pumpen fungerar trots allt fortfarande och ett högtryckslarm skulle kunna bero på något relativt begränsat, exempelvis cirkulation, växelventil eller någon annan komponent. Samtidigt känns det mindre lockande att börja lägga pengar på en 20 år gammal maskin om nästa större komponent kan ge upp kort därefter.
Hur hade ni resonerat? Felsöka och reparera så länge det handlar om en rimlig kostnad, eller se de återkommande högtryckslarmen som ett lämpligt tillfälle att byta hela pumpen innan den havererar på riktigt under vintern?
Om ni hade bytt, tar jag också gärna emot erfarenheter av moderna ersättare till en Greenline HT Plus C9, särskilt NIBE, IVT och CTC.
Pressostat hög betyder i praktiken oftast att pumpen inte "blir av" med värmen den alstrar. På äldre IVT ofta pga igensatta flexslangar inne i pumpen. Men det kan också vara t.ex. partikelfiltret på varma sidan, cirkulationspumpen, luft i systemet eller radiatortermostater som inte släpper fram värmen. Något som gör att det inte blir ett bra flöde på varma sidan.B Bromma01 skrev:
Med andra ord inte ett "dyrt" fel.
Tack, det låter ändå hoppfullt. Jag tänker att eftersom felsökning och flera servicebesök snabbt kan kosta en del i sig, kanske det är mer rationellt att åtgärda de rimliga kandidaterna som du nämner på en gång.C cpalm skrev:Pressostat hög betyder i praktiken oftast att pumpen inte "blir av" med värmen den alstrar. På äldre IVT ofta pga igensatta flexslangar inne i pumpen. Men det kan också vara t.ex. partikelfiltret på varma sidan, cirkulationspumpen, luft i systemet eller radiatortermostater som inte släpper fram värmen. Något som gör att det inte blir ett bra flöde på varma sidan.
Med andra ord inte ett "dyrt" fel.
Alltså exempelvis byta de gamla flexslangarna och cirkulationspumpen och möjligtvis även värmeväxlaren om den kan vara en del av problemet.
Är det ett rimligt sätt att angripa problemet på en 20 år gammal pump, i stället för att lägga mycket tid och pengar på att försöka isolera exakt vilken av dessa relativt begränsade komponenter som orsakar högtryckslarmet?
Nä, fyra inte av någon reservdelskanon innan du kollat de saker som enkelt kan kollas som filter och slangar.B Bromma01 skrev:
Men ta hjälp av någon seriös aktör som vet vad de håller på med och inte bara låtsas felsöka när det egentliga målet är att få sälja en ny pump till dig. Tyvärr verkar det vara standardförfarande, börjar de snacka pumpbyte direkt skulle jag dra öronen åt mig.
I synnerhet, mecka inte med värmeväxlaren eller någon annan del i köldmediekretsen om det inte är absolut nödvändigt. Blir både dyrt och riskerar att leda till kompressorhaveri om man slarvar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 062 inlägg
Vi hade en HT-C9, dvs inte en plus men gissningsvis väldigt lik.
Den gjorde precis samma sak, vill minnas det var kombinationen lång körning värmevatten och sedan varmvatten som fick den att lösa.
För vår del misstänkte jag sliten kompressor då den lät väldigt mycket och drog betydligt mer än vad den skulle.
Vår blev 19år, och jag bytte den halvt förebyggande då det var när det fortfarande var värmepumpsbrist och jag inte ville stå utan.
Den gjorde precis samma sak, vill minnas det var kombinationen lång körning värmevatten och sedan varmvatten som fick den att lösa.
För vår del misstänkte jag sliten kompressor då den lät väldigt mycket och drog betydligt mer än vad den skulle.
Vår blev 19år, och jag bytte den halvt förebyggande då det var när det fortfarande var värmepumpsbrist och jag inte ville stå utan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 062 inlägg
Det är möjligt, det var ett problem jag hade iaf.
Då hade jag redan spolat slangarna och värmeväxlaren på varma sidan, samt bytt cirkulationspump.
Då hade jag redan spolat slangarna och värmeväxlaren på varma sidan, samt bytt cirkulationspump.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 648 inlägg
Kolla redan tipsade ovanstående gällande cirkulation så du har flöde. Hjälper inte det, ställ ner maxtemp för varmvattenproduktion till 45-48c. Jag har "lagat" några gamla pumpar på detta enkla sätt.
Du har troligtvis ändå en legionellakörning schemalagd varannan vecka exvis som körs på elpatron.
Du har troligtvis ändå en legionellakörning schemalagd varannan vecka exvis som körs på elpatron.
Klicka här för att svara