Hej!
Jag har läst ibland om lägenheter/hus som har jordat uttag trots det inte är jordat och tyckt det var så dumt och inger ju falsk trygghet.
Nu håller jag på att måla om köket och byta kakel också. Som vanligt blir det så att man skall ta bort alla brytare och uttag. Men döm till min förvåning att bara 1 av de 4 brytare/uttag var jordat... Även om jag vet att man måste ha jordat i hela rummet så kan man förbise brytarna för taklampor, men att ha jordat uttag med ingen jordkabel ikopplad är helt galet.

Jag minns att min käresta fick en otäck stöt då bänkdiskmaskinen var ikopplad på just det uttaget (och han råkade röra på båda diskmaskinen och diskbänken samtidigt då han la in smutsdisk). Ja nu förvånar det inte mig alls.
Jag undrar hur vanligt det är med lägenhetskök som inte har fullständig jordning? Det är ju rena fusket med att ha fel uttag! Huset var byggt 1966 men uttaget ifråga ser nyare ut än så. (det är lite olika överallt i lägenheten med brytare, uttag av olika modeller, tidsperioder etc)
Man börjar ju bli orolig över om de uttag man inte kollat verkligen har jord också! (t.ex. "riktiga" diskmaskinsuttag, spis (som är fastskruvad, 1 fas), kyl&frys och så en till uttag som inte berörs av ommålningen.. (uttaget sitter längst bak inuti ett väggskåp mellan en hylla som alltså blockerar den, konstig placering...)