6 262 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Fel takhöjd för IKEAkök ?
Om jag fattar det rätt så är standard innerhöjd tak 2,4 m.
IKEAs lägsta högskåp är 211 cm enligt deras kundtjänst. .. ett sådant har vi..
Om man lägger på deras lägsta överskåp som är 35 cm...blir detta 246 cm...
WHAT ??????
Vi har 241 i tak så jag 31 cm tillgodo...inte 35 som krävs...
Nån mer med detta problem ?
Anders
IKEAs lägsta högskåp är 211 cm enligt deras kundtjänst. .. ett sådant har vi..
Om man lägger på deras lägsta överskåp som är 35 cm...blir detta 246 cm...
WHAT ??????
Vi har 241 i tak så jag 31 cm tillgodo...inte 35 som krävs...
Nån mer med detta problem ?
Anders
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
De högre högskåpen är 233cm och då blir det en takanslutning på 8cm vilket är lagom...
Enklaste är nog att byta då...
Men så skall det ju passa med ovankant på väggskåpen med om ni har sådana i anslutning...
Enklaste är nog att byta då...
Men så skall det ju passa med ovankant på väggskåpen med om ni har sådana i anslutning...
Mitt problem är att jag redan har 2 st högskåp sedan innan...synd att byta ut....
Sedan så är det alltid jobbigt att resa högskåp i rum med låg takhöjd, den blir ju liksom en decimeter längre på diagonalen ...[/QUOTE]
Ja med då hade det ju varit perfekt om öveskåpen skulle gå jämt upp med 2,4 m...
Alltså att högskåpet är 210 och överskåp 30.
Lätt attt resa skåpet...lätt att trä in överskåpet....
IKEA kanske skulle kolla med nån innan dom hittade på sina måttt....tex mig...
Ja med då hade det ju varit perfekt om öveskåpen skulle gå jämt upp med 2,4 m...
Alltså att högskåpet är 210 och överskåp 30.
Lätt attt resa skåpet...lätt att trä in överskåpet....
IKEA kanske skulle kolla med nån innan dom hittade på sina måttt....tex mig...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Visst kan det vara det, men det blir ju bäst slutresultat...bygganders skrev:
Förstår inte hur du menar att du fått anpassa sockelhöjden på just högskåpen...tallmilan skrev:
Högskåpens nedankant ska ju linjera nedankanten på ev. bänkskåp och borde kunna hålla normalhöjd.
När det är svårt att resa skåpen och ifall man är ensam så är det ett bra tips att bara sätta i främre benen och skruva in de så långt det går när skåpet ligger på sin rygg.
Sen när man rest det upp så trycker man i bakre benen.
I annat fall riskerar man att knäcka dessa.
Aldrig bra att ha skåpen ända upp till taket av olika anledningar så en takanslutning på minst 50mm är att föredra.bygganders skrev:
- Sneda tak.
- Vid ovanhängda luckor tar hantaget i taket.
- Ev. taklampor kan vara i vägen för luckorna.
m.m
Stommarna är ju bara 195cm eller 217 cm höga. Dvs det finns ju rum att justera med benen. Visst de kommer inte i våg med underdelen på bänkskåpen, men kanske det kan vara värt. Då kan du sänka stommen och få plats med ett skåp ovanför.
Sen att stommar osv, ska vara anpassade efter 2,40 låter lite ogenomtänkt. De flesta har inte 2,40 hemma. Inte av de som köper kök iaf, antingen mer eller mindre. De som köper kök och fixar själva, bor antingen i bostadsrätter eller i villor, och de flesta är byggda innan någon 2,40 standard. Sen så säljer IKEA sina köka i väldigt många mer länder än i Sverige, så måste ju vara någon bra gyllene medelväg.
Sen att stommar osv, ska vara anpassade efter 2,40 låter lite ogenomtänkt. De flesta har inte 2,40 hemma. Inte av de som köper kök iaf, antingen mer eller mindre. De som köper kök och fixar själva, bor antingen i bostadsrätter eller i villor, och de flesta är byggda innan någon 2,40 standard. Sen så säljer IKEA sina köka i väldigt många mer länder än i Sverige, så måste ju vara någon bra gyllene medelväg.
Klicka här för att svara