harry73
Stadsfiskalen skrev:
Vart väldigt förvånad över att folk var så dåligt insatta på den juridiska biten här inne. TS har fått helt knäppa råd.
Den som har varan (eller pengarna) har den starka förhandlingspositionen.
I detta fall är det TS eftersom butiken antingen vill ha tillbaka varan eller vill ha mer pengar.

Tycker TS att han moraliskt inte kan behålla varorna, ska han skicka tillbaka enligt uppmaning av butiken, annars ska brevet bara ses som ett första steg i förhandlingen (där TS förhandlingsposition är stark). Och då kan TS skriva ett brev tillbaka där han framställer sina åsikter. Blir det senare en faktura, kan TS bestrida den.
Går det till tinget kan han framföra sin sak där.
TS har under hela processen möjlighet att lägga ner allt och gå med på butikens krav. Liksom har butiken möjlighet att lägga ner ärendet och låta TS behålla grejorna.

Butiken har inte kommit med ett erbjudande som de kan dra tillbaka (t ex 50% rabatt om TS vill behålla varorna) så TS kan tills tingsrätten beslutar vad som gäller bestämma sig att lämna tillbaka varorna.

Om jag var TS skulle jag dock inte använda dom under tiden och ha dom kvar i obruten förpackning.

Om TS väljer att behålla prylarna tycker jag TS ska fråga sig om han skulle vilja göra affärer med någon som beter sig på detta sätt... :|

Stadsfiskalen skrev:
Tyvärr är det bara att krypa till korset och skicka tillbaka grejerna. I första inlägget du skrev, bör du ha förstått att köpet var för bra för att vara sant, varför skulle du annars köpt 5 maskiner? Senare skriver du att du ska behålla 2 själv, ge bort ett par i presenter för att sälja den sista och gå med vinst?

När folk uppmärksammar dig på att du tagit fördel av butikens misstag, hävdar du att du inte alls handlat i "ond tro" och hänvisar till vaga bortförklaringar.

Du har gjort fel, och nu försöker butiken ordna till det. Hade du inte sagt något, hade du förmodligen fått behållit maskinerna till det låga priset. Butiken hade säkert inte uppmärksammat missen. Nu har säkert någon tomte här inne blivit avundsjuk och påpekat butiken om deras misstag.

Vart väldigt förvånad över att folk var så dåligt insatta på den juridiska biten här inne. TS har fått helt knäppa råd.
Det behöver väl inte handla om ond tro för att man köper fem ex av en billig vara. Som sagt, två till dig själv och ett par att ge bort i present och sen sälja en. Varför skulle det vara nåt konstigt?
Lura av en privatperson nånting alldeles för billigt, det är totalt förkastligt och omoraliskt, men att köpa nåt från en stor webbutik? Knappast! Förvånar mig att de ens försöker få mer betalt för grejerna, undrar hur många de hann sälja.

harry73
Mycket möjligt att NetonNet skulle vinna ifall det går till Tingsrätten, men absolut inte solklart för mig. Jag tycker i alla fall att TS inte behöver lägga sig platt på marken och ge sig vid första försöket av butiken att få tillbaka varorna.

harry73
Och skulle TS gå med på att lämna tillbaka varorna, då ska han såklart skicka dom tillbaka efter att han får pengarna returnerade på sitt konto (inkl. frakt)

Räknenisse skrev:
Säkert så i de flesta fall, men du kan inte förutsätta det med automatik.

Dessutom är det väl inte kunden som ska ha bevisbördan i detta fall,
det bör ju vara butiken som tillräckligt väl ska argumentera för att det funnits en ond tro.

Tänk tant Agda som blivit ivägskickad för att köpa teknikpryl hon knappt vet vad det är, bara läser namn och modell på lappen. Om hon har noll koll på vad som är rimligt pris så borde det inte kunna finnas någon ond tro nästan oavsett hur billigt det blir.

Kan inte vara ett ansvar för konsumenten att skaffa sig kännedom om allmänna prisnivån.
Däremot om du faktiskt har kännedomen och därmed rimligtvis inser, men håller tyst för egen vinning - då har du en ond tro.
I det här specifika fallet kan väl antalet (5 st) användas som bevis på "ond tro". Vilken normal människa, utom en byggfirma ex, skulle ens komma på tanken om det inte var en prisfråga. Dessutom kan väl inläggen från TS användas som bevis av säljaren i en ev tvist?

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Varför ond tro?
Det handlar inte om att TS tyckte att priset var så bra att han ville köpa några stycken till kompisar eller släktingar.
Det handlar då om att TS förstod att det var ett fel som skulle rättas till snart och att han behövde handla nu för att utnyttja felet.

TS skrev att han med facit i hand borde ha förstått att det handlade om ett fel. Men det är inte samma sak att han förstod det när han la beställningen eller att han borde förstå det vid beställningstillfälle utan facit i handen

harry73 skrev:
Mycket möjligt att NetonNet skulle vinna ifall det går till Tingsrätten, men absolut inte solklart för mig. Jag tycker i alla fall att TS inte behöver lägga sig platt på marken och ge sig vid första försöket av butiken att få tillbaka varorna.
Den stora frågan här är också vad man menar med "att vinna".
Även om vi antar att det här är ett enkelt fall som NetOnNet är garanterade att vinna så är det tveksamt om de vinner på riktigt.

Den här frågan lär för tillfället skötas av en vanlig handläggare/tjänsteman på NetOnNet. Räknar vi in lön, arbetsgivaravgifter dylikt så kostar den personen ca 400kr per timme (motsvarar en månadslön på drygt 30'). Om ärendet ska gå till tingsrätten så lär butiken antingen hyra in en advokat för runt 1500kr per timme alternativt ta någon av sina egna jurister som kostar 400-800kr per timme. Detta sammanlagt gör att det går väldigt fort att förvandla den här lilla minusposten till en väldigt stor minuspost.

Lägger vi dessutom till risken att TS faktiskt vinner i tingsrätten så är det vansinnigt av butiken att driva ärendet vidare. Ett par mail, lite hot om inkasso och några fakturor kan det vara värt för att få TS att betala men mer än det lär de inte göra.

harry73 skrev:
Varför ond tro?
harry73 skrev:
Det handlar då om att TS förstod att det var ett fel som skulle rättas till snart och att han behövde handla nu för att utnyttja felet.
Det är väl nästan definitionen av ond tro! "handla nu för att utnyttja felet."

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
harry73
Alfredo skrev:
Det är väl nästan definitionen av ond tro! "handla nu för att utnyttja felet."
harry73 skrev:
Varför ond tro?
Det handlar inte om att TS tyckte att priset var så bra att han ville köpa några stycken till kompisar eller släktingar.

TS skrev att han med facit i hand borde ha förstått att det handlade om ett fel. Men det är inte samma sak att han förstod det när han la beställningen eller att han borde förstå det vid beställningstillfälle utan facit i handen
Kanske inte helt tydligt :o, men vad jag ville skriva var att ond tro inte handlar om att TS tyckte att priset var så bra att han ville köpa några stycken till kompisar eller släktingar.
Ond tro handlar om att TS förstod att det var ett fel som skulle rättas till snart och att han behövde handla nu för att utnyttja felet.

Vad TS skrev är att han med facit i hand borde ha förstått att det handlade om ett fel. Men det är inte samma sak att han förstod det när han la beställningen eller att han borde förstå det vid beställningstillfälle utan facit i handen.
Så för mig är det absolut inte klarlagt att TS handlade i ond tro

S
harry73 skrev:
Kanske inte helt tydligt :o, men vad jag ville skriva var att ond tro inte handlar om att TS tyckte att priset var så bra att han ville köpa några stycken till kompisar eller släktingar.
Ond tro handlar om att TS förstod att det var ett fel som skulle rättas till snart och att han behövde handla nu för att utnyttja felet.

Vad TS skrev är att han med facit i hand borde ha förstått att det handlade om ett fel. Men det är inte samma sak att han förstod det när han la beställningen eller att han borde förstå det vid beställningstillfälle utan facit i handen.
TS skriver såhär på första sidan, "Affären är gjord precis som vanligt bortsett att jag vet vilket underpris det är"

Tycker det är uppenbart att han förstått vad han gjort.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
harry73 skrev:

Vi får nog enas om att vara oense. ;)

TS skriver i det allra första inlägget: "Priset hann ändras till rätt pris 30 min efter att jag lagt min order." Jag har väldigt svårt att förstå varför TS skulle känna till detta om han inte redan vid beställningstillfället, trettio minuter tidigare, haft en stark misstanke om att priset var satt av misstag och inte representerade säljarens vilja. Tyder starkt på ond tro enligt min uppfattning.

harry73
TS förstod att det var väldigt billigt och att många ville köpa till det priset och att man därför behövde beställa snabbt.
Det säger inte om han trodde att butiken gjorde ett fel eller om han trodde att butiken sålde ut ett begränsat parti till extrem bra pris (med vilja alltså)

Efteråt när butiken gick ut med att de gjorde ett fel förstod TS (med facit i hand) att butiken gjorde fel.

A
Hur vet man att man shoppar på nätet i ond tro då? Priserna är ju nästan alltid lägre på nätet än i fackhandeln (och det är ju också idéen med NetOnNet). Kanske är det bäst att inte handla alls då!

Allinug skrev:
Hur vet man att man shoppar på nätet i ond tro då? Priserna är ju nästan alltid lägre på nätet än i fackhandeln (och det är ju också idéen med NetOnNet). Kanske är det bäst att inte handla alls då!
Jag kan inte se att det är någon större skillnad om man handlar på nätet eller i en fysisk butik.

Hur som helst finns nog inget svartvitt svar utan i slutändan blir det en bedömningsfråga för domstolarna. Jag skulle dock tro att det är svårt att hävda god tro när något är prissatt med en bråkdel av normalt marknadspris utan någon motivation till det extremt låga priset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.