234 410 läst ·
1 191 svar
234k läst
1,2k svar
Fel pris i webbutik - beställde och fick hem verktyget. Nu då?
Moderator
· Stockholm
· 56 274 inlägg
Men som sagt ordern var levererad, företaget erbjuder inte täckning för dina kostnader, annat än återbetalning för själva varan. De täcker inte din fraktkostnad för köpet, dock (tror jag) returfrakten. I det här fallet förväntar de sig dessutom att kunden skall strula med att hantera deras returadministration. Med andra ord, väldigt dåligt för kunden.MultiManOriginal skrev:Efter att ha läst en hel del av dina inlägg, bl a väldigt trevlig husbyggnadstråd, så tycker jag inte att det klär dig att försöka prata dig ur att du köpt fem blåa Bosch för runt en tusenlapp. Du insåg såklart att det var extremt billigt och testade om det skulle gå igenom. Det är inget fel i det, jag testköper ibland varor som jag vet är för billiga, men då alltid bara ett exemplar eftersom jag inte vill vara girig utan även låta andra få en chans att handla.
Skillnaden mellan oss två är att jag accepterar om butiken stryker ordern eftersom jag vet att alla kan göra fel och bakom alla företag står vanliga människor. Förra året hände det mig två gånger att butiken strök ordern pga fel prissättning. Det skulle aldrig falla mig in att fortsätta driva ett ärende där jag vet att butiken har råkat sätta fel pris, än mindre klä av mig naken i ett forum för att hävda min rätt.
Oj oj vilken moralpredikan du gör och samtidigt slår dig för bröstet hur duktig du är.MultiManOriginal skrev:Efter att ha läst en hel del av dina inlägg, bl a väldigt trevlig husbyggnadstråd, så tycker jag inte att det klär dig att försöka prata dig ur att du köpt fem blåa Bosch för runt en tusenlapp. Du insåg såklart att det var extremt billigt och testade om det skulle gå igenom. Det är inget fel i det, jag testköper ibland varor som jag vet är för billiga, men då alltid bara ett exemplar eftersom jag inte vill vara girig utan även låta andra få en chans att handla.
Skillnaden mellan oss två är att jag accepterar om butiken stryker ordern eftersom jag vet att alla kan göra fel och bakom alla företag står vanliga människor. Förra året hände det mig två gånger att butiken strök ordern pga fel prissättning. Det skulle aldrig falla mig in att fortsätta driva ett ärende där jag vet att butiken har råkat sätta fel pris, än mindre klä av mig naken i ett forum för att hävda min rätt.
Vad vet du om hur TS skulle reagera om ordern ströks innan leverans eftersom tråden inte handlar om det. Du och TS har kanske samma ståndpunkt i den frågan det är ju inget du vet något om, eller?
Att det skulle vara speciellt vanligt att någon bara tar ett ex och tänker på andra när något är billigt tror jag inte ett dugg på
Var på NoN utförsäljning av en av deras SIBA butiker i Stockholm och var bland de första in, där det faktiskt fanns produkter med 70-80 % rabatt. Där var det inte någon som tänkte på andra utan där roffade man åt dig allt på hyllan och slogs om sakerna. Det fanns dom som "paxade" hela pallen och var som galna och försvarade sin pall med 10-20 st enheter av samma sort. Så fungerar en öppen marknad.....först till kvarn principen.
Moraliskt rätt eller fel kan ju alltid diskuteras men nu är det väl det legala som avhandlas i denna tråden. Och då skiljer det oerhört om varan är traderad eller inte. Att ångra sig i en affär som avtalats och som till fullo genomförts är ju inte det lättaste och NoN har inte så lysande förutsättningar att ångra sig i det stadie som denna affären är i då den är genomförd och avslutad innan ens NoN kom på att man satt för lågt pris.
Men nu måste vi väl hejda oss lite ...fsn skrev:Man blir ju lite nyfiken....
Detta är andra gången det dyker upp en nyregistrerad som "ger sig in i debatten". Jag ser absolut paralleller till Stadsfiskalens ställningstagande, tvärsäkra och lite enfaldiga retorik men en förespegling om att kunna nåt om juridik.
För att inte tala om språk och strategi med ett par registrerade inlägg i andra trådar men sen fullt fokus på denna. När du sen gör exit på ett skrämmande likt sätt så blir man ju "nästan säker"
Är JohannesHenry och Stadsfiskalen samma person? Följdfrågan är ju då om den personen har nån koppling till NetOnNet? Jag har inte en aning och ingen möjlighet att ta reda på det men att tro är som bekant gratis.....
Det finns ju jättebra sätt att kontrollera IP mellan de två användarna Hade varit kul om ledningsgruppen kunde kika på det.
NoN är ju ett stort affärsdrivande företag där varenda anställd kostar minst 300:-/timme. Och en som skulle kunna anförtros uppgiften att skriva under pseudonym torde antagligen vara någon ännu bättre betald högre upp i hierarkin.
Att börja tro att de skulle sitta och regga upp användare och skriva ett antal inlägg om ditt och datt först för att få det att se lite bättre ut innan de ger sig in i denna tråd ...
... bara för att förmå en kund att lämna tillbaka sina köpta varor och därmed rädda några tusenlappar till företagets kassa är ju inte speciellt trovärdigt, alltså ...
Då vi ser sånt här hända i vårt forum handlar det om antingen fåmans/enmans-hantverkarskuttar som då ofta drivs av andra skäl än strikt affärsmässiga eller stora företag (husleverantörer har klafsat omkring i detta) som då jobbar för att rädda sin goodwill. (som alltså kan vara värd tio och hundratusentals kr)
Om NutonNut ville rädda sin goodwill skulle det helt enkelt vara bäst att bara svälja förtreten och lägga ner, det skulle vara både billigare och effektivare.
Konspirationsteorier är väl kul? Jag tror att det är Herr eller Fru Fetfinger själv som på sin fritid gör ett sista pinsamt försök att rädda sitt jobb.Mikael_L skrev:
Har jag nånstans påstått att det skulle vara nåt sanktionerat av NoN? Det är väl fullständigt självklart att det inte är så. Snarare en lojal anställd som på egen hand skall försvara färgerna. Och det är varken konstigt eller anmärkningsvärt.Mikael_L skrev:Men nu måste vi väl hejda oss lite ...
NoN är ju ett stort affärsdrivande företag där varenda anställd kostar minst 300:-/timme. Och en som skulle kunna anförtros uppgiften att skriva under pseudonym torde antagligen vara någon ännu bättre betald högre upp i hierarkin.
Att börja tro att de skulle sitta och regga upp användare och skriva ett antal inlägg om ditt och datt först för att få det att se lite bättre ut innan de ger sig in i denna tråd ...
... bara för att förmå en kund att lämna tillbaka sina köpta varor och därmed rädda några tusenlappar till företagets kassa är ju inte speciellt trovärdigt, alltså ...
Då vi ser sånt här hända i vårt forum handlar det om antingen fåmans/enmans-hantverkarskuttar som då ofta drivs av andra skäl än strikt affärsmässiga eller stora företag (husleverantörer har klafsat omkring i detta) som då jobbar för att rädda sin goodwill. (som alltså kan vara värd tio och hundratusentals kr)
Om NutonNut ville rädda sin goodwill skulle det helt enkelt vara bäst att bara svälja förtreten och lägga ner, det skulle vara både billigare och effektivare.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Jo, om mina erfarenheter av svensk företagsamhet är något att gå efter så är det iaf anmärkningsvärt.fsn skrev:
Man har rutiner för hur saker skall hanteras av en anledning. Och en av de anledningarna är att det är mycket, mycket enklare att förstöra än att bygga upp. En enskild anställd som handlar obetänksamt eller i hastigt mod kan kosta mycket pengar.
Det är t ex inte för inte som alla standardavtal i industrin tydligt säger att alla mediakontakter hänvisas till kommunikationsavdelningen. Punkt.
Om det är "konstigt" i betydelsen ovanligt, det skall jag däremot låta vara osagt. Jag har aldrig upplevt att det var särskilt vanligt, men jag har aldrig arbetat i näringslivsorganisationer med stor exponering mot enskilda privatkunder.
Var inte JohannesHenrys fråga till Konsumentverket väldigt ledande? När jag läste hans fråga så blev tolkningen "Jag har gjort fel, jag vet att de är fel, kan dom ta tillbaka grejerna". Då är ju svaret helt rimligt.
Svaret som Chris fick av sin rådgivare är ju ett rimligt svar på frågan det handlar om
Svaret som Chris fick av sin rådgivare är ju ett rimligt svar på frågan det handlar om
Att bubbla skit på ett forum är en klar skillnad jämfört med "mediakontakt". Vi har exakt samma regler, all kontakt med media hänvisas till mediaansvarig men likväl förbjuder det mig inte att som sakkunnig prata om produkten. Däremot kan forumet ha synpunkter (speciellt detta forum) då jag i det läget inte längre är privatperson.lars_stefan_axelsson skrev:Jo, om mina erfarenheter av svensk företagsamhet är något att gå efter så är det iaf anmärkningsvärt.
Man har rutiner för hur saker skall hanteras av en anledning. Och en av de anledningarna är att det är mycket, mycket enklare att förstöra än att bygga upp. En enskild anställd som handlar obetänksamt eller i hastigt mod kan kosta mycket pengar.
Det är t ex inte för inte som alla standardavtal i industrin tydligt säger att alla mediakontakter hänvisas till kommunikationsavdelningen. Punkt.
Om det är "konstigt" i betydelsen ovanligt, det skall jag däremot låta vara osagt. Jag har aldrig upplevt att det var särskilt vanligt, men jag har aldrig arbetat i näringslivsorganisationer med stor exponering mot enskilda privatkunder.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Ja, det är vad alla tror. Men så är det bevisligen inte, och kommer inte att vara heller. Det börjar redan utkristallisera sig regelverk kring hur man får och inte får representera sin organisation på nätet. Många äro de som fått sparken för en Tweet, även i Sverige och det lär bara bli tuffare med tiden. Det är naturligtvis inte bara begränsat till twitter.fsn skrev:
Så man skall vara försiktig innan man "bubblar skit" på ett forum, och någon avgörande skillnad jämfört med "mediakontakt" är det inte. Snarare tvärtom, i många fall så har man lagstadgad rätt att kontakta media, men något sådant skydd finns inte för det man sprider själv.
De allra, allra flesta jag känner och arbetar med är väl medvetna om det.
Fast Chris fråga är väl ännu mer ledande? Han skriver t ex"Jag fick skicka över en skärmdump på deras hemsida som visar att dom har liknande maskiner i segmentet 299-2090kr."Ramnemark skrev:Var inte JohannesHenrys fråga till Konsumentverket väldigt ledande? När jag läste hans fråga så blev tolkningen "Jag har gjort fel, jag vet att de är fel, kan dom ta tillbaka grejerna". Då är ju svaret helt rimligt.
Om det är Bosch han menar vet jag inte var han hittat att de skulle ha liknande maskiner för 299 kr? Jag hittar ingen liknande maskin i närheten av 300 kr utan snarare i närheten av 1000 kr. Och då är färgen fortfarande grön på maskinerna.
Själv tycker jag ändå att NoN hanterar det hela på ett dåligt sätt. Även om han kanske förstod att priset var felaktigt så kunde de väl i alla fall ha erbjudit honom att behålla en av maskinerna till det angivna priset i utbyte mot att han returnerade de andra fyra.
/Krille
Redigerat:
Vi har ju pratat om rabatter upp mot 70-80%. Och blå Bosch för 1000kr finns det gott om. Har köpt ett par själv. Det blir 200-300kr. Jag hade inte köpt 5st men hade jag sett sågen i fråga för det priset hade jag klickat hem den i god tro. Vad "rätt" pris är är ju omöjligt att avgöra. I Sverige över lag betalar vi våldsamma överpriser.
S
Stadsfiskalen
Bannad
· Gävleborg
· 617 inlägg
Stadsfiskalen
Bannad
- Gävleborg
- 617 inlägg
I Sverige har vi överlag billiga elektronikpriser, betydligt mer än övriga Europa. Vart får du våldsamma överpriser ifrån?Ramnemark skrev:Vi har ju pratat om rabatter upp mot 70-80%. Och blå Bosch för 1000kr finns det gott om. Har köpt ett par själv. Det blir 200-300kr. Jag hade inte köpt 5st men hade jag sett sågen i fråga för det priset hade jag klickat hem den i god tro. Vad "rätt" pris är är ju omöjligt att avgöra. I Sverige över lag betalar vi våldsamma överpriser.