236 325 läst ·
1 191 svar
236k läst
1,2k svar
Fel pris i webbutik - beställde och fick hem verktyget. Nu då?
Nu när jag funderat lite mer på detta, så tror jag att jag själv bara skulle totalt ignorera detta mail.Chrissofsweden skrev:Hoppla! Dom har gått ut med ett likadant mail till alla.
"Dessvärre måste vi meddela att vi på grund av ett tekniskt fel har haft ett felaktigt pris för denna artikel på vår hemsida när du lade din beställning. Det korrekta priset för artikel Bosch Professional GOP 40-30 Art.nr: 239372 är 2099:-.
På grund av att det varit ett uppenbart felaktigt pris vid beställningstillfället på vår hemsida kommer vi att ändra priset i efterhand.
Vill du att behålla art Bosch Professional GOP 40-30 till det korrekta priset kommer vi att skicka en faktura på mellanskillnaden.
Du har dock även möjlighet att returnera art Bosch Professional GOP 40-30 . I detta fall skickar vi en förbetalt fraktsedel för returen.
Du är välkommen att kontakta oss på e-postadress kundservice@netonnet.com eller på telefon ang hur du önskar göra med din order.
Vi beklagar den uppkomna situationen."
Om det sen kommer en faktura skulle jag bara kort meddela att den är bestriden, att ingen motsvarande beställning har gjorts, att det inte följer köpeavtalet, att det måste blivit något fel i systemet för att jag har bekräftelse på köpet och kvitto på att varan är fullt betald eller något liknande.
Det beror alltså lite på hur de formulerat fakturan vad jag skulle ange i min bestridan.
Men jag skulle i vilket fall hållit meddelandet mycket kort, och inte alls inveckla mig i några som helst resonemang.
Om jag sätter ut en annons på blocket nu på min Iphone 7
500:- skrev jag, imorgon ringer en kille och vill köpa min mobil.
Vi träffas och affären görs upp 500:- fick han ge för den.
Kan jag ringa den personen på fredag och säga att jag gjorde ett misstag och vill gärna
ha 4500:- kronor till, det var nog egentligen 5000:- som kanske vore ett bra pris tycker jag
annars vill jag ha tillbaka telefonen.
Antagligen inte många personer som hade swishat över 4500 till mig för
dom tyckte att dom köpt telefonen för billigt.
Kan jag ringa den personen på fredag och säga att jag gjorde ett misstag och vill gärna
ha 4500:- kronor till, det var nog egentligen 5000:- som kanske vore ett bra pris tycker jag
Och då gäller inte ens KKL, så "din köpare" har inte ens den på sin sida ...Peter2400 skrev:Om jag sätter ut en annons på blocket nu på min Iphone 7
Jag tror att det ställs ganska höga beviskrav på att få genom "ond tro" i rätten.
Alltså, jag har ingen egentlig koll, utan bara tror.
Men om någon har lite bättre med info om när begreppet "ond tro" tas hänsyn till i domstolarna så får ni gärna skriva lite om det.
Alltså, jag har ingen egentlig koll, utan bara tror.
Men om någon har lite bättre med info om när begreppet "ond tro" tas hänsyn till i domstolarna så får ni gärna skriva lite om det.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Jag läser allt ni skriver och lovar att återkoppla. Mailet som dom skickade gick ut till alla i samma situation. Min vän köpte tre, en till varje firmabil.
Ond tro stör mig lite. Hur ofta är det inte 70 % hos cdon.com ex?
Ond tro stör mig lite. Hur ofta är det inte 70 % hos cdon.com ex?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Tråden kan användas som bevising t.ex, han har ju gått ut med han ska ge bort och sälja en maskin. Vist hade han lagt ut 4 maskiner på blocket hade det varit ännu värre.Mikael_L skrev:
Så du menar att om något är lågt prissatt så är det enligt lag inte tillåtet att köpa flera för att t.ex. sen ge till någon släkting eller sälja vidare och tjäna en hacka?Broken arrow skrev:
För det är det enda beviset tråden ger.
Det är en enorm skillnad mellan tandborsten och verktyget. Det står '-76%' och ett ordinarie pris, då är det ju uppenbart att det är en kampanj och man handlar alltid i god tro.
Men, som sagt var, nån som är mer insatt får gärna förklara vart gängse rättsfall drar gränsen för ond tro.
Men, som sagt var, nån som är mer insatt får gärna förklara vart gängse rättsfall drar gränsen för ond tro.
Ja, Netonet kan använda tråden för att bevisa att köparen var medveten om att det var nåt lurt med priset och borde ha förstått att det var fel.Broken arrow skrev:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Vari ligger skillnaden menar du?useless skrev:
Var i tråden har jag uttryckt mig att jag visste det innan produkterna var i min hand?
Om jag ser ett jättebra pris så snabbar jag mig naturligtvis att lägga en order, innan andra hinner köpa upp alla exemplar.
Har jag av någon anledning användning för flera exemplar, eller ser en möjlighet att kanske kränga vidare osv, så beställer jag naturligtvis så många ex som jag finner vettigt, och hoppas att det finns så pass många på lager (ja, jag har någon gång köpt så, fler än jag själv behöver).
Om priset förändras drastiskt uppåt en halvtimme senare så skulle jag misstänka att priset hade råkat bli felaktigt inlagt utav butiken. Hade jag inte redan slutfört affären (betalning t.ex) skulle jag vara orolig att den avbryts. Skulle jag ha slutfört affären i webshopen skulle jag ändå undra lite hur allt kommer att avlöpa, dock känna mig ganska säker på att det skulle gå bra.
Har jag av någon anledning användning för flera exemplar, eller ser en möjlighet att kanske kränga vidare osv, så beställer jag naturligtvis så många ex som jag finner vettigt, och hoppas att det finns så pass många på lager (ja, jag har någon gång köpt så, fler än jag själv behöver).
Om priset förändras drastiskt uppåt en halvtimme senare så skulle jag misstänka att priset hade råkat bli felaktigt inlagt utav butiken. Hade jag inte redan slutfört affären (betalning t.ex) skulle jag vara orolig att den avbryts. Skulle jag ha slutfört affären i webshopen skulle jag ändå undra lite hur allt kommer att avlöpa, dock känna mig ganska säker på att det skulle gå bra.
Skillnaden ligger i hur man kommer att väga in 'ond tro' i rätten. Även utan ordinarie pris och upplysning om hur mycket rabatt det är så är det ett gränsfall eftersom det inte är ovanligt att nätsiter rear ut saker med 70-80% rabatt.Chrissofsweden skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 277 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 277 inlägg
Med tanke på hur ofta det står att det är rea, rabatt eller extrapris, och sedan är den verkliga prissänkningen ytterst marginell (typ några kronor eller peocent), är det inte något som känns som en bra indikator att förlita sig på!
Numera tittar jag inte ens efter sk "ordinarie pris" mer, och finns det tar jag det med en gigantisk nypa salt!
Jag ser till det faktiskt priset, eftersom det är detta som är relevant för mig... Om det är 3% rabatt, 13% eller 30% är oviktigt, det är vad jag ska betala som spelar roll, och jag är helt säker på att jag inte är den enda.
Numera tittar jag inte ens efter sk "ordinarie pris" mer, och finns det tar jag det med en gigantisk nypa salt!
Jag ser till det faktiskt priset, eftersom det är detta som är relevant för mig... Om det är 3% rabatt, 13% eller 30% är oviktigt, det är vad jag ska betala som spelar roll, och jag är helt säker på att jag inte är den enda.