3 858 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Taket läcker - vad är felet ?
Har liksom många andra problem med att snön tinar på taket, vattnet fryser vid takfoten och när mildvädret kommer börjar vattnet rinna genom taket :@
Frågan är vad som är grundproblemet hos mig?
Huset är från tidigt 1900-tal och renoverat i omgångar och även utbyggt i omgångar.
Elvärme kombinerat med en braskamin i den gamla murstocken
Vinden är isolerad med mineralull och genom vinden går även murstocken.
Gamla delen saknar undertak medan nya delen har råspont under plåttaket.
Principskiss på huset
klickbara bilder

Problemet är alltså att snön tinar på taket på en liten fläck på ca 2x2m som ligger vid nocken precis i skarven mellan nytt och gammalt tak
Bild på fläcken som tinar (det är skottat nedanför)
Klickbara bilder

Lite bilder från vinden
Gamla delen med murstocken längst bort i bilden

Nya delen med undertak

Skarven mellan nytt och gammalt
Taget vid nocken

Här syns den gamla takfoten som byggts ihop med det nya undertaket och även den lilla luftspalten mellan isolering och tak. Långt ner mot takfoten kan man se att vattnet rinner in men det blev en dålig bild på det

Det verkar alltså vara ett rejält värmeläckage ovanför den gamla ytterväggen i skarven mellan nytt och gammalt. Har provat att öka på isolertjockleken med ca 2-300mm i detta område helt utan resultat
Vad ska jag göra för att slippa problemet ?
Mer isolering på hela vinden?
Isolera murstocken?
Öka ventilationen?
Bygga om hela rasket, dvs höja taket för att kunna isolera mer, lägga ett riktigt undertak och ny plåt ?
Frågan är vad som är grundproblemet hos mig?
Huset är från tidigt 1900-tal och renoverat i omgångar och även utbyggt i omgångar.
Elvärme kombinerat med en braskamin i den gamla murstocken
Vinden är isolerad med mineralull och genom vinden går även murstocken.
Gamla delen saknar undertak medan nya delen har råspont under plåttaket.
Principskiss på huset
klickbara bilder

Problemet är alltså att snön tinar på taket på en liten fläck på ca 2x2m som ligger vid nocken precis i skarven mellan nytt och gammalt tak
Bild på fläcken som tinar (det är skottat nedanför)
Klickbara bilder

Lite bilder från vinden
Gamla delen med murstocken längst bort i bilden

Nya delen med undertak

Skarven mellan nytt och gammalt
Taget vid nocken

Här syns den gamla takfoten som byggts ihop med det nya undertaket och även den lilla luftspalten mellan isolering och tak. Långt ner mot takfoten kan man se att vattnet rinner in men det blev en dålig bild på det

Det verkar alltså vara ett rejält värmeläckage ovanför den gamla ytterväggen i skarven mellan nytt och gammalt. Har provat att öka på isolertjockleken med ca 2-300mm i detta område helt utan resultat
Vad ska jag göra för att slippa problemet ?
Mer isolering på hela vinden?
Isolera murstocken?
Öka ventilationen?
Bygga om hela rasket, dvs höja taket för att kunna isolera mer, lägga ett riktigt undertak och ny plåt ?
Isen på utsidan beror på att med snön så flyttar du nollpunkten.
20 minusgrader ute och 20 plusgrader inne i huset så ligger nollpunkten mitt i taket (förutsatt att du inte har någon snö på taket).
Snön har en isolerande effekt och gör att nollpunkten flyttas längre ut ju mer snö du får på taket, till slut så hamnar nollpunkten utanför taken och då börjar snön närmast taket att smälta och det är detta som skapar isbildningen.
Ett sätt att hålla problemet borta är att ta bort snön.
/PC
20 minusgrader ute och 20 plusgrader inne i huset så ligger nollpunkten mitt i taket (förutsatt att du inte har någon snö på taket).
Snön har en isolerande effekt och gör att nollpunkten flyttas längre ut ju mer snö du får på taket, till slut så hamnar nollpunkten utanför taken och då börjar snön närmast taket att smälta och det är detta som skapar isbildningen.
Ett sätt att hålla problemet borta är att ta bort snön.
/PC
Alltså snön flyttar nollpunkten för långt ut på taket, men hur ska man tänka för att bli kvitt problemet?
Något måste ju vara fel när det fungerar ypperligt på andra tak?
Är det för varm på vinden ?
Är det för dålig "isolering" (luftspalt) mellan vind/undertak och takplåt?
På den fläck som skapar störst problem har jag förmodligen alltid nollpunken utanför taket (tinar även när det bara är rimfrost på taket), men varför just där?
Något måste ju vara fel när det fungerar ypperligt på andra tak?
Är det för varm på vinden ?
Är det för dålig "isolering" (luftspalt) mellan vind/undertak och takplåt?
På den fläck som skapar störst problem har jag förmodligen alltid nollpunken utanför taket (tinar även när det bara är rimfrost på taket), men varför just där?
Klicka här för att svara