Hej på er!
Har tyckt ett tag att det har tagit mycket längre tid än innan att spola upp kallvatten i köket. Jo, det stämde, tar 22s för att spola upp en liter! Varmvattnet tar 7-8s. Diskmaskinen funkar utan problem och den kräver minst 10l/min, flödet i kranen är alltså mindre än 3l/min. (Diskmaskinen är kopplad på kallvattnet.)
Någon som har nån idé om vad som är fel? Lösningsförslag tas tacksamt emot! Med tanke på hur rören går borde felet sitta i blandaren, frågan är om jag vågar koppla bort blandaren.
Har tyckt ett tag att det har tagit mycket längre tid än innan att spola upp kallvatten i köket. Jo, det stämde, tar 22s för att spola upp en liter! Varmvattnet tar 7-8s. Diskmaskinen funkar utan problem och den kräver minst 10l/min, flödet i kranen är alltså mindre än 3l/min. (Diskmaskinen är kopplad på kallvattnet.)
Någon som har nån idé om vad som är fel? Lösningsförslag tas tacksamt emot! Med tanke på hur rören går borde felet sitta i blandaren, frågan är om jag vågar koppla bort blandaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara skit i filtret i insatsen i kranen. Om du har bra flöde till diskmaskinen men inte ur kranen kan det vara ett tips att ta isär kranen och kolla filter. Har fått gjort det någon gång här hemma.
Har plockat isär kranen uppifrån så långt det gick men utan skillnad. Måste nog ta loss under bänken också, behöver hitta rätt verktyg först bara. Har letat monteringsanvisning också men utan större lycka än så länge.
Tack för svar! Felet är lokaliserat till nånstans mellan diskmaskinsavstängningen och stället där kall- och varmvatten blandas, alltså i själva blandaren. Jag har inte lyckats koppla isär just den delen... har försökt söka men eftersom jag inte vet vad det är för modell eller har koll på terminologin har jag inte hittat nåt än. (Gustavsberg men äldre modell)
Tack! Då är det frågan om det är det ”keramiska paketet” som det är fel på trots allt... Kunde inte se nånting som skilde för kall-/varmvatten eller nåt annat konstigt när jag plockade bort det. Får väl kolla igen!
Kopparrören går bara rakt in i kranens undersida. Finns inga silar eller filter där.
Keramiken har "öppna hål" och gummitätningar nedåt. Inga filter eller silar som kan begränsa kallvattenflödet.
Då återstår väl bara kranen till diskmaskinen. Kan det hänt något där som begränsar flödet?
Jag har en nästan lika dan kran som din.
Stör mig på att varmt blir väldigt varmt direkt när man vrider mot varmt.
Keramikinsatsen såg lite konstigt ut, osymetriskt, nån extra plast, så jag bytte insatsen. Hjälpte ej.
Ja, lite mystiskt är det.
Har heller inte hittat exakt rätt sprängskiss, men denna borde duga. Har skruvade flexslangar.
Edit: Det är marginell skillnad på mitt flöde på varmt respektive kallt. Så det är inte samma fel jag har.
Keramiken har "öppna hål" och gummitätningar nedåt. Inga filter eller silar som kan begränsa kallvattenflödet.
Då återstår väl bara kranen till diskmaskinen. Kan det hänt något där som begränsar flödet?
Jag har en nästan lika dan kran som din.
Stör mig på att varmt blir väldigt varmt direkt när man vrider mot varmt.
Keramikinsatsen såg lite konstigt ut, osymetriskt, nån extra plast, så jag bytte insatsen. Hjälpte ej.
Ja, lite mystiskt är det.
Har heller inte hittat exakt rätt sprängskiss, men denna borde duga. Har skruvade flexslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: Det är marginell skillnad på mitt flöde på varmt respektive kallt. Så det är inte samma fel jag har.
Redigerat:
Byte av kerampaketet hjälpte inte ett dugg. 300kr i sjön, om jag nu inte lyckas få webbshoppen att gå med på återköp.
Andra förslag på vad som kan vara fel?!?
Sammanfattning: nånting stryper flödet av kallvattnet någonstans mellan insatsen/kerampaketet och diskmaskinsavstängningen (alltså förgreningen mellan vatten till diskmaskinen och till kranen) inuti köksblandaren.
Tips mottages också tacksamt på hur jag kan koppla loss hela köksblandaren för att se om jag kan se nåt fel. Om det är nån idé.
Andra förslag på vad som kan vara fel?!?
Sammanfattning: nånting stryper flödet av kallvattnet någonstans mellan insatsen/kerampaketet och diskmaskinsavstängningen (alltså förgreningen mellan vatten till diskmaskinen och till kranen) inuti köksblandaren.
Tips mottages också tacksamt på hur jag kan koppla loss hela köksblandaren för att se om jag kan se nåt fel. Om det är nån idé.
Problemet är löst och kranen funkar som den ska igen! Fast varför, det har jag ingen aning om...
Jag var bortrest och under den tiden blev det en vattenläcka (inkommande vatten blev avgrävt...). När jag kom hem och började spola i kranen så hostade och hackade det och kom en hel del brunt vatten. Sen dess har det funkat.
Jag har alltså en reservdel sk kerampaketet med RSK-nummer 8613057 över om nån behöver!
Jag var bortrest och under den tiden blev det en vattenläcka (inkommande vatten blev avgrävt...). När jag kom hem och började spola i kranen så hostade och hackade det och kom en hel del brunt vatten. Sen dess har det funkat.
Jag har alltså en reservdel sk kerampaketet med RSK-nummer 8613057 över om nån behöver!
Klicka här för att svara