Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Två orsaker känns närmast: Antingen så har förångaren frostat eller isat igen pga stopp i dräneringen/trasig eller blockerad fläkt/avbrott i element
eller
läcka.
Frosta av frysen helt, notera om droppskålen bakom skåpet blir överfyllt annars kan du få vattenskada på golvet så bäst att dra fram frysen. Kan ta sin tid om det är 2 liter is i förångaren. Sätt igång det och börja kolla om fläkten funkar, kommer frysen ner till -18 eller -20 då är det avfrostningen som inte funkar pga det jag skrev överst. Kommer frysen inte lägre än sist eller t om ännu sämre då är nåt knas i kylsystemet.
eller
läcka.
Frosta av frysen helt, notera om droppskålen bakom skåpet blir överfyllt annars kan du få vattenskada på golvet så bäst att dra fram frysen. Kan ta sin tid om det är 2 liter is i förångaren. Sätt igång det och börja kolla om fläkten funkar, kommer frysen ner till -18 eller -20 då är det avfrostningen som inte funkar pga det jag skrev överst. Kommer frysen inte lägre än sist eller t om ännu sämre då är nåt knas i kylsystemet.
Hej, frostat av, o plockat isär och vikt ner pkt i frysen, och konstaterar att fläkten inte snurrar, hur får man ut fläktmotorn? Det sitter några snäppen på den, men sitter det även snäppen under är det ju omöjligt att få loss den, eller?budde2 skrev:
Två orsaker känns närmast: Antingen så har förångaren frostat eller isat igen pga stopp i dräneringen/trasig eller blockerad fläkt/avbrott i element
eller
läcka.
Har även haft isär panelen för o kunna se kondisen, den där på .47uF, men vet ju inte om de har samband eller om jag bara ska satsa pp fläktmotorn….
Tack Budde för svar.budde2 skrev:
Det där med magneten hade jag ju ingen tanke på, lossade magneten så jag kunde hålla den löst i läge m dörren öppen, och fläkten funkar !
Ja det var mkt vatten som smälte, men insåg försent att det hamnade bakom frysen…
Frost på förångaren, nämner du, vilken del är det, bifogar bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyckte jag skrev om att det kan vara mycket vatten. Nåja du har kommit en bit nu.
Förångaren sitter under täckplåten. Jag skulle plugga ur och mäta elementet som ligger underst. Ta bort täckplåt och se om du kommer åt kontakten till själva elementet. Det ska inte vara avbrott eller väldigt högt motstånd. FRYSEN SKA VARA SPÄNNINGSLÖS
Förångaren sitter under täckplåten. Jag skulle plugga ur och mäta elementet som ligger underst. Ta bort täckplåt och se om du kommer åt kontakten till själva elementet. Det ska inte vara avbrott eller väldigt högt motstånd. FRYSEN SKA VARA SPÄNNINGSLÖS
Kontakterna till värmare och fläkt sitter längst in till vänster du behöver inte ta bort plåtar eller liknande för att mäta, har dioder för ex -18 blinkat så är det troligen elektroniken, annars kan det vara temperatur givaren som glappar, den som är nedstoppad i förångaren
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden