Hej

Jag har köpt en domkraft på jula. Den är sparsamt använd, typ bytt däck på bilen. Men den har börjat krångla och jag undrar vad det kan vara

Jag kan dra upp domkraften till typ hälften, sen vill den inte längre. Det låter som om det skulle vara slut på olja eller luft. Jag har fyllt på olja, och jag har luftat enligt instruktion (dvs öppna sänkar bulten, pumpa ngra gånger, stäng bulten pumpa upp till max och släpp ut luft genom en oljepåfyllningsplugg). Men det blir inte bättre.

Vad kan det vara? Finns det ngt annat sätt att lufta på? Ska det inte vara ngn luft alls i domkraften.

Har även bytt bulten som man lossar för att sänka domkraften.

Eller är det bara slänga och köpa en ny?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Nej ingen luft ska vara kvar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Tycker det pyser luft ur den varje gång. Kan det vara ngt pajja ngn stans så att den tar in luft?

Det finns ju lite delar som man skulle kunna skruva isär, men de sitter rätt hårt...

Har ingen aning om det är samma men min betedde sig på samma sätt ungefär.
Då var det o-ringen som hade gjort sitt. Sitter på den lilla kolv som pumpar upp domkraften.
Det var inga större problem att demontera det heller.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Aha, tack för tipps.Får ta och lossa och titta. Kunde du se att oringen var sliten när du tog isär?

Det jag inte förstår är när jag fyller på olja, då ställer domkraften upp så den är 90 grader mot marken. Sen fyller jag olja i ett hål tills det rinner över. Men det är fortfarande luft inne i domkraften. Känns lite märkligt att inte fylla på till max. Men det står tydligt att man inte ska fylla på till max...

Nej det kunde jag inte utan jag bytte till en ny och sedan dess har den funkat fint.
Låter konstigt att du har så mycket luft med🤔

Har nu öppnat upp pumpkolven. Försökte lossa muttern, den satt som berget. Men kolven kom upp ändå. Såg att det läkte olja runt den, vilket tyder på dålig oring

Tog av oringen, den känns stel o lite torr….

Var hittar jag en ny? Har kollat i lite olika satser, men storleken finns ej. Har du tipps på en butik med stort utbud?

Annars får jag beställa lite olika storlekar på kullager.se

Är det NBR material som gäller?

En dålig oring borde inte medföra det felet.

Jag beställde ngra oringar från kullager.se. Får se om det gör ngn skillnad….

A avskedsfest skrev:
Hej

Jag har köpt en domkraft på jula. Den är sparsamt använd, typ bytt däck på bilen. Men den har börjat krångla och jag undrar vad det kan vara

Jag kan dra upp domkraften till typ hälften, sen vill den inte längre. Det låter som om det skulle vara slut på olja eller luft. Jag har fyllt på olja, och jag har luftat enligt instruktion (dvs öppna sänkar bulten, pumpa ngra gånger, stäng bulten pumpa upp till max och släpp ut luft genom en oljepåfyllningsplugg). Men det blir inte bättre.

Vad kan det vara? Finns det ngt annat sätt att lufta på? Ska det inte vara ngn luft alls i domkraften.

Har även bytt bulten som man lossar för att sänka domkraften.

Eller är det bara slänga och köpa en ny?
Jag har också en domkraft från Jula som gett upp efter 2 hjulskiften.

Den lyfter inte över huvud taget när man pumpar.

Svårt att se att någon förslitningsdel skulle gett upp utan antagligen är kvaliteten totalkass.

Kostade 1500 kr.

• Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jag har också en domkraft från Jula som gett upp efter 2 hjulskiften.

Den lyfter inte över huvud taget när man pumpar.

Svårt att se att någon förslitningsdel skulle gett upp utan antagligen är kvaliteten totalkass.

Kostade 1500 kr.
Samma här, en Hamron 2,5 ton

Jula borde ha reservdelar.

S
Knagga Knagga skrev:
Samma här, en Hamron 2,5 ton
Har köpt annat från Jula som varit skräp. Ungefär som Biltema: "så billigt så man kan köpa ny om den går sönder". Min erfarenhet av Clas Olsson att de är serviceminded i kundtjänsten med reservdelar.

• Gilla
Knagga
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.