183 läst ·
4 svar
183 läst
4 svar
Monterat Glaciär 3 fel – finns det någon godkänd reparationsmetod?
Medlem
· Västmanland
· 263 inlägg
Hej!
Jag håller på att lägga ett nytt papptak med Trebolit Glaciär 3 på ett garage (ca 50 m²).
Tyvärr upptäckte jag först efter att hela taket var klart att jag misstolkat monteringsanvisningen.
Jag har monterat skruv med bricka genom både den övre och undre våden i överlappen, både i längsskarvar och tvärskarvar. När jag sedan såg Trebolits monteringsfilm igen insåg jag att infästningen egentligen skulle ha gjorts i den undre våden innan nästa våd lades över.
Övrigt är utfört enligt anvisning:
Min fråga är:
Har någon varit med om detta tidigare eller känner till en fackmässig reparationsmetod?
Jag känner mig helt förtvivlad, vill inte behöva lägga om hela taket
Tacksam för hjälp
Jag håller på att lägga ett nytt papptak med Trebolit Glaciär 3 på ett garage (ca 50 m²).
Tyvärr upptäckte jag först efter att hela taket var klart att jag misstolkat monteringsanvisningen.
Jag har monterat skruv med bricka genom både den övre och undre våden i överlappen, både i längsskarvar och tvärskarvar. När jag sedan såg Trebolits monteringsfilm igen insåg jag att infästningen egentligen skulle ha gjorts i den undre våden innan nästa våd lades över.
Övrigt är utfört enligt anvisning:
- Ny råspont.
- Trebolit 221 underlagspapp.
- Glaciär 3.
- Rätt överlapp.
- Tvärskarvar limmade med Trebolit Asfaltklister.
- Skruvarna är inte överdragna – brickorna ligger plant och deformerar inte pappen.
Min fråga är:
Har någon varit med om detta tidigare eller känner till en fackmässig reparationsmetod?
Jag känner mig helt förtvivlad, vill inte behöva lägga om hela taket
Tacksam för hjälp
Medlem
· Västmanland
· 263 inlägg
ingen som vet?
Jag vet inte något fackmässigt sätt, men med tanke på priset på takpapp och att det är ett garage kanske du kan dutta på asfaltsklister över alla skruvar.
Optimisten i mig säger att du kan prova att värma skarvarna med varmluftspistol och dra isär dem för att montera skruven i undre våden och sedan dutta asfaltsklister i skruvhålet på övre våden när du stampat ihop dem igen. Men jag tror att klistret sitter för hårt och att du riskerar att riva sönder pappen.
Ps. Med tanke på insatsen, skulle jag ringa trebolit och fråga. Och någon proffs-takläggare. De säger nog 99/100 gånger att du ska lägga om såklart, men är nog ändå värt att höra om någon har en smart idé.
Optimisten i mig säger att du kan prova att värma skarvarna med varmluftspistol och dra isär dem för att montera skruven i undre våden och sedan dutta asfaltsklister i skruvhålet på övre våden när du stampat ihop dem igen. Men jag tror att klistret sitter för hårt och att du riskerar att riva sönder pappen.
Ps. Med tanke på insatsen, skulle jag ringa trebolit och fråga. Och någon proffs-takläggare. De säger nog 99/100 gånger att du ska lägga om såklart, men är nog ändå värt att höra om någon har en smart idé.
Medlem
· Halland
· 4 607 inlägg
Nej det finns ingen fackmässig reparationsmetod. Men, jag hade om möjligt lyft den övre våden om klistret släpper, dragit skruvarna i nedre våden, lagt en kvarts/tredjedels/halvbred remsa övre nedre våden och sedan lag tillbaka övre våden. Hålet efter skruven i den övre våden hamnar då övre reparationsremsan. Laga sedan med asfaltklister.
Om inte detta går hade jag lagat med lappar som klistrar över hålet.
Om inte detta går hade jag lagat med lappar som klistrar över hålet.
Japp. Men i så fall kanske det går att skära bort nedre delen av övre våden och övre delen av nedre våden och så lägga in en smal våd mellan så man följer reglerna om överlapp. Så sparar TS material.S stugfar skrev:Jag vet inte något fackmässigt sätt, men med tanke på priset på takpapp och att det är ett garage kanske du kan dutta på asfaltsklister över alla skruvar.
Klicka här för att svara