Det där var ett riktigt nystan. Du måste ta reda på vad som är vad innan du kopplar in något. Hur många rör kommer in i dosan? Det är inte normalt att det finns mer än en nolla i samma dosa. Och om det gör det så skall man använda rätt.

Om du kan titta på dragningen och förstå vad som är tändtråd till rätt strömbrytare och vilken nolla som hör till kan du prova att koppla in lampan. Det är en ovanligt dålig dosa för att prova sig fram.

Den åttapoliga kopplingsklämman ser ut att vara trasig så att trådarna sticker ut på baksidan. Det bör åtgärdas oavsett hur du gör med lampan.

Johanssonska Johanssonska skrev:
Ja exakt 6-fas har vi i huset! Helt rätt useless, tack för all din värdefulla input!
Vad fasen har hänt med toppklämma med de blå ledarna?

tommib
Jag brukar försöka hjälpa i rätt stor utsträckning men här ger jag bara rådet: Ring elektriker.

Detta gör jag för att jag bedömer att det där nystanet överstiger TS förmåga. Toppklämman på blå är trasig och måste åtgärdas snarast. Därutöver TS så uppvisar du en för risktagande attityd i förhållande till din kunskapsnivå.

Varför kommer det ens ut en kabel bredvid takdosan?

• Gilla
Laurentiusson och 4 till
  • Laddar…
Johanssonska Johanssonska skrev:
Ja exakt 6-fas har vi i huset! Helt rätt useless, tack för all din värdefulla input!
Din extra nolla kan också vara tändtråd, lita inte på att färgerna stämmer, man skall alltid mäta och ha nån baskunskap hur man skall tolka mätresultaten

Walle85
Testar du en nolla i taget kommer du sannolikt att träffa inkommande nolla från elcentralen så småningom och din lampa kommer att funka 👍

Walle85 Walle85 skrev:
Testar du en nolla i taget kommer du sannolikt att träffa inkommande nolla från elcentralen så småningom och din lampa kommer att funka 👍
...och allt annat slutar funka. Toppenbra tips.

• Gilla
orutti och 4 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
TS verkar inte vara rätt person be utföra tester på elsystemet, för hens egen säkerhet

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Om det (ens) suttit en lampa där innan så är det kanske så illa att man använt GG som tändtråd. Sitter ju en ensam sådan till vänster.
Men det är aldrig! läge att gissa, och som tommib skriver så överstiger det där nystanet TS kunskapsnivå att reda ut.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.